اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سفیر ایران: نقش جمهوری اسلامی در ثبات و امنیت منطقه و جهان بی‌بدیل است

سفیر ایران در تاجیکستان در پیامی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نقش ایران در تامین ثبات و امنیت منطقه و جهان را بی‌بدیل عنوان کرد.

سفیر ایران: نقش جمهوری اسلامی در ثبات و امنیت منطقه و جهان بی‌بدیل است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «محمدتقی صابری» سفیر ایران در تاجیکستان در پیامی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نقش ایران در تامین ثبات و امنیت منطقه و جهان را بی‌بدیل عنوان کرد.

در این پیام آمده است: ملت سرافراز ایران که وارث یکی از کهن ترین تمدن‌های بشری است، در حالی چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی جمهوری اسلامی ایران را جشن می‌گیرد که در طول بیش از چهار دهه گذشته، علی رغم انواع فشارها، تحریم ها و تهدیدها، با صلابت در مسیر تحقق اهداف بلند انقلاب اعم از استقلال، آزادی، عدالت طلبی و پیشرفت گام های بلندی برداشته است و بحمدلله کشور ایران عزیز هم اکنون یکی از کشورهای مقتدر و پیشرو در جهان می باشد.

در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جوانان ایرانی با وجود توطئه‌ها و موانع ایجاد شده از سوی دشمنان، به دستاوردهای شگرفی در عرصه‌های گوناگون علمی و فناوری نائل آمده اند که امروزه بخشی از تبلور آن را می‌توان در زمینه هایی چون خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، تولیدات صنعتی، فناوری نانو، انرژی صلح آمیز هسته ای و.... مشاهده نمود.

دولت و ملت ایران مفتخر است که در 42 سال اخیر گذشته ثابت کرد آنجا که پای مذاکره مبتنی بر احترام متقابل و توافق شرافتمندانه در میان باشد، همواره به پیمان‌ها احترام گذاشته و به همه الزامات آن کاملاً متعهد است و آنجا که با فشار ظالمانه حداکثری مواجه شود با مقاومت حداکثری و قهرمانانه، شکستی بی‌سابقه را بر بانیان تروریسم اقتصادی وارد می‌کند و آنجا که مورد تعدی و تجاوز قرار گیرد، با شجاعت و قاطعیتی بی‌نظیر، هیمنه دشمن را درهم می‌کوبد و به متجاوزان درسی فراموش ناشدنی می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران با استمرار و پیگیری سیاست خارجی و دیپلماسی هوشمندانه و اعتماد ساز خود، به دنبال تعامل سازنده و چندجانبه با جهان، بویژه همسایگان و کشورهای منطقه، با تکیه بر اصول برابری، احترام متقابل و منافع طرفین می‌باشد. بی تردید امروزه که خطر گسترش تروریسم و افراطگرایی آینده جوامع این منطقه کهن را تهدید می‌کند، همکاری جدی کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم و اشکال آن بیش از هر زمان ضروری به نظر می رسد.

نقش بی بدیل ایران اسلامی در تامین ثبات و امنیت منطقه و جهان با جان فشانی قهرمانانه در صف مقدم مبارزه با پدیده های شوم تروریسم، افراطگرایی و قاچاق مواد مخدر و با پرداخت بهای سنگین معنوی و مادی همراه بوده است. در همین راستا لازم می دانم یاد و خاطره قهرمان ملی و فراملی مبارزه با تروریسم و افراطگرایی، سردار شهید قاسم سلیمانی و تمامی ‌شهدایی که جان خود را در این ‌راه فدای تامین صلح و امنیت ایران و منطقه کردند را گرامی ‌بداریم.

روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان که مبتنی بر پیوندهای کهن و گسست ناپذیر فرهنگی، تمدنی، زبانی، تاریخی و دینی است و چنانکه در پیام تبریک جناب آقای «امامعلی رحمان» رییس جمهور محترم تاجیکستان به جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هم آمده است: این روابط در تمامی زمینه‌ها مورد توجه طرفین بوده و در آینده نیز گسترش بیشتری خواهد یافت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین کشوری که سفارت خود را در شهر زیبای «دوشنبه» افتتاح نمود، همواره سهم پیشگامانه ای در جهت کمک به تقویت زیرساخت ها و توسعه و پیشرفت تاجیکستان عزیز داشته که از جمله می‌توان به اجرای پروژه‌های زیربنایی نظیر نیروگاه «سنگ توده 2»، تونل «استقلال» و مشارکت اثرگذار شرکت های ایرانی در پروژه بزرگ سد و نیروگاه «راغون» اشاره کرد.

سفرهای متعدد روسای جمهور و دیگر مقامات عالی دو کشور در طول سه دهه گذشته و امضای بیش از 170 سند همکاری دوجانبه در زمینه‌های گوناگون و برگزاری سیزده دور کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی، فرهنگی و فنی دو کشور بستر مناسبی را برای ارتقای روزافزون روابط فی مابین فراهم آورده است که امید می رود با رفع محدویت های ناشی از بیماری کرونا شاهد توسعه بیشتر روابط در همه زمینه‌ها بین دو کشور هم فرهنگ و همزبان ایران و تاجیکستان باشیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول