اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

باغ‌های خفر، قربانی ویلاساز‌های غیربومی

طی سال‌های اخیر عده‌ای برای گذران اوقات فراغت به سمت تخریب باغات و فضای سبز در نقاط مختلف استان روی آورده‌اند که شهرستان خفر نیز در این میان قربانی ویلاسازی توسط افراد غیربومی شده است.

باغ‌های خفر، قربانی ویلاساز‌های غیربومی

به گزارش خبرگزاری فارس از خفر، شاید بتوان جدی ترین موضوعی که باعث شناخته شدن شهرستان خفر در جوامع مختلف شده را سرسبزی و طراوت باغ‌ها و درختان این شهرستان دانست که اخیراً در نقاط مختلف شهرستان با بی مهری‌هایی رو به رو شده است.

شهر و روستاهای شهرستان خفر به‌واسطه شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی و داشتن باغ‌های فراوان مکان مناسبی برای گذران تعطیلات است.

چند سالی است تعدادی از  مالکان با فروش باغ‌ها با قیمت مناسب به افراد غیربومی سبب شده‌اند که ساخت و ساز خانه‌های ویلایی در باغ‌ها رشد فزاینده‌ای پیدا کند و این امر باعث تخریب درختان و فضای سبز این شهرستان شود.

در این میان گذری در کوچه‌باغ‌های این شهرستان و گفتگو با شهروندان ماجرا را روشن‌تر می‌کند.

شهروندی با تاکید بر اهمیت فضای سبز و درختان در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: زنده ماندن و رونق نسبی طبیعت ما به باغ های سر سبز،نخلستا، درختان مرکبات و قنات‌های آن است ولی متاسفانه عده‌ای برای این که یکی دو روز از وقت خود را به راحتی بگذرانند فضای سبز را قربانی خود‌خواهی‌های خود می‌کنند.

وی ادامه داد: هر چند از سوی جهاد کشاورزی باید تیم گشت‌زنی و پلیس ساختمانی حاضر و ناظر باشد اما در مناطق مختلف خفر حصارکشی،ساختمان‌سازی،قطع درختان و... به وفور دیده می‌شود.

در این رابطه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر گفت: چنانچه در باغ‌ها بدون تغییر کاربری، ساخت و ساز غیرقانونی صورت گیرد، با بررسی و بازدید از ملک برخورد جدی خواهد شد.

ارسلان صالحی افزود: این نهاد با خاطیان برخورد جدی می‌کند که البته در گذشته نیز پرونده‌های این چنینی به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

در کوچه باغی که در خاوران به "راه بی‌پایان" مرسوم است بیش از ۱۰۰۰ متر حصارکشی صورت گرفته؛ چرا باید نهادهای نظارتی بی‌تفاوت باشند؟

شهروندی از خاوران نیز به خبرنگار فارس در این خصوص گفت:در کوچه باغی که در خاوران به "راه بی‌پایان" مرسوم است بیش از ۱۰۰۰ متر حصارکشی صورت گرفته؛ چرا باید نهادهای نظارتی بی‌تفاوت باشند؟

حسن‌زاده،کارشناس حوزه کشاورزی، قانون حصارکشی را تبیین کرد و گفت: فنس‌کشی و احداث دیوار و نرده اطراف اراضی مزروعی ممنوع بوده و سازمان‌های جهاد کشاورزی و مدیریت‌های تابعه مجاز به صدور مجوز در این رابطه نیستند.

وی افزود: در مورد اراضی کشاورزی که سابقه خسارت از سوی حیوانات وحشی به محصولات آنها وجود داشته باشدنیز کمیته‌ای مرکب از رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و کارشناس مرتبط و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و کارشناس مرتبط در این خصوص طی صورت‌جلسه ای تصمیم‌گیری نموده و در صورت موافقت، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، نسبت به معرفی متقاضی به سازمان جهاد کشاورزی استان جهت صدور مجوز فنس‌کشی در اطراف اراضی کشاورزی اقدام می نماید.

شهروند دیگری در این‌باره اظهار کرد: در سال گذشته در باغ مجاورمان بیش از ۱۰ اصله درخت با سن افزون بر بیست سال، بی‌علت قطع شدند که بی‌توجهی نسبت به این مسئله می‌تواند آسیب جدی به بافت طبیعی شهرستان خفر بزند.
 
با قطع درختان و نابودی جنگل‌ها اقلیم زمین نیز در کوتاه مدت و بلندمدت دچار تغییرات شدید خواهد شد.

درختان به‌عنوان پمپ‌های بیولوژیکی روی چرخه‌های آب نقش دارند؛ آن‌ها آب را از خاک می‌گیرند و با تبدیل آن به بخار، آن را وارد اتمسفر می‌کنند. جنگل‌ها از طریق انجام این کار در تشکیل ابر و بارندگی مشارکت می‌کنند.

البته در مدت اخیر شهرداری‌ها،گروه‌ها و انجمن‌های مردمی پویشی برای کاشت درخت راه اندازی کرده اند که با مشارکت‌های مردمی می‌توان فضای سبز را دو چندان کرد اما در عین حال این اتفاق توجیهی برای قطع بی مورد درختان نخواهد بود.

متاسفانه در چند سال اخیر ایجاد خانه‌های ویلایی در باغ‌ها افزایش یافته است و همین امر باعث تخریب تعداد زیادی از درختان و فضای سبز این منطقه شده که چنین ساخت و سازهایی در باغ ها تاثیر چندانی بر رونق این شهر و دیار ندارد بلکه بیشتر سبب از بین رفتن زیبایی و پویایی آن می‌شود.

رضایی یکی از دوستداران محیط زیست در شهر خاوران به خبرنگار فارس گفت: افراد غیر بومی در خاوران نسبت به ساخت خانه های ویلایی اقدام کرده اند که حتی نیاز‌های اولیه خود را از این شهر تامین نمی‌کنند و چند روزی که در خاوران هستند تمام ما یحتاج خود را به همراه خود می آورند و به سطح شهر هم مراجعه نمی کنند.

شاید یکی از علل روی آوری به باغ‌ها جهت ساخت و ساز،کمبود زمین بوده که اکنون با آغاز به کار طرح مسکن ملی در خاوران، امید است افراد و متقاضیان بتوانند از این طریق صاحب‌خانه شده و به باغ ها صدمه نزنند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول