اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

خروج 2 استان از زیر خط میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در سال 1396، 11 استان زیرخط میانگین سرانه فضاهای آموزشی قرار داشتند که امسال به 9 استان کاهش یافته است و استان‌های کردستان و گیلان به بالای خط میانگین اضافه شدند.

خروج 2 استان از زیر خط میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در آیین افتتاح دبیرستان 18 کلاسه شبانه‌روزی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی شهرستان قشم، اظهار کرد: هر زمان که اجتماعی از خیرین باشد، با اشتیاق در این مراسم حضور پیدا می‌کنم و غبطه می‌خورم که کاش این فرصت فراهم می‌شد تا یکی از خیرین بودم و کار خیرین را کار قابل اعتنایی می‌شمارم. 

وی ادامه داد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم همپا و همراه شما خیرین در طی سال 1399 برای پروژه‌های مشارکتی، 2350 میلیارد تومان اعتبار تأمین و تصویب کرده است و این رقم طی سال‌های 1396 تا امروز حدود 3800 میلیارد تومان بوده است.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه دولت در تکمیل پروژه‌های خیرساز با خیرین مشارکت می‌کند، گفت: سهم ما در پروژه‌های مشارکتی در سال 1399 افزایش چشمگیری داشته است و خوشبختانه طی سال‌های 1396 تا امروز، سهم ما از محل اعتبارات عمرانی کشور از 1.5 درصد به حدود 5 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: دایره خیّری، دایره گسترده‌ای است؛ کسانی که می‌کوشند تا از آلام مردم بکاهند و زندگی بهتری را برای مردم رقم بزنند و این جزو ناب‌ترین حقایق ایمانی است اما کار خیر مدرسه‌سازی، کار دیگری است چرا که مدرسه و مدرسه‌سازی متفاوت از دیگر کارهاست. 

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه جایگاهی است که آینده سرزمین‌مان را می‌سازد، گفت: هرجا که سخن از تمدن‌سازی، تعالی و پیشرفت است، مدرسه جایگاهی است که بالاترین مسؤولیت را برای تحقق تحول و پیشرفت دارد؛ مدرسه جایگاهی است که انسان‌ها به طور منظم، بهترین لحظات عمر خود را در بهترین زمان فراگیری و در یک ساعات متمادی تحت تعلیم قرار می‌دهند و آینده ما را، مدرسه‌ها می‌سازند.

وی افزود: آن کسانی که مدرسه سازی را انتخاب کردند، آینده‌سازی را انتخاب کردند؛ مدرسه فقط یک ساختمان نیست بلکه رفیع‌ترین بنای زندگی انسان‌هاست و رفیع‌ترین بنای ساختن آینده یک جامعه است و فقط محل دریافت آموزش نیست بلکه کانون تربیت است.

رخشانی مهر با بیان اینکه برای ما بیش از آنکه ساختمان مدرسه اهمیت داشته باشد، فرهنگ مدرسه‌سازی اهمیت دارد، اظهار کرد: بیش از آنکه نیاز به ساختمان مدرسه داشته باشیم، نیازمند توسعه فرهنگ مشارکت اجتماعی، توسعه مسؤولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگ همدلی و همزبانی هستیم. به همین دلیل طرح «آجر به آجر» را تعریف کردیم.

وی ادامه داد: در طرح «آجر به آجر»، بناست که هر ایرانی به اندازه یک آجر در ساخت مدرسه، مشارکت کند و از زمان تعریف این طرح تا امروز بیش از 500 هزار نفر فقط با هدیه کردن یک هزار تومان در مدرسه‌سازی مشارکت کردند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: از سال 1396 تا امروز، حدود 50 درصد مدارس کشور خیّرساز بوده یا با مشارکت دولت و خیرین ساخته شده است؛ میانگین این عدد از سال‌های 77 تا امروز، حدود 30 درصد مدارس کشور توسط خیرین ساخته شده است. 

وی با بیان اینکه در سال 1398 که طرح آجر به آجر تعریف نشده بود 30 هزار خیّر حدود 1550 میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی تعهد کرده بودند، گفت: امسال بنا بر اینکه دولت سهم خود را در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به طور کامل ادا کرده است حدود 2500 میلیارد تومان تعهد خیرین افزایش یافته است و 30 هزار خیر به 500 هزار خیّر مدرسه‌ساز افزایش یافته است و ان‌شاءالله به توسعه فرهنگ مدرسه‌سازی منجر خواهد شد.

رخشانی‌مهر افزود: قبل از انقلاب، سرانه فضاهای آموزشی کشور 1.5 متر مربع بود که این عدد امروز به میانگین 5.2 مترمربع افزایش یافته است یعنی رشد بیش از 3.5 برابری سرانه فضاهای آموزشی کشور نسبت به قبل از انقلاب علی‌رغم افزایش جمعیت دانش‌آموزی را شاهدیم.

وی ادامه داد: سرانه به معنای زیربنای فضاهای موجود تقسیم بر جمعیت دانش‌آموزی است؛ هرچه جمعیت دانش‌آموزی، افزایش پیدا کند، به معنای کاهش سرانه است و اینکه ما رشد بیش از 3.5 برابری سرانه فضاهای آموزشی را داریم، یعنی سرعت ساخت و ساز نسبت به رشد جمعیت دانش آموزی به مراتب بالاتر بوده است و این موضوع منجر به رشد بیش از 3.5 برابری سرانه و میانگین 5.2 مترمربعی شده است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استان هرمزگان با سرانه 5.55 مترمربع بالاتر از میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور قرار دارد، گفت: اگر چه در سال 1396، 11 استان زیرخط میانگین سرانه فضاهای آموزشی قرار داشتند که با تلاش همکاران، به 9 استان کاهش یافته است و استان‌های کردستان و گیلان به بالای خط میانگین اضافه شدند و امیدواریم تا پایان سال، استان کرمان هم، به میانگین سرانه آموزشی برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول