اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

ورود چهار شناور چینی به آب‌های جزایر مورد مناقشه با ژاپن و اعتراض توکیو

رسانه‌های ژاپنی از ورود چهار شناور مسلح گارد ساحلی چین به آبهای جزایر مورد مناقشه میان دو کشور و اعتراض شدید توکیو خبر دادند.

ورود چهار شناور چینی به آب‌های جزایر مورد مناقشه با ژاپن و اعتراض توکیو

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های ژاپنی از ورود دو شناور دیگر گارد ساحلی چین به آبهای مورد مناقشه میان دو کشور و اعتراض شدید توکیو به آن خبر دادند.

براساس گزارش خبرگزاری کیودو، این اقدام در حالی صورت گرفته است که اخیرا چین قانونی را تصویب کرده است که به گارد ساحلی این کشور اجازه می‌دهد از سلاح علیه کشتیهای خارجی استفاده کنند. 

به گفته گارد ساحلی ژاپن، دو شناور چینی حوالی ساعت ۰۴:۱۵ صبح دوشنبه به دو شناور دیگر گارد ساحلی این کشور که پیش از این وارد آبهای جزایر «سنکاکو» در دریای چین جنوبی شده بودند ملحق شدند.

هر دو کشور مدعی حاکمیت بر این مجمع الجزایر هستند که چینیها به آن جزایر «دیائویو» می‌گویند.

گارد ساحلی ژاپن همچنین گفته است که شناورهای چینی به سمت یک قایق ماهیگیری ژاپنی نزدیک شده‌اند. 

وزارت خارجه ژاپن گفته است که یک یادداشت اعتراضی برای پکن ارسال کرده و از این کشور خواسته فورا شناورهای خود را از این منطقه خارج کند.

به گفته منابع ژاپنی، در حال حاضر هر چهار شناور چینی از آبهای اطراف این جزایر خارج شده‌اند. 

دریای چین جنوبی محل مناقشات ارضی میان دولت چین با چند کشور اطراف این دریا از جمله، ژاپن، فیلیپین، مالزی است که از حمایت آمریکا نیز برخوردار هستند. 

چین تقریبا برتمام بخشهای این دریا ادعای مالکیت دارد و از سالهای پیش این مساله به مساله اختلاف برانگیز میان توکیو و پکن تبدیل شده است و تیرگی روابط میان دو طرف را نیز در پی داشته است.

وزرای خارجه آمریکا و ژاپن اخیرا طی تماس تلفنی با تاکید بر تقویت همکاری‌ها میان دو کشور از قدرت‌نمایی چین در نزدیکی این جزایر ابراز نگرانی کردند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این باره تاکید کرد که جزایر سنکاکو ذیل ماده پنجم معاهده امنیتی توکیو-واشنگتن قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول