به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، حجتالاسلام جواد نیکبین در جلسهای که بهمنظور پیگیری موضوع استقلال مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد، با طرح این سؤال که چرا وزارت علوم زمانی که تعداد دانشجویان و تعداد رشتههای این مرکز دانشگاهی کم بود دست به ادغام این مجموعه علمی نزد، اظهار کرد: در بدو راهاندازی این دانشگاه در سال ۹۱ تعداد دانشجویان زیر ۱۰۰ نفر بود و ۶۰ درصدشان هم غیربومی بودند، اما باگذشت ۸ سال از فعالیت، بیش از هزار دانشجو در پنج رشته تحصیلی در این مرکز مشغول به تحصیل هستند که بیش از ۸۰ درصدشان بومی منطقه هستند.
نماینده مردم کاشمر با تأکید بر اینکه مخالفت با ادغام و عدم استقلال مرکز آموزش عالی کاشمر برای پیشرفت علم و منطقه و افزایش سرعت علمی دانشگاهها است، افزود: کاشمر دارای ظرفیتهای بالایی در بخشهای متعدد است که از آن باید در راستای توسعه و ارتقای مراکز مختلف بهویژه مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی به نحو احسن و اکمل استفاده کرد.
وی با بیان اینکه باید از تمام توان و ظرفیت افرادی که دلشان برای پیشرفت و ارتقای کاشمر میتپد برای استقلال و عدم وابستگی تنها دانشگاه دولتی در منطقه ترشیز استفاده کرد، یادآور شد: در این راستا با حضور وزیر علوم و ۱۴ نماینده مجلس که در حوزه انتخابیهشان قرار است این ادغام اجرا شود، جلسهای در ۲۳ دیماه مبنی بر ادغام برخی مؤسسات علمی و دانشگاهی برگزار کردیم.
نیکبین با اشاره به اینکه وزیر علوم در این جلسه مستند دستور ادغام را مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است، گفت: پس از این جلسه در نامهای خطاب به رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تبصره بند الف ماده ۲۸ بخش ششم نظام اداری شفافیت و مبارزه با فساد قانون ششم توسعه اعلام کردیم که ادغام، انحلال مؤسسات علمی و دانشگاهی تنها با مصوبه مجلس مکان پذیر است، بنابراین با توجه به اینکه دستور وزیر باعث نارضایتی در برخی مناطق کشور شده، تقاضای لغو آن راداریم.
نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیلآباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در مجلس در خصوص طرح آمایش آموزش عالی صحبت خواهم کرد، افزود: طبق اسناد بالادستی ادغام یا انحلال دانشگاهها نیازمند مصوبه مجلس است و تاکنون نیز با پیگیریهایی که انجامشده است چنین مصوبهای در مجلس قبلی به تصویب نرسیده است.
وی با بیان اینکه از ظرفیت و پتانسیل کاشمر و منطقه ترشیز برای حفظ استقلال و عدم وابستگی مرکز آموزش عالی باید استفاده کنیم، عنوان کرد: کاشمر با داشتن وجود بارگاه امامزادگان واجبالتعظیم و مرقد بزرگمرد عرصه دین و سیاست شهید آیتالله مدرس، عنوان چهارمین شهر زیارتی کشور را به خود اختصاص داده و ظرفیت حوزه بهداشت و درمان کاشمر، این شهرستان را به قطب درمانی منطقه تبدیل کرده است، گفت: وجود تاکستانهای انگور این منطقه باعث شده تا به شربتخانه خراسان لقب بگیرد، پس فعالیت مستقل دانشگاه دولتی میتواند در کنار همه این پتانسیلها و ظرفیتها توسعه متوازن در منطقه رقم بزند.
نیک بین با اذعان به اینکه اجرایی شدن تصمیم وزارت علوم در منطقه تبعات امنیتی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: اگر این تصمیم خلاف صریح قانون اجرایی شود، جان بسیاری از دانشجویان به خطر میافتد چراکه آنان باید برای رفتن به دانشگاه روزانه در جادهای تردد کنند که به دلیل حوادث متعدد در سالهای اخیر جان ۱۰۰ نفر از هموطنانمان را گرفته است.
نیکبین بابیان اینکه در سایه وحدت و انسجام مسؤولان و مردم منطقه باید با چنگ و دندان از استقلال تنها دانشگاه دولتی منطقه دفاع کرد، افزود: مخالف ادغام و وابستگی مرکز آموزش عالی کاشمر در شهرستانهای دیگر هستیم، چراکه اگر این اتفاق ناگوار رقم بخورد رشد علمی منطقه با مشکل مواجه خواهد شد.
عدم استقلال دانشگاه کاشمر چوب گذاشتن لای چرخه توسعه علم است
در این نشست رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر با اشاره به فعالیت ۹ ساله این واحد دانشگاهی و پیشرفتهای چشمگیر در بخشهای مختلف علمی و پژوهشی از اجرای طرح آمایش و ساماندهی مراکز دانشگاهی ابراز نگرانی کرد و گفت: تجمیع و عدم استقلال مرکز آموزش عالی کاشمر ظلمی مسلم به مردم منطقه و چوب گذاشتن لای چرخه توسعه علم است.
هادی معماریان با اشاره به اینکه در اسفند۹۴ سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و در تیرماه ۹۵ توسط وزیر علوم ابلاغ شد. افزود: از آن زمان تاکنون با توجه به این مصوبه روند توسعه آموزش عالی دولتی در شهرستانهایی مثل کاشمر با چالش بسیاری روبرو شد، بهطوریکه امکان توسعه رشتهها و جذب هیأت علمی با اختلال زیادی مواجه و دانشگاه در تخصیص بودجه متناسب با رشد پذیرش دانشجو با مشکلات زیادی مواجه شد.
وی بابیان اینکه اگرچه بر اساس دستور هیأت امنا در سال ۹۷، سند آمایش مرکز آموزش عالی کاشمر توسط تیم مورد تأیید وزارت تهیه شد اما حتی توسط خود هیأت امنا مورد اقبال و توجه قرار نگرفت، بیان کرد: پسازآن بازهم به دستور هیأت امنا سند راهبردی دانشگاه توسط دانشگاه فردوسی تهیه شد که در آن اصلاً بحث تجمیع مراکز دانشگاهی مطرح نشده بود و در جلسه اخیر هیأت امنای استان نیز به تصویب رسید.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر با تأکید بر اینکه پس از تصویب این طرحها و بعد از گذشت ۵ سال از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سخن از تجمیع سه مرکز دانشگاهی تربتحیدریه، کاشمر و گناباد شده و به دانشگاه معین استان (فردوسی مشهد) ابلاغشده است، خاطرنشان کرد: مرکز آموزش عالی کاشمر در منطقه بهعنوان یک دانشگاه دولتی که پرچمدار عدالت آموزشی و آموزش رایگان در منطقه است نباید با اجرای این طرح تضعیف شود، چراکه در طی یک دهه اخیر بسیاری از ساختمانها و تأسیسات این مرکز با خوندل خوردن مدیران و کمک خیرین بنا شده است.
وی یادآور شد: بردن مرکز آموزش عالی کاشمر زیر نظر دانشگاه تربتحیدریه نهتنها هیچ مزیتی برای کاشمر محسوب نمیشود، بلکه اختیارات دانشگاه و نقش آن در توسعه شهرستان محدود و به مرور سیاستهای مدیریتی با رویکرد توسعه دانشگاه تربتحیدریه به کاشمر ابلاغ و ردیف بودجه مستقل مرکز حذف خواهد شد.
معماریان با اشاره به اینکه دانشگاه تربتحیدریه در سطحبندی دانشگاهها مشابه مرکز آموزش عالی کاشمر است و هیأت اجرایی، هیأت جذب، هیأت ممیزه و هیأت امنای مستقل ندارد، ابراز کرد: با وضعیت و جایگاهی که دانشگاه تربت دارد، چگونه میتواند پر و بال مرکز آموزش عالی کاشمر باشد؟! بنابراین اگر بخواهیم عادلانه به موضوع بنگریم، باید طرح آمایش آموزش عالی دربرگیرنده کلیه دانشگاههای دولتی، نیمهدولتی و غیردولتی باشد.
وی تأکید کرد: باید در آمایش سهم دانشگاههای شهرستان متناسب دیده شود و طوری برنامهریزی شود که دانشگاهها در ایجاد رشتهها و فعالیتها موازی کاری نکنند. گرفتن اختیارات مرکز آموزش عالی کاشمر و بردن این مرکز زیر پرچم دانشگاه تربتحیدریه ظلم مسلم و موجب ایجاد مناقشات اجتماعی و سیاسی بین دو شهرستان خواهد شد.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر با اذعان به اینکه ادغام و وابستگی دانشگاه کاشمر به تربت باعث افزایش ترددهای بیهوده دانشجویان در گذرگاه خونین کاشمر خواهد شد، خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این تصمیم منجر به نارضایتی دانشجویان بومی و خانوادههای آنان را به علت رفتوآمدهای بیهوده، افزایش بروکراسیهای اداری و افزایش هزینههای تحصیل میشود.
معماریان بابیان اینکه این طرح تنها زمانی موفق خواهد بود که عادلانه اجرا شود و سهم شهرستان در مدیریت این دانشگاه جامع با حفظ استقلال بودجهای بهخوبی دیده شود، اظهار کرد: همه ما بر این موضوع واقف هستیم که طرح ساماندهی یا باید درست و منطقی اجرا شود(با در نظر گرفتن تجمیع سه مرکز تربتحیدریه، گناباد و کاشمر) و یا اجرای غلط آن تکرار خطاهای گذشته در مدیریت آموزش عالی خواهد بود.
همچنین نماینده مقام معظم رهبری در مراکز دانشگاهی کاشمر، عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر، نماینده اساتید و خانوادههای دانشجویان، رئیس بانک تجارت و نیز نماینده دانشجویان مرکز آموز عالی کاشمر بهطور جداگانهای در سخنانی اجرای طرح آمایش آموزش عالی کشور را دارای ایرادات مبنایی در حوزه اجرا و ایجاد محدودیتها دانستند و تأکید کردند وابستگی و عدم استقلال این مرکز دانشگاهی با هزار و ۱۰۰ دانشجو نه تنها کمکی به توسعه و ارتقای فضای علمی نخواهد کرد بلکه باعث محدود شدن اختیارات و حذف ردیف مستقل بودجه خواهد شد.
انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲