اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

برف و باران و کولاک در راه است/ هشدار طغیان رودخانه ها و احتمال لغو پروازها در ۲ روز آینده

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: با گسترش فعالیت سامانه بارشی جدید در 2 روز آینده در بسیاری از مناطق احتمال طغیان رودخانه ها و بروز سیلاب، لغزندگی جاده ها، آب گرفتگی معابر، تاخیر و احتمال لغو پروازها و ریزش بهمن و کولاک برف وجود دارد.

برف و باران و کولاک در راه است/ هشدار طغیان رودخانه ها و احتمال لغو پروازها در ۲ روز آینده

صادق ضیائیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: سامانه بارشی که امروز وارد کشور شده است روز آینده تقویت می شود و گسترش می یابد و در استان‌های غربی کشور همچنین سواحل خزر و دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی فعال خواهد بود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز پنجشنبه این سامانه بارشی در مرکز کشور، شمال شرق کشور، برخی مناطق شرق و ارتفاعات کرمان همچنین برخی مناطق جنوب فعال خواهد بود.

* تشدید بارش ها از ۲۹ بهمن تا ۳۰ بهمن در برخی استان ها

وی با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی از صبح چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ تا اواخر وقت پنج‌شنبه ۱۳۹۹/۱۱/۳۰، گفت: روز چهارشنبه در استان های لرستان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، شمال خوزستان، ارتفاعات غربی اصفهان، ارتفاعات استان های قزوین، البرز، تهران، شمال چهارمحال و بختیاری، جنوب غرب مرکزی و جنوب همدان، سامانه بارشی فعال است.

ضیائیان ادامه داد: روز پنج‌شنبه در استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و نیمه شرقی گیلان، نیمه غربی مازندران، نیمه جنوبی همدان، نیمه جنوبی مرکزی، شمال و شرق خوزستان،  نوار غربی اصفهان، غرب فارس و ارتفاعات استانهای قزوین، البرز و تهران سامانه بارشی مذکور فعال است.

* هشدار طغیان رودخانه ها و لغزندگی جاده های کوهستانی/احتمال لغو پروازها در چندین استان

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: در این مدت در استان های مذکور بارش برف یا باران، رخداد مه و کاهش دید افقی و در مناطق جنوبی توام با رعد و برق و در نقاط مستعد وقوع تگرگ پیش بینی می شود.

وی اظهار کرد: در این راستا در مناطقی که ذکر شد طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب، کاهش دید و لغزندگی جاده های کوهستانی به سبب بارش برف، افزایش حجم رواناب و آب گرفتگی معابر عمومی، تاخیر و احتمال لغو پروازها، احتمال ریزش بهمن در مناطق مستعد و کولاک برف در گردنه های برفگیر و کوهستان پیش بینی می شود.

* ضرورت آماده باش دستگاه های امدادی  و اجرایی در شهرها و جاده ها

ضیائیان تأکید کرد: توصیه می شود آمادگی دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها و سازمان های امدادی برای کنترل و بازگشایی آبروها، مدیریت سدها و آب‌بندها، احتیاط در سفرهای برون شهری به ویژه مناطق کوهستانی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، آمادگی تجهیزات برف روبی و تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و لغو هر گونه فعالیت های کوهنوردی و خودداری از تردد عشایر در دستور کار باشد.

* وزش باد خیلی شدید تا سرعت  ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در برخی شهرها

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: همچنین تا اواخر وقت جمعه ۱۳۹۹/۱۲/۰۱ وزش باد شدید تا خیلی شدید  با سرعت متوسط بین ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر برساعت و وزش باد لحظه ای شدید موقت با سرعت بیش ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به صورت نقطه ای و محلی در بسیاری از استان ها پیش بینی می شود.

وی گفت: این شرایط روز چهارشنبه در استان های اردبیل، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، زنجان، ایلام، همدان، مرکزی، لرستان، اصفهان، خوزستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و روز پنج‌شنبه در استان های اصفهان، یزد، نیمه شمالی فارس، کرمان، مرکزی، قم، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، حاکم خواهد بود.

ضیائیان افزود: در این راستا خیزش و توفان گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده ای به سبب کاهش دید، احتمال بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، احتمال آسیب به سازه های موقت و گلخانه ها، تابلوها بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع بویژه در کارگاه های ساختمانی، احتمال شکستن درختان فرسوده و کولاک برف در گردنه های برفگیر و کوهستان پیش بینی می شود.

* باران و باد شدید فردا در پایتخت

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز پنج شنبه ۳۰ بهمن در نیمه غربی کشور و روز جمعه در نیمه شرقی کشور کاهش محسوس دما را خواهیم داشت که بین ۸ تا ۱۲ درجه خواهد بود.

وی در تشریح وضعیت پایتخت گفت: آسمان تهران روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ابری همراه با وزش باد در برخی ساعات بارش باران و احتمال باد شدید پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۱۹ و ۱۰ دقیقه خواهد بود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۲۶ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و ارومیه با کمینه دمای ۲ درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول