اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

پایان مرمت بازار شمس‌السلطنه نراق

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر نراق از پایان عملیات مرمت بازار شمس‌السلطنه خبر داد.

پایان مرمت بازار شمس‌السلطنه نراق

پروین سادات طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به پایان مرمت بازار شمس‌السلطنه نراق اظهار کرد: برای مرمت اضطراری و نجات‌بخشی این بازار نراق، اعتباری بالغ‌بر ۶ میلیارد ریال بابت جذب و هزینه شد که در این مرحله، مرمت و سبک‌سازی مجموعه بام بازار نراق و همچنین مرمت جداره‌های داخلی بازار و پاک‌سازی تاق و تویزه‌های آجری انجام شد.

وی افزود: همچنین ساماندهی و ساخت تابلوهای معرفی آثار تاریخی محدوده بافت تاریخی به تعداد ۳۰ تابلو احیا شد و دو تابلو در مبادی ورودی و خروجی شهر نراق جهت راهنمای گردشگران نصب شد.

مدیر پایگاه بافت تاریخی نراق ادامه داد: مرمت و بازسازی این بازار تاریخی بر اساس تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه این اداره کل با شهرداری شهر نراق و اداره کل اوقاف استان انجام شد.

طیبی بیان کرد: عملیات مرمت و نجات‌بخشی بام مجموعه بازار شمس‌السلطنه نراق از تاریخ 17 تیرماه سال جاری با نظارت عالیه میراث فرهنگی آغاز شده و اکنون در مرحله پایانی است.

وی اضافه کرد: طی سال گذشته با همراهی شورا و رایزنی‌های مختلف توانستیم مبالغ مختلفی را جذب کنیم و این کار با پیگیری‌های شهرداری نراق و جلساتی با اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی داشتیم انجام شد.

مدیر پایگاه بافت تاریخی نراق با اشاره به اینکه شهر نراق دومین شهر تاریخی کشور با حدود ۴ هزار نفر جمعیت از شهر‌های شهرستان‌های دلیجان در جنوب استان مرکزی و در مسیر مناطق گردشگری قم، اصفهان، دلیجان قرار دارد گفت: بافت تاریخی منحصر به فرد نراق از نوع شهر‌های ماسوله و یزد با دیوار‌های کاه‌گلی و با ترکیبی از بنا‌های تاریخی، معابر سنگ‌فرش و آب روان و باغ‌های حاشیه است و معماری این شهر دست‌نخورده مانده و هر ساله میزبان هزاران گردشگر است.

طیبی ادامه داد: این شهر کوچک، تاریخی و دست‌نخورده با ساکنان معتقد و مذهبی مسافران را به یاد گذشته‌های ایرانی اسلامی می‌اندازد.

مدیر پایگاه بافت تاریخی نراق یادآور شد: از جمله آثار شاخص تاریخی ثبتی در داخل بافت تاریخی نراق می‌توان به مسجد جامع نراق آب‌انبار حاج مهدی نراقی،  کاروانسرا و تاجرسرای حاج مهدی و کاروانسرای شمس‌السلطنه در داخل بازار، آب‌انبار و حسینیه عبدالباقی، مسجد امام حسن (ع) یا مسجد محله پایین، خانه فاضلین نراقی، امامزادگان شاه یحیی و شاهزاده سلیمان و بسیاری از خانه‌های تاریخی داخل بافت با قدمت قاجاری اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول