اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

تاخیر در هرس عامل موثر در جلوگیری از سرمازدگی درختان

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی گفت: تاخیر در هرس در تاخیر گلدهی بسیار موثر است، کشاورزان و باغدارانی که عموما هرس زودهنگام انجام می دهند موجب تحریک جوانه زنی درختان می شوند و تاخیر در هرس می تواند تا انتهای یخبندان، سرمازدگی را کنترل کند.

تاخیر در هرس عامل موثر در جلوگیری از سرمازدگی درختان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مهرپویان، کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی در مورد دلیل ایجاد خسارت سرمازدگی درختان اظهار داشت: گیاه در شرایط گلدهی، به حداقل های دما و یخبندان بسیار حساس است و هرگونه وقوع چنین پدیده ای و یخبندان در شرایط گلدهی می تواند باعث خسارت سرمازدگی شود، چنانچه زمستان به صورت طبیعی اتفاق بیفتد و آهنگ کاهش دما طبیعی باشد روند باز شدن، جوانه دهی و گلدهی عقب می افتد و متناسب با شرایط اقلیمی پیش خواهد رفت و خسارت سرمایی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: پیشینیان ما و باغداران قدیمی از یخ آب زمستانه برای تاخیر در گلدهی استفاده می کردند، علاوه بر آن که می توانست بسیاری از آفات و بیماری های  زیر خاک را کنترل کند تا حدود زیادی می توانست در تاخیر گلدهی در باغات موثر باشد، اگر دما تا حدود ۱۰درجه سانتی گراد باشد و  یک ماه قبل از تورم جوانه ها آبیاری اتفاق بیفتد می تواند خیلی موثر باشد.

مهرپویان با بیان این که، راهکارهای مختلفی برای تاخیر در گلدهی درختان وجود دارد، گفت: یکی از راهکارها استفاده از روغن ولک است و کشاورزان با  دوز یک و نیم تا دو درصد یعنی بیست لیتر در هزار لیتر می توانند مصرف کنند که ضمن جلوگیری از خسارات آفات مثل کنه، شپشک و حشرات تا حدود زیادی تاخیر در گلدهی را در برخی درختان ایجاد می کند.

وی افزود: راه دیگر رنگ زدن سفید درختان است البته چسب های خاصی هم وجود دارد که آغشته به قارچ کش هستند که وقتی رنگ درختان سفید باشد تا حدود زیادی جذب نور کاهش و درخت خنک تر می مانند و راه دیگر استفاده از آبپاش های بالای درختی است که در  روزهای گرم قبل از گلدهی پاشش روی درختان اتفاق می افتد.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی عنوان کرد: تاخیر در هرس نیز در تاخیر گلدهی بسیار موثر است، کشاورزان و باغدارانی که عموما هرس زودهنگام انجام می دهند موجب تحریک جوانه زنی درختان می شوند و تاخیر در هرس می تواند تا انتهای یخبندان این رخداد را کنترل کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول