اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

فجر ۴۲| پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی ۱۷ برابر شده است/ غربالگری مشکلات یادگیری برای اولین بار از سال ۱۴۰۰

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: میزان پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی نسبت به ابتدای انقلاب ۱۷ برابر شده است.

فجر ۴۲| پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی ۱۷ برابر شده است/ غربالگری مشکلات یادگیری برای اولین بار از سال ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری که امروز به صورت مجازی و حضوری در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، اظهار کرد: اینکه می گویم مدرسه جعبه سیاه جامعه است چون از طریق آن، عدالت آموزشی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش مولود انقلاب اسلامی است، ادامه داد: قبل از انقلاب دفاتری به موضوع تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی می‌پرداخت اما بعد از انقلاب یعنی در سال ۱۳۷۰ تبدیل به سازمان شد‌.

حسینی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۵۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در ۷ گروه تحت پوشش قرار گرفته‌اند که برخی در رویکرد تلفیقی و پذیرا و برخی هم در ۱۷۳۴ مدرسه ویژه تحصیل می‌کنند؛ همچنین در ۸۰۵ مدرسه پشتیبان و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا خدمات ارائه می شود.

وی با بیان اینکه ۳۴ مدرسه شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان استثنایی وجود دارد، گفت: ۴۸ مدرسه خاص اتیسم، ۲۳ مدرسه نابینایان، ۲۷ مدرسه معلولان جسمی - حرکتی و ۱۰۰ مدرسه برای آسیب‌دیدگان شنوایی داریم. 

حسینی با بیان اینکه میزان پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی ۱۷ تا ۱۸ برابر شده است و جهت‌گیری به سمت تلفیقی و فراگیر است.

وی به اجرای طرح از خشت تا بهشت اشاره کرد و ادامه داد: در ابتدای طرح متوجه شدیم که ۲۱۰ مدرسه نیاز داریم که ۱۳۲ مدرسه را یا کلنگ زنی کردیم یا به بهره‌برداری رساندیم که ۷۶مدرسه افتتاح شده و کلنگ زنی ۵۵ مدرسه انجام شده است.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی 7 درصد رشد داشته است، گفت: پوشش دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر در این دولت 67.5 درصد رشد را نشان می‌دهد هزینه ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی نیز در دولت تدبیر و امید 42 برابر رشد داشته است.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی ارائه خدمات به دانش‌آموزان عادی دارای مشکلات ویژه یادگیری را از طریق ۷۵۶مرکز مشکلات ویژه یادگیری نیز برعهده دارد اظهار کرد: 47 مرکز مشاوره و راهنمایی نیز خدمات مشاوره‌ای و توان‌بخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و خانواده‌های آنان ارائه می‌دهند.

وی افزود: تعداد مراکز مشکلات ویژه یادگیری از 475 مرکز در سال 1397 به 756 مرکز در سال 1399 رسیده است و 82 مرکز نیز در ایام کرونا راه‌اندازی شده است.

وی گفت: از 48 مرکز مشاوره و راهنمایی نیز 10 مرکز در سال 98 و 27 مرکز در سال 1399 افتتاح شده است یعنی 77 درصد این مراکز در دو سال اخیر راه‌اندازی شده است.

حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی نوآوری فضا و تجهیزات است، افزود: ایجاد مراکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای ازجمله برنامه‌های آموزش‌وپرورش استثنایی است و تاکنون  4 مرکز در کشور راه‌اندازی شده است و تعداد این مراکز تا پایان سال تحصیلی به 10 مرکز خواهد رسید.

*افزایش 82 برابری دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر

حسینی گفت: یکی از جهت‌گیری‌های اصلی آموزش‌وپرورش استثنایی تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی تحت عنوان مدارس تلفیقی فراگیر است و تعداد دانش‌آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در مدارس تلفیقی فراگیر 82 برابر افزایش‌یافته است.

وی افزود: دانش‌آموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص خود به فضا و تجهیزات 5 تا 10 برابر دانش‌آموزان عادی نیز دارند که در حال حاضر میانگین تراکم در مدارس استثنایی 53 نفر، نرم کلاسی 6.4 نفر است و به‌ازای هر 24 دانش‌آموز استثنایی یک معلم وجود دارد.

حسینی تربیت‌بدنی و ورزش را یکی از نیازهای اساسی دانش‌آموزان استثنایی دانست و افزود: 14 استان کشور فاقد سالن ورزشی خاص دانش‌آموزان استثنایی هستند که ساخت این سالن‌ها آغاز شده است و در 368 مدرسه استثنایی نیز با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس ساخت سالن‌های ورزشی 200 مترمربعی درون مدرسه‌ای آغاز شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش از راه‌اندازی اتاق بازی در تمامی 23 مدرسه خاص نابینایان خبر داد و گفت: تا اول مهرماه 20 پارک تحرک و جهت‌یابی در مدارس خاص نابینایان راه‌اندازی می‌شود و اتاق‌های حسی و حرکتی نیز از 2 اتاق به 10 اتاق خواهد رسید.

حسینی از راه‌اندازی 190 باشگاه پیش‌کسوتان آموزش‌وپرورش استثنایی خبر داد و افزود: باشگاه‌های پیش‌کسوتان آموزش‌وپرورش استثنایی با استفاده از ظرفیت شیفت خالی مدارس استثنایی و با هدف تجربه گردانی بازنشستگان و استفاده از تجربیات آنان به‌عنوان راهنمایان بالینی راه‌اندازی شده است.

وی افزود: 3 مرکز رفاهی و آموزشی ارتقای مدیریت آموزشگاهی نیز در کشور راه‌اندازی شده است و 5 اردوگاه دانش‌آموزی نیز در حال ساخت است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مناسب‌سازی مدارس در تمامی ابعاد را یکی از برنامه‌های آموزش‌وپرورش استثنایی دانست و گفت: تا پایان مهر سال گذشته 725 مدرسه مناسب‌سازی شده‌اند و تا پایان اسفند سال جاری نیز 571 مدرسه دیگر مناسب‌سازی می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این مناسب‌سازی 64 مدرسه پذیرا و اتیسم در تمامی ابعاد و در تمامی استان‌ها به‌صورت الگویی نیز در دست انجام می‌باشد.

حسینی یکی از خدمات آموزش‌وپرورش استثنایی به همه دانش‌آموزان را برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان دانست و گفت: این برنامه با پوشش 1.5 درصدی از سال 1374 شروع شده و در سال 1399 و علی‌رغم شرایط کرونایی به پوشش 99 درصدی رسیده است.

وی افزود: راه‌اندازی یک پایگاه دائمی سنجش به همراه اتاق آکوستیک در تمامی استان‌ها از برنامه‌های در دست انجام آموزش‌وپرورش استثنایی است.

وی افزود: در سال آینده نیز آزمون‌های غربالگری برای شناسایی نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری نیز به برنامه سنجش اضافه خواهد شد تا شناسایی این دسته از دانش‌آموزان به هنگام صورت گیرد.

حسینی تصریح کرد: ارائه خدمات به دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری از رویکرد انفعالی به رویکرد فعال در خواهد آمد و ارائه این خدمات با رویکرد مدرسه محوری، معلم محوری و خانواده محوری گسترش خواهد یافت.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی در سه حوزه خدمات حمایتی، خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای و خدمات توان‌بخشی در قالب مراکز مشاوره به ارائه خدمات توان‌بخشی می‌پردازد اظهار کرد: اعتبارات خدمات توان‌بخشی از 4 میلیارد تومان در سال 1398 به 7 میلیارد تومان در سال 1399 رسیده است و تعداد این خدمات از 16 آیتم به 18 آیتم افزایش‌یافته است.

وی افزود: پرداخت هزینه عینک 33 درصد، هزینه پروتز 42 درصد، کفش طبی 33 درصد، دندان‌پزشکی  33 درصد و سمعک 25 درصد افزایش‌یافته است.

وی گفت: در حوزه خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای نیز ارائه این خدمات از سال 1394 تاکنون 3 برابر رشد داشته است.

حسینی توانمندسازی معلمان و اولیاء را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: در سال جاری 268 کارگاه ویژه معلمان، 186 کارگاه ویژه والدین و 42 کارگاه برای دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است که بیش از 7 هزار و 500 نفر از این کارگاه‌ها استفاده کرده‌اند.

معاون وزیر با بیان اینکه تاکنون 1000 کتاب برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی و یا تألیف شده است گفت: بیش از 11 هزار دانش‌آموز استثنایی در 158 رشته کاردانش و فنی و حرفه‌ای در حال تحصیل می‌باشند.

وی افزود: ۳۱۱دانش‌آموز استثنایی در کنکور سال ۹۹قبول شده‌اند و این میزان قبولی به معنای رشد ۱۰درصدی نسبت به سال گذشته است.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در سال ۹۹مبنای اصلی کار ما مبتنی بر سند تحول بنیادین بود که در این راستا سه سند تحولی ایجاد کردیم. ۹۳.۳درصد این بسته‌ها نوآورانه است و این‌گونه حدود ۷۰درصد شاخص‌های پیرامون بسته تحولی محقق شده است.

  معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اظهار کرد: تاکنون ۲۰هزار تبلت به دانش‌آموزان استثنایی اهدا شده است و دیگر دانش‌آموز استثنایی وجود ندارد که تبلت و یا اعتبار لازم برای تهیه آن به او داده نشده باشد.

*طرح هدایت با هدف تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند اجرایی شده است

جانشین وزیر در طرح هدایت در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه ۲۸تا ۳۰درصد دانش‌آموزان معادل با ۳میلیون دانش‌آموز از تجهیزات کافی برای اتصال به شبکه شاد برخوردار نیستند، گفت: امروزه اهداء یک تبلت به منزله اهدای یک مدرسه و اهدای تمام کتابخانه‌های دنیا به بچه‌ها است و با این رویکرد کار اهداء تبلت را با تمام منابع موجود و در قالب طرح هدایت آغاز کردیم و اکنون ۱۷۰هزار از این تجهیزات آموزشی آماده و به دانش‌آموزان هدیه شده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان تبلت اهدایی به استان خوزستان با اهداء ۳۲هزار و ۶۰۰تبلت معطوف می‌شود. همچنین بالاترین میزان پوشش نیاز دانش‌آموزان به تجهیزات نیز مربوط به استان‌های یزد، زنجان و بوشهر می‌شود که توانسته‌اند بیش از ۶۰درصد نیاز دانش‌آموزان را پوشش دهند.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش افزود: بیشترین نیاز دانش‌آموزان به تجهیزات آموزشی به استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد مربوط است

وی افزود: با ۲۷استان تفاهم نامه‌هایی امضا کردیم تا بتوانیم باقی‌مانده تبلت‌ها را از طریق پویش‌های کشوری، مردمی و اعتبارات استان‌ها تهیه کنیم و این‌گونه دانش‌آموزی از تجهیزات هوشمند بی‌بهره نباشد.

وی همچنین گفت: تهیه وسایل و تجهیزات هوشمند امری بسیار مهم در جهت ایجاد فرصتی برای عدالت آموزشی در شرایط کرونا است. تأمین این تجهیزات می‌تواند از ترک تحصیل دانش‌آموزان در دو بخش جلوگیری کند. برخی از دختران به دلیل فرهنگ خاصی از سنی به بعد ادامه تحصیل نمی‌دهند و بخشی دیگر به دلیل مشکلات محل زندگی از ادامه تحصیل غافل می‌شوند و این‌گونه می‌توانند از طریق این تجهیزات ادامه تحصیل دهند.

معاون وزیر با بیان اینکه در ایام کرونا تداوم آموزش، پوشش حداکثری و انعطاف حداکثری سرلوحه کار آموزش‌وپرورش قرار گرفت اظهار کرد: تلویزیون، درس‌نامه‌ها، آموزش‌های منزل محور و شبکه شاد در راستای انعطاف حداکثری ایجاد شد.

حسینی با برشمردن مزایای شبکه شاد نظیر افزایش توان معلمین، تداوم آموزش، تسهیل ارتباط با خانواده و... افزود: ۷۲درصد یادگیری دانش‌آموزان استثنائی در اپلیکیشن شاد ادامه دارد و امروز ۱۰۰درصد مدارس استثنائی و ۸۴درصد کلاس‌ها به شبکه شاد متصل هستند. همچنین ما توانسته‌ایم ۲۵۹۱محتوای فاخر در شبکه شاد تولید کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر اپلیکیشن جامع آموزش‌وپرورش استثنائی تا ۲۵این ماه راه‌اندازی می‌شود.

*افزایش اعتبارات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی

معاون وزیر آموزش‌وپرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره بودجه سازمان آموزش‌وپرورش استثنائی گفت: در سال ۹۷بودجه این سازمان ۹۶میلیارد و ۴۲۰میلیون تومان بود، در سال ۹۸بودجه به ۹۹میلیارد و ۶۲۴میلیون تومان رسید و بودجه سال جاری نیز ۱۴۱میلیارد و ۵۰۰میلیون است. می‌توان گفت این سازمان تاکنون حدود ۱۲برابر افزایش اعتبارات داشته است که هشت برابر آن به دولت تدبیر و امید معطوف می‌شود.

حسینی درباره بودجه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰گفت: بودجه پیش‌بینی‌شده ما ۱۸۵میلیارد تومان بود که با کمسیون تلفیق و برنامه‌وبودجه رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا علاوه بر این بودجه، ۲۵۰میلیارد تومان نیز به بودجه ما در ردیف خدمات توان‌بخشی اضافه شود و این‌گونه می‌توان گفت رشد ۴۰۰درصدی محقق می‌شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول