اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

واکسیناسیون بیش از ۳۲ هزار قطعه طیور علیه بیماری نیوکاسل در سمنان

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: واکسیناسیون ۳۲ هزار و ۷۵۰ قطعه طیور برای مقابله با بیماری نیوکاسل در روستاهای این استان انجام شد.

واکسیناسیون بیش از ۳۲ هزار قطعه طیور علیه بیماری نیوکاسل در سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حمیدرضا حسینی عصر امروز در نشستی با خبرنگاران استان سمنان ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر، از اجرای ۱۶ برنامه به مناسبت این ایام با پنج محور شاخص در استان سمنان خبر داد.

وی توجه ویژه به بانوان روستایی و کم‌برخوردار را ازجمله برنامه‌های شاخص اداره کل دامپزشکی استان سمنان دانست و افزود: بانوان در بخش اقتصاد خانوار روستایی و نگه‌داری دام و طیور نقش به‌سزایی دارند و سعی کردیم زنان را با ضوابط بهداشتی در روستاها و انواع بیماری‌های دامی آشنا کنیم و در این راستا ۶ هزار و ۷۰۰ برگ بروشور توزیع و ۵۴ دوره آموزشی تدوین شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: همکاران ما در این اداره کل، پشتیبان مراکز بهداشت و درمان هستند و اگر اقدامات آنها نباشد، سبب شیوع بیماری مشترک انسان و دام می‌شود.

حسینی ادامه داد: همچنین اردوهای جهادی در دهستان‌های مناطق محروم برگزار شد و جمعیت دامداران روستایی از این خدمات بهره‌مند شدند؛ واکسیناسیون ۳۲ هزار و ۷۵۰ قطعه طیور برای مقابله با بیماری نیوکاسل در روستاها انجام شد و ارائه خدمات درمانی و مشاوره رایگان به ۱۸۴ هزار واحد دامی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه عملیات سم‌پاشی ۳۲ هزار مترمربع جایگاه نگهداری دام در استان سمنان انجام شد، اضافه کرد: هفت میز خدمت در مجموعه شهرستان‌ها برپا شد و ارائه خدمات مشاوره و پاسخگویی به شهروندان برای نگهداری فرآورده‌های دامی و پروتئینی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ... با توزیع بولتن صورت گرفت؛ هرچه اطلاعات شهروندان نسبت به چگونگی نگه‌داری فرآورده‌های دامی بیشتر باشد، مشکلات بیماری‌ها کمتر می‌شود.

بهره‌برداری ۲ پروژه دامپزشکی در دهه فجر

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از بهره‌برداری دو پروژه دامپزشکی هم‌زمان با دهه مبارک فجر در این استان خبر داد و گفت: خط دو کشتارگاه تمام‌اتوماتیک طیور در غرب استان سمنان با هزینه ۶۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی و آورده شخصی به بهره‌برداری رسید.

حسینی عنوان کرد: با راه‌اندازی این کارخانه برای ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۶۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد و سالانه قریب به هفت هزار تن گوشت در این کشتارگاه تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین کارخانه خوراک دام در شهرستان دامغان که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های کشور است، با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان از محل آورده شخصی به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: با بهره‌برداری از این کارخانه ۵۵ نفر به‌صورت مستقیم و حدود ۱۶۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار شدند و سالانه ۲۸ هزار و ۸۰۰ تن انواع نهاده دامی در این کارخانه تولید می‌شود.

حسینی تصریح کرد: تا به امروز از منظر عوامل بیماری‌زا در استان سمنان مشکل خاصی نداشتیم و نمونه‌ای از بیماری آنفولانزای فوق حاد در استان دیده نشد.

رونمایی از سامانه سهند

وی همچنین با اشاره به رونمایی از سامانه سهند (سامانه نظارت دامپزشکی) در اداره کل دامپزشکی استان سمنان، بیان کرد: با کمک این سامانه هنگام بازدیدهای نظارتی دیگر نیازی به استفاده از کاغذ نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: این سامانه مختص استان سمنان است و بر اساس نیازمندی‌ها، این طرح پژوهشی ارائه شد و امروز شاهد رونمایی از سامانه سهند هستیم و این سامانه در سه محور تخصصی ارائه خدمت می‌دهد.

حسینی گفت: این سامانه در حوزه نظارت و بهداشت عمومی، مراکز عرضه شهر در حوزه تشخیص و درمان و در حوزه قرنطینه خدمات ارائه می‌دهد.

وی افزود: سامانه سهند برای حذف بازرسی کاغذی ایجاد شده و مجموعه بازرسان به‌صورت میدانی در مراکز عرضه سطح شهر حضور می‌یابند و از طریق نرم‌افزار تلفن همراه می‌توانند از سامانه استفاده کنند و بلافاصله اطلاعات در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول