اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

سفرای ما باید دید اقتصادی داشته باشند/ سهم ما از واردات هزارمیلیارد دلاری همسایگان 24 میلیارد دلار است

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: ۱۵ کشور اطراف‌مان داریم که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار واردات داشتند و کل صادرات ما به این کشورها تنها ۲۴ میلیارد دلار بوده است.

سفرای ما باید دید اقتصادی داشته باشند/ سهم ما از واردات هزارمیلیارد دلاری همسایگان 24 میلیارد دلار است

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حسن دانایی فر، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه طی سخنانی در سلسه نشست‌های پلاک دیپلمات بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف گفت: اساس روابط بین الملل بر منافع است، نه مسافت و نه هیچ چیز دیگر. 

وی اظهار داشت: این یک اصل است که باید با تمام همسایگان روابط مناسب داشته باشیم و پیرامون آن امنیت برقرار کنیم، پیمان‌های اقتصادی و ... داشته باشیم که البته این اصل در راستای همان تامین منافع است. 

دانایی فر ادامه داد: امروز عربستان سعودی، با رفتاری که از خودش نشان می دهد، اجازه نمی‌دهد ارتباط خوبی با آن‌ها داشته باشیم، چون منفعتی نداریم. 

وی افزود: ظرفیت‌های بسیاری در منطقه و دنیا وجود دارد که به سمت آن‌ها حرکت نکرده‌ایم. به طور مثال ۱۵ کشور در اطراف‌مان داریم که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار واردات داشتند و کل صادرات ما به این کشورها ۲۴ میلیارد دلار بوده است. روسیه و ترکیه ۵۰۰ میلیارد از این حجم را پوشش می دهند. 

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه اضافه کرد: در داخل موانع زیادی اعم از نبود فرهنگ صادراتی، صادرات نوسانی و... داریم و کارگزاران دولتی وظیفه برداشتن این موانع را دارند، نه اینکه صرفا آنها رو بیان کنند. 

دانایی‌فر با بیان اینکه باید ساختارهای تشویقی را بیشتر کنیم، گفت: باید بخش اقتصادی را جدی تر گرفت. البته گام خوبی تحت اضافه شدن معاونت اقتصادی برداشته شد. 

وی اظهار داشت: سفرای ما باید ویژگی های بهتری داشته باشند، هم از جهت دید اقتصادی، هم از جهت حقوق بین الملل و ... 

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه تاکید کرد: سطح روابط اقتصادی ما با عراق از روابط سیاسی و فرهنگی ما فاصله چندانی ندارد. صادرات ما به کل دنیا باید به شکل متوازن باشد. 

وی ادامه داد: حجم صادرات ما به عراق ۳۰ درصد از کل صادرات مان است. نباید درصد بازار عراق از این بیشتر شود. این رقم الان ۹ میلیارد است. ممکن است به ۱۰۰ میلیارد برسد، در حالی که ۳۰۰ میلیارد صادرات داشته باشیم. در صورتی که ارتباط اقتصادی مان با روسیه از ارتباط سیاسی مان خیلی فاصله دارد. دلیلش این است که ممکن است هر اتفاقی بیفتد. ما باید ارتباطات گسترده داشته باشیم تا دچار ضرر نشویم. 

دانایی‌فر با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی سوریه افزود: در سوریه، رسما این قانون هست که واردات از ترکیه ممنوع است و اگر کالایی هست به شکل قاچاق و غیر رسمی است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول