اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

بیش از 21 هزار کردستانی خون اهدا کردند/کمبود پایگاه‌های ثابت خون‌گیری در شهرستان‌ها

مدیرکل انتقال خون استان کردستان گفت: از ابتدای امسال تا اوایل بهمن ماه جاری ۲۵ هزار و ۹۸۴ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کردند که تا این لحظه ۲۱ هزار و ۸۷۵ نفر از آنها موفق به اهدای خون شده‌اند.

بیش از 21 هزار کردستانی خون اهدا کردند/کمبود پایگاه‌های ثابت خون‌گیری در شهرستان‌ها

محمدسعید کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج ضمن قدردانی از حضور بانوان کردستانی در اهدای خون اظهار کرد: کل مراجعین به پایگاه‌های انتقال خون استان تا اول بهمن ماه سال‌جاری ۲۵ هزار و ۹۸۴ نفر بوده‌اند که ۲۱ هزار و ۸۷۵ نفر از آنها موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۷۱۸ بانوی کردستانی از ابتدای امسال تا کنون موفق به اهدای خون شده‌اند، تصریح کرد:‌ ۳ هزار و ۷۳۹ نفر از این افراد کسانی هستند که برای نخستین بار خون اهدا کرده‌اند.

کمبود تعداد پایگاه‌های ثابت انتقال خون در کردستان

مدیرکل انتقال خون استان کردستان اذعان کرد: سازمان انتقال خون به عنوان تنها دستگاه ذی‌صلاح در خصوص چگونگی اخذ خون، انجام معاینات پزشکی و نحوه غربالگری خون و تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی در کشور فعالیت‌ می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر استان کردستان دارای دو مرکز اهدای خون در شهرستان‌های سنندج و سقز است و دیگر شهرستان‌های استان فاقد مراکز خونگیری هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه سازمان انتقال خون کردستان به طور کامل پاسخگوی نیاز تمامی مراکز درمانی سطح استان به خون و فرآورده‌های خونی است، اما متاسفانه این مرکز در حوزه اعتبارات و کمبود فضای فیزیکی دارای مشکلات خاصی دارد.

کمبود گروه‌های خونی منفی در کردستان

کریمیان در خصوص کمبود گروه‌های خونی منفی در استان اظهار داشت: نه تنها در استان کردستان بلکه در تمامی مراکز اهدای خون کشور گروه‌های خونی منفی نسبت به گروه‌های خونی مثبت سهم کمتری به خود اختصاص داده‌اند و در کل کمبود گروه‌های خونی O منفی، B منفی، AB منفی و AB مثبت در استان دیده می‌شود.

وی افزود: در اوایل شیوع بیماری کرونا ویروس آمار اهدا کنندگان خون کاهش چشمگیری داشت، اما با اطلاع رسانی‌های به موقع و برنامه‌ریزی‌های مناسب در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان اندکی کاهش ذخایر خونی و فرآورده‌های خونی در استان دیده می‌شود.

وی با اشاره به زمان استفاده از پلاکت خون که ۳ تا ۵ روز است تصریح کرد:  زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی بسیار محدود است، لذا نیاز به اهدای خون به صورت مستمر داریم و از مردم خوب و نوع دوست استان کردستان تقاضامندیم در این روزهای سرد سال یاریگر بیماران نیازمند به خون باشند.

انتهای پیام/2330/87

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول