اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید ازبکستان و تاجیکستان بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی

معاونان نخست وزیر ازبکستان و تاجیکستان در نشست ویدئویی گسترش بیش از پیش همکاری‌ در زمینه سرمایه گذاری، اقتصادی و بازرگانی با تقویت روابط دوجانبه در سطوح مختلف را بررسی کردند.

تأکید ازبکستان و تاجیکستان بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «دولتعلی سعیداف» معاون اول نخست وزیر تاجیکستان در نشست ویدئویی گسترش بیش از پیش همکاری‌ در زمینه سرمایه گذاری، اقتصادی و بازرگانی با تقویت روابط دوجانبه در سطوح مختلف بررسی کردند.

طرفین در این دیدار ضمن بررسی همکاری‌های متقابل در زمینه‌های تجاری، تعاونی صنعتی، حمل و نقلی، منابع آب و بخش بانکی- مالی، در مورد موضوعات کلیدی تبادل نظر کردند.

معاونان دو نخست وزیر در این نشست بر توسعه همکاری بین کارخانجات صنعتی دو کشور با توجه به تولید فرآورده‌های فنی با ارزش افزوده در زمینه‌های الکتروتکنیکی و ماشین سازی تأکید کردند.   

طرفین همچنین در مورد تشدید اقدامات مشترک برای بهبود شرایط جهت افزایش حجم مبادلات بازرگانی از طریق رفع موانع فنی و دسترسی مناسب فرآورده‌های تولید بومی به بازارهای دو کشور به توافق رسیدند.  

این اقدام افزایش مبادلات بازرگانی را تا یک میلیارد دلار در آینده نزدیک فراهم می‌کند.

همچنین هماهنگ شد که طرفین اقدامات لازم برای برپایی خانه‌های ملی بازرگانی و نمایشگاه‌های تخصصی در شهرهای «تاشکند» و «دوشنبه» را به سرعت پایان دهند.

عمرزاق اف و سعیداف همچنین ابعاد همکاری‌ را برای ایجاد تاسیسات مهندسی هیدرولیک مدرن با جذب کمک مالی- فنی نهادهای بین المللی مالی و تنظیم جریان دائمی و به موقع آب به ازبکستان از مخازن آب در قلمرو تاجیکستان تعیین کردند.

دو طرف در پایان این نشست در مورد ایجاد گروه کاری مشترک متشکل از روسای وزارتخانه‌ها و ادارات کلیدی دو کشور به توافق رسیدند. این گروه کاری مشترک در زمینه نظرسنجی اجرای توافقات دوجانبه، تجزیه و تحلیل ظرفیت موجود برای گسترش همکاری‌های سرمایه گذاری و بررسی اوضاع بازارهای دو کشور فعالیت می‌کند.

معاونان دو نخست وزیر همچنین در مورد تنظیم «نقشه راه» در پیشبرد ابتکارات مشترک در زمینه‌های سرمایه گذاری، اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی و آب- انرژی به توافق رسیدند.   

هم اکنون در ازبکستان 24 واحد شرکت با سرمایه گذاری تاجیکستان فعالیت می‌کنند.

تاجیکستان استقلال ازبکستان ‌را در تاریخ 6 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 20 اکتبر سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول