اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

اختلاس از اخلاق فاسد نشأت می‌گیرد/ واکنش امام(ره) به تغییر نام بیمارستان‌ها

دبیر علمی اجلاس «تبیین اندیشه‌های امام خمینی (س) در حوزه فرهنگ و هنر» گفت: اگر اندیشه‌‌های امام را یک نظام سیاسی بدانیم، الحمدلله این نظام و اندیشه برقرار است، اما اگر فراتر از آن بدانیم باید اقرار کنیم در تبیین آن کوتاهی کرده‌ایم، مخصوصاً برای نسل امروز.

اختلاس از اخلاق فاسد نشأت می‌گیرد/ واکنش امام(ره) به تغییر نام بیمارستان‌ها

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، اجلاس «تبیین اندیشه‌های امام خمینی (س) در حوزه فرهنگ و هنر» با حضور محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی دبیر علمی اجلاس صبح امروز (چهارشنبه ۲۹ بهمن) آغاز شد.

سلگی در افتتاحیه این اجلاس گفت: این اجلاس حاصل یک تفاهمنامه میان تولیت حرم مطهر امام و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با هدف بازخوانی اندیشه‌‌های حضرت امام(ره) است. چون مرور اندیشه‌‌های امام در چارچوب تحولات زمانی و نگاه روزآمد به آن اهمیت دارد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: امام پیش از این که یک رهبر سیاسی باشد، یک رهبر دینی و فرهنگی است، بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مناسب دانست که اندیشه‌های ایشان در پرتو زمان و تحولات مورد مطالعه قرار گیرد.

وی گفت: برگزاری این اجلاس به دلایلی به تأخیر افتاد و بهترین مناسبت را دهه فجر دیدیم و ترجیح دادیم با فاصله اندکی از دهه فجر و با آرامش بیشتری برگزار شود. ۴ محور به عنوان محورهای فکری این اجلاس در نظر گرفته شد: هنر و سینما (مرور اندیشه‌های امام در باب سینما)، فضای مجازی (نقش مردم در سلامت حکومت از منظر امام و ظرفیت فضای مجازی در تحقق آن)، رسانه و مطبوعات، فرهنگ عمومی (توسعه فرهنگ و اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی).

سلگی اضافه کرد: در هر کارگروه از یک یا دو متخصص آن حوزه هم دعوت شده است تا دیدگاه‌ها و مسائل طرح شوند. در اجلاس بعدازظهر از نظرات دکتر صالحی وزیر ارشاد، سیدحسن آقا خمینی و دکتر عاملی بهره‌مند می‌شویم. امیدوارم این اجلاس به فهم بهتر اندیشه‌‌های حضرت امام کمک کند و موجب انطباق با آن و الگوگیری شود.

 

 

* در تبیین اندیشه‌‌های امام کوتاهی کرده‌ایم

حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی دبیر علمی اجلاس هم در ادامه ضمن تبریک حلول ماه رجب گفت: تبیین اندیشه‌های حضرت امام در حوزه فرهنگ و هنر» عنوان این اجلاس است. ابتدا باید ببینیم اندیشه‌های امام چیست و آیا پس از ۴۰ سال هنوز تببین نشده است که نیاز به این اجلاس باشد؟

وی افزود: اگر اندیشه‌‌های امام را یک نظام سیاسی بدانیم، بله الحمدلله این نظام و اندیشه برقرار است، اما اگر فراتر از آن بدانیم باید اقرار کنیم در تبیین آن کوتاهی کرده‌ایم، مخصوصاً برای نسل امروز که امام را ندیده‌اند. اگر امام را بشناسند، قطعاً در فکر و تصمیم‌گیری آن‌ها مؤثر خواهد بود.

معاون پیشین پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: امام پیش از آنکه مبارزه را آغاز کند، ۶۰ سال با نفس وخود مبارزه کرد. اولین کتاب خودش را با عنوان شرح دعای سحر در ۲۸ سالگی نوشت، قبل از آنکه کتابی در فقه و اصول بنویسد و این نشان‌دهنده دغدغه امام درباره یک مسأله مهم به نام خودسازی و زودون اخلاق رذیله بود.

اگر می‌بینیم امام قیام می‌کند، در همه مراحل هدفش این بود که بتواند با از بین بردن موانع سر راه و تشکیل جمهوری اسلامی، همه را به این هدف نایل کند. اندیشه امام یعنی تهذیب نفس برای رسیدن به توحید و لقاءالله. امام در تمام مراحل عمر پربرکشت نه راه را گم کرد و نه هدف. راهش تهذیب نفس و هدفش رسیدن به لقاءالله بود. اگر اخلاق فاسد ریشه‌کن نشود، اگر در اقتصاد وارد شود، موجب اختلاس می‌شود، در امور اجرایی موجب تبعیض می‌شود و در قانونگذاری، قانون را به نفع خود می‌نویسد.

دبیر علمی اجلاس «تبیین اندیشه‌های امام خمینی (س) در حوزه فرهنگ و هنر» افزود: چه حسن اتفاقی که این اجلاس در ماه رجب برگزار می‌شود که ماه خودسازی و مناجات با رب‌الارباب است. تا عشق برتر و معشوق برتری نباشد، انسان نمی‌تواند از عشق‌های فرومایه دست بکشد و راه خودسازی از همین‌جا آغاز می‌شود. امام قانونمدار بود و معتقد بود رعایت آن، وسیله‌ای برای خودسازی است. رعایت حرمت قانون در منظومه اندیشه امام یک اصل بود.

* واکنش امام(ره) به تغییر نام بیمارستان‌ها

وی اظهار داشت: امروز شرایط پیچیده‌ای در جامعه وجود دارد و فضای مجازی همه‌جا را پر کرده است و اگر غفلت کنیم، آسیب‌های بسیاری به جامعه می‌رسد که تا حدودی هم رسیده است. در این اجلاس باید دردها و راه‌حل‌ها مطرح شود. در حوزه فرهنگ عمومی هم بحث بسیار است.

حجت‌الاسلام خسروی با ذکر خاطره‌ای سخنان خود را پایان برد: در اوایل انقلاب، که تب آن داغ بود، عده‌ای سردر بیمارستان‌هایی را که به نام واقف آن بود، مخدوش و به نام یک شهید می‌کردند. خبر به حضرت امام رسید، ناراحت شدند و دستور دادند جلوی آن گرفته شود. چون کسی که خدمت عام‌المنفعه کرده است، هرچند هم‌دین و هم‌فکر ما نباشد، باید حرمتش حفظ شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول