اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

تحریم‌ها باعث شد توجه به دیپلماسی اقتصادی جدی‌تر شود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شد که اصلا توجه به دیپلماسی اقتصادی در کشور جدی تر شود، گفت: ما می خواهیم به جای اقتصاد نفتی یک اقتصاد پویا داشته باشیم و باید وزارت امور خارجه را بر اساس این نیاز تربیت کنیم و آموزش بدهیم.

تحریم‌ها باعث شد توجه به دیپلماسی اقتصادی جدی‌تر شود

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ششمین شب از ویژه برنامه «پلاک دیپلمات» بسیج دانشجویی شریف با اشاره به وظایف این معاونت گفت: یکی از وظایف معاونت دیپلماسی اقتصادی، دیدبانی است و ما باید از محیط‌مان در خارج از کشور دیدبانی کنیم و تحولاتی که اتفاق می افتد را در اسرع وقت منتقل کنیم.

وی افزود: یک نقش بسیار خوب معاونت دیپلماسی اقتصادی همین انتقال تجربه های کشورهای دیگر در از بین بردن سوبسیدها و ... و انتقال این تجربه به داخل کشور است.

انصاری تاکید کرد: موضوع دوم، انعکاس ظرفیت های داخل کشور به کشور میزبان و کشورهای خارجی برای جلب سرمایه گذاری خارجی و ایرانیان خارج از کشور و گردشگری است و اینکه در دوران تحریم ها بتوانیم هشدار بدهیم به داخل که چه اتفاقاتی دارد می افتد و چه تحریم هایی با چه ویژگی هایی دارد تحمیل می شود.

وی تاکید کرد: بخش سوم، این است که وزارت امور خارجه از نظر قانون موظف است در بعضی کمیته ها و مجموعه های بانکی عضو حاضر باشد. مثلا ستاد تدابیر ویژه. در اینجا معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نقش دارد. 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: یکی از نعمات این تحریم‌ها توجه به بحث اقتصادی در حوزه دیپلماسی بود و طبیعی است که وزارت خارجه به عنوان یک سازمان در کشور خودش را با این نیازها تطبیق می‌دهد.

وی تاکید کرد: امروز اقتصادی بودن وزارت خارجه یک ارزش است چون نیاز کشور است. امروز وقتی مقام معظم رهبری دو سال پشت سر هم بحث تولید را مطرح می کنند برای این است که تولید نیاز جامعه است و ما می خواهیم به جای اقتصاد نفتی یک اقتصاد پویا داشته باشیم. باید وزارت امور خارجه را بر اساس این نیاز تربیت کنیم و آموزش بدهیم. 

انصاری تصریح کرد: در وزارت امور خارجه ما وابستگان بازرگانی داریم که از وزارت صمت وارد می شوند که تخصص آنها بازرگانی است و یکی از نقش های مهم شان توسعه صادرات کشور است. ما از چند کشور الان وابستگان بازرگانی داریم اما این کم است. ضمن اینکه ما خودمان بخش اقتصاد و آموزش داریم و فکر می کنم در این سه سال خیلی جلو رفتیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره تشکیل جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی افزود: ستاد هماهنگی اقتصادی الان مرتب هر دو هفته یک بار تشکیل می شود و همه وزارت خانه های مختلف حضور فعال دارند.

وی افزود: تحریم ها یک آثار وضعی در اقتصاد کشور و وزارت خارجه داشته است. ضمن بسیار ظالمانه بودن و خسارت های سنگین آن ما را متوجه چندین راز کرده است. در همین چند سال که ما درگیر تحریم ها بودیم تحول بزرگی اتفاق افتاد. امروز 47 درصد از تجارت خارجی ما با کشور های همسایه است. ما توانستیم تنوع ایجاد کنیم در بازار های اقتصادی مان. مزیت مطلق ما در تجارت با این کشور هاست چون با فاصله یک ساعته به بازار طرف مقابل دسترس پیدا می کنید.

انصاری گفت: کشورهایی بودند که به ما گفتند شما هر جنسی داردی ما آماده ایم بپذیریم. در کشور ما فرهنگ این است که هرچه تولید می کنیم خودمان بخوریم. این یک اقتصاد پویا نیست. باید در کشور همه کمک کنند که فرهنگ صادرات را ایجاد کنیم. شما باید نگرشت جهانی باشد تا تولیدت اقتصادی شود.

وی ادامه داد: ما الان بزرگترین تولید کننده گاز در منطقه هستیم. به محضی که گاز در کشور کم می شد اولین جایی که قطع می کنیم کارخانه ها و صنعت است. دومین اقدام هم صادرات را قطع می کنیم!  هیچ کشوری کارخانه هایش را تعطیل نمی کند. 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار داشت: الان داروهای ما به همه جای دنیا می تواند برود ولی در صادراتش مشکل داریم چون ذهن ما سمت صادرات نیست. محورمان صادرات نیست. 3.5 میلیارد دلار صادرات ایران به افغانستان است. ما رقیبی داریم ولی این کافی نیست. ما باید در بازار چین و روسیه و هند حضور پیدا کنیم. 

وی با بیان اینکه دو سال است که دارد تلاش می شود بودجه کشور مستقل از نفت شود، ادامه داد: اینگونه اگر نفت ما تحریم شد می توانیم با خیال راحت بگوییم که صادرات داریم. الان روستایی ما خودش از طریق اینترنت تولیداتش را می فروشد. خیلی مهم است که روستاییان ما در صنایع مختلف وارد حوزه صادرات شدند. 

انصاری با بیان اینکه قوانین، مقررات و گمرکات ما آمادگی و کشش صادرات را ندارند و پاسخگوی صادرات نیستند، افزود: تحریم‌ها باعث شد که اصلا توجه به دیپلماسی اقتصادی در کشور جدی تر شود. گاهی اوقات به ما اعتماد نمی شد. در جلسه ای ما پیش بینی کردیم که بانک مرکزی تحریم می شود ولی برخی مقامات می گفتند بر اساس قوانین بین المللی امکان ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما در تهاتر توانستیم هم صادرات ایران را گسترش دهیم هم نیازهای ایران را در حوزه های تولید پاسخگو باشیم. فکر می کنم وزارت خارجه نقش بسیار خوبی داشت و وزارت خانه های دیگه هم همکاری بسیار خوبی داشتند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: اساسا بعد این ده دوازده سال تحریم بودن، برداشت من این است که تحریم ممنوعیت نیست هزینه است. ما هیچ چیزی نبود که در داخل کشور نیاز داشته باشیم و نشود تولید کرد. هیچ چیزی نبود که نیاز باشد صادر کنیم و نتوانیم صادر کنیم. هدف آنها از تحریم هزینه بر کردن این است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول