اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«رجب» گذرگاه رسیدن به خدا

ماه رجب و شعبان به گفته بزرگان دین گذرگاهی است برای مؤمنان به سوی ماه ضیافت الهی یعنی ماه رمضان که باید خود را در این دو ماه مهیا کنیم و قدر لحظه به لحظه آن را بدانیم.

«رجب» گذرگاه رسیدن به خدا

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، رجب ماهی پر از خیر و برکت برای همه خصوصا کسانی است که درک درستی از این ماه دارند، خیر این ماه از همان روز اولش با ولادت امام باقر(ع) آغاز می‌شود و در اواسطش به ولادت امیرالمومنین (ع) ایام البیض و اعمال ام داوود می‌رسد و در پایان به مبعث پیامبر اکرم (ص)، پیامبر رحمت کثیر ختم می‌شود.

این ماه سرشار از برکات و مزین به نام‌ها و اسامی انسان‌هایی است از جنس پاکی و معصومیت هستند و یاد و نامشان زندگیمان را رنگ و بویی خدایی می‌بخشند.

و اما پیامبر ماه را اینگونه معرفی می‌کند که: «در بهشت نهریست به نام رجب، آبش از برف سفیدتر و از عسل شیرین‏تر و هر که یک روز از رجب روزه دارد از آن بیاشامد.»

ماه رجب ماهی است که باید وقت را به گونه‌ای تنظیم کنیم تا زمانی برای برای خلوت با خود و وجوان و نفسمان داشته باشیم و کمی چرتکه بیاندازیم و ببینیم که در کجای زندگی خودمان هستیم و در این راه پر پیچ و خم کجا قرار داریم و تا به امروزمان چه کار کرده‌ایم؟! و در میان این همه هیاهو و شلوغی سهممان در خلوت با خدا چقدر بوده است؟ اصلا وقتی گذاشته‌ایم؟

این وقت گذاشتن و رسیدگی به اعمال در ماه رجب آن هم در وقت سحر به قدری اهمیت دارد که خداوند واژه رجبیون را انسان‌های آگاه در این ماه بیان می‌کند و حتی برای آنها در روز محشر جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته است. «این رجبیون» طبق روایات کسانی هستند که قدر و ارج این ماه را می‌دانند و به تمام سفارش‌های گفته شده در این ماه جامه عمل می‌پوشانند و حرمت این ماه را نگه می دارند.

تا آنجا که امام صادق(ع) می‌فرماید: روز رستاخیز سروشى از درون عرش ندا مى‏دهد رجبى‏ها کجایند؟ گروهى بر مى‌خیزند که چهره‏شان براى مردم محشر مى‏درخشد، بر سرشان تاج پادشاهى آکنده از مروارید و یاقوت است. همراه هر یک از ایشان هزار فرشته از سوى راست و هزار فرشته از سوى چپ ایستاده‏اند و به او مى‏گویند اى بنده خدا! کرامت خداى بر تو گوارا باد! از عرش هم ندا مى‏آید که اى بندگان من! سوگند به عزت و جلال خودم جایگاه شما را گرامى و عطاى شما را جزیل قرار مى‏دهم و غرفه‏هایى از بهشت به شما ارزانى مى‏دارم که از زیر آن جوى‏ها جارى است و جاودانه در آن خواهید بود و پاداش عمل‏‌کنندگان چه نیکوست، شما براى من در ماهى، روزه مستحبى گرفتید که حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب کرده‏ام. اى فرشتگان من! اى بندگان و کنیزکان مرا به بهشت درآورید و در ادامه اضافه کرده‌اند که این پاداش کسى است که چیزى از ماه رجب را روزه بگیرد، هر چند یک روز از دهه اول یا دوم یا آخر آن باشد.

و امام محمدباقر(ع) در مورد ماه رجب فرمودند: « هر که یک روز از ماه رجب را روزه دارد از اول یا وسط یا آخر ماه، خدا بهشت را بر او واجب کند و روز قیامت با ما هم درجه‏اش سازد و هر که ۲ روز از رجب را روزه دارد به او گویند کردار از سر گیر که خدا آنچه گذشت از برایت آمرزید و هر که سه روز از رجب روزه گیرد به او گویند گذشته و آینده‏ات آمرزیده شد، براى هر که از برادران گنهکارت خواهى شفاعت کن و براى آشنایانت و هر که هفت روز از رجب را روزه دارد هفت در دوزخ بر او بسته گردد و هر که هشت روز از رجب را روزه دارد هشت در بهشت به رویش باز شود تا از هر کدام خواهد در آید.

و امام کاظم(ع) می‌فرماید: «رجب ماه بزرگى است که خداوند در آن ماه پاداش‏ها را دو چندان کند و گناهان را پاک سازد. هر که یک روز از ماه رجب را روزه بدارد، دوزخ به اندازه مسافت ۱۰۰ سال از او دورى گزیند و هر که سه روز از ماه رجب را روزه بدارد بهشت بر او واجب آید.»  

از جمله اعمالی که باید در این ماه بسیار انجام شود استغفار به درگاه خداوند است که رسول خدا (ص) می‌فرماید: «هر کس در ماه رجب ۱۰۰ مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان صدقه‌ای بدهد، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس ۴۰۰ مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد. و نیز می‌فرمایند: «کسی که در ماه رجب هزار مرتبه «لا اله لا الله » بگوید، خداوند برای او حسنات فراوانی می‌نویسد.

و نیز در روایتی آمده که: «هر کس در ماه رجب، در هنگام صبح، ۷۰ مرتبه و شبانگاه نیز ۷۰ مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ أَتُوبُ اِلَیْهِ و پس از آن، دست‌ها را بلند کند و بگوید أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَ تُبْ عَلَیَّ اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضی خواهد بود.».

این ماه و ماه شعبان به گفته بزرگان دین گذرگاهی است برای مؤمنان به سوی ماه ضیافت الهی یعنی ماه رمضان که باید خود را در این دو ماه مهیا کنیم و قدر لحظه به لحظه آن را بدانیم.

حال این روزها و شب‌های عزیز و محترم را با توسل، دعا، مناجات، توجه، استغفار و خدمت به خلق خدا بگذرانیم؛ برای یکدیگر و رهایی از این بیماری منحوس که هر روز به یک شکل و رنگ تبدیل می‌شود دعا کنیم و ائمه را واسطه قرار دهیم و از خداوند بخواهیم که ما را به حق صاحبمان امام مهدی (عج) ببخشد و درهای رحمت و عافیتش را به سوی ما بگشاید و شادی را به مردم و زمین برگرداند تا امسال رجب و شعبان و رمضانی باصفایی چون سال‌های قبل داشته باشیم.

انتهای پیام/89001/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول