اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تلاش «تاشکند» و «عشق آباد» برای تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای

عضو انستیتوی مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان گفت: «تاشکند» و «عشق آباد» برای تحکیم همکاری‌های منطقه ای تلاش های زیادی را به کار می‌برند.

تلاش «تاشکند» و «عشق آباد» برای تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «لابر عمراوا» عضو انستیتوی مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان گفت: «تاشکند» و «عشق آباد» برای تحکیم همکاری‌های منطقه ای تلاش های زیادی را به کار می‌برند.

عمراوا با اشاره به اینکه در سال 2021 میلادی ازبکستان و ترکمنستان بیست و هشتمین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را جشن می‌گیرند، اظهار داشت: روابط بین دو کشور و مردم برادر بر اساس اصول دوستی، حسن همجواری و احترام متقابل به طور موفقیت آمیز توسعه می‌یابد. 

وی ادامه داد: گفت‌وگوهای شفاف و قابل اعتماد، دوستی نزدیک روسای جمهور «شوکت میرضیایف» و «قربانقلی بردی‌محمداف» موجب تحکیم شراکت راهبردی ازبکستان و ترکمنستان در مرحله معاصر شده است.

نخستین  سفر رسمی رئیس جمهور ازبکستان در ماه مارس سال 2017 میلادی به ترکمنستان انجام شده و در چارچوب آن سفر قرارداد در مورد شراکت راهبردی امضا شده است.   

وی گفت: تاشکند و عشق آباد ضمن اجرای سیاست خارجی صلح آمیز از یکدیگر به طور فعال حمایت و در چارچوب سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد، کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع، بنیاد بین المللی نجات دریاچه آرال و دیگر ساختارها از نزدیک همکاری می‌کنند.    

عمراوا افزود: این دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری از نزدیک همکاری می‌کنند. با وجود پیامدهای منفی جهانی پاندمی مبادلات بازرگانی بین دو کشور در سال 2020 میلادی در سطح 527 میلیون دلار قرار گرفته است. هم اکنون در ازبکستان 162 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکمنی فعالیت می‌کنند.   

این مقام مسئول گفت: این دو کشور موضع مشترک در تحکیم دوستی، اعتماد متقابل و گسترش بیش از پیش همکاری‌ها در منطقه به عنوان یک عامل مهم در حفظ صلح و ثبات در آسیای مرکزی دارند.

وی افزود: در این زمینه همکاری‌های متقابل تمام کشورهای منطقه در اجرای توافقات دیدارهای رایزنی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی که به ابتکار رئیس جمهور ازبکستان برگزار می‌شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این کارشناس ازبک یادآوری کرد: دو کشور خواستار توسعه مسیرهای حمل و نقلی- لجستیکی در منطقه هستند. در سال 2017 میلادی پل‌های ریلی و زمینی «ترکمن آباد- فراب» (از طرق رودخانه آمودریا) افتتاح شد.  

در چارچوب تفاهم‌نامه عشق آباد کریدور حمل و نقلی فرامنطقه‌ای «روسیه- قزاقستان- ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان- هند» که امکان افزایش حجم حمل و نقل ترانزیتی را فراهم می‌کند، شکل می‌گیرد.  

علاوه بر این، این دو کشور اعلام آمادگی کردند که در مسیر حمل و نقلی «ازبکستان- ترکمنستان- دریایی خزر- قفقاز جنوبی» از نزدیک همکاری می‌کنند. این کریدور همچنین دسترسی به بنادر دریایی سیاه گرجستان، ترکیه، مجارستان و دیگر کشورها را تامین می‌کند.

عمراوا اظهار داشت: ازبکستان و ترکمنستان تلاش می‌کنند همکاری‌های منطقه‌ای را در زمینه سوخت و انرژی تحکیم کنند. خط لوله گاز «ترکمنستان- چین» که در سال 2009 میلادی به بهره‌برداری رسیده و از خاک ازبکستان عبور می‌کند، تایید این همکاری‌های موفقیت آمیز بلندمدت است.   

در این میان، این دو کشور در طرح‌های بزرگ انرژی منطقه‌ای مانند شبکه برق «ترکمنستان- ازبکستان- تاجیکستان- افغانستان- پاکستان»، خط لوله گاز «ترکمنستان- ازبکستان- قزاقستان- چین» نیز همکار هستند.

به گفته وی، تاشکند و عشق آباد علاقه‌مند به تامین و بهره برداری عاقلانه و جامع از منابع آبی- انرژی رودخانه‌های فرامرزی آسیای مرکزی و ثبات محیط زیستی منطقه هستند. چهارم، این دو کشور در حل و فصل مناقشات افغانستان موضع مشترک دارند.

ازبکستان و ترکمنستان برای توسعه اجتماعی و اقتصادی «کابل» ارزش زیاد  قایل هستند و طرح‌های حمل و نقلی اجرا و  برق مردم این کشور را تامین می‌کنند.

هم اکنون جاده‌های ریلی «حیرتان- مزار شریف»، شبکه‌های ریلی «اقینه- اندخوی» و همچنین خط انتقال برق «سرخان- پل خمری»، «کرکی- امام نظر- اندخوی»، «سرحد آباد- هرات»، «رابات کشان- کالایناو» و «کرکی- شبرغان» به طور موفقیت آمیز فعالیت می‌کنند. همه این طرح‌های مهم برای تامین صلح و ثبات در افغانستان کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: به طور کلی روابط بین دو کشور در ابعادی مانند رشد تجارت منطقه‌ای، پتانسیل ترانزیتی- حمل و نقلی و انرژی و همچنین تامین امنیت منطقه‌ای بیش از پیش توسعه می‌یابد.  

ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 7 ژانویه  سال 1993 میلادی به رسمیت شناخته و در همین تاریخ سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول