اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

ساختمان های دولتی برای سبز شدن پیشرو باشند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: ساختمان های دولتی باید برای حرکت به سمت سبز شدن الگو و پیشرو بوده و شهروندان نیز برای توسعه فضای سبز و رعایت مسائل زیست محیطی در ساختمان ها ایده های خلاقانه ارائه دهند.

ساختمان های دولتی برای سبز شدن پیشرو باشند

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، سید رضا موسوی مشکینی در وبینار تخصصی «محیط زیست، شهر پایدار و ساختمان سبز» گفت: در حوزه محیط زیست شهری قوانین و ضوابط مشخصی آنچنان وجود ندارد، البته در قانون جدید هوای پاک، به این مسأله توجه بیشتری شده است.

وی با بیان اینکه موضوع ساختمان های سبز، موضوع بسیار مهمی است که باید از سوی مسؤولان امر مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: «انرژی» یکی از بهترین شاخص های قابل سنجش و اندازه گیری در رابطه با ساختمان های سبز است که با توجه به مصرف 80 درصدی انرژی در شهرها باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم وضعیت مصرف انرژی در ساختمان های کلانشهر قم را نامطلوب دانست و گفت: این چالش جدی به دلیل غیراستاندارد بودن ساخت و سازها و مصالح، الگوهای نادرست شهرسازی و بی توجهی به تغییرات اقلیمی و فرهنگ شهروندان بوجود آمده است.

وی با اشاره به عزم جهانی برای کاهش مصرف انرژی، گام برداشتن به سمت ساختمان های سبز را در این جهت بسیار مؤثر عنوان کرد و افزود: ساختمان های سبز می تواند در راستای کاهش مصرف انرژی، کاهش تولید گازهای گلخانه ای و کاهش آلاینده های زیست محیطی بسیار مؤثر باشند.

موسوی بر ضرورت توجه به منابع تجدیدپذیر انرژی و جایگزین کردن آنها به ویژه انرژی خورشیدی که در شهر قم دارای ظرفیت های بسیار خوبی است، تأکید کرد و گفت: مصرف برق در کلانشهر قم در زمستان 400 و در تابستان بیش از 800 مگاوات است و سالانه 10 درصد افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه باید سیاست های تشویقی برای نصب پنل های خورشیدی در ساختمان های شهر قم در نظر گرفته شود، تصریح کرد: دستگاههای اجرایی باید با برنامه زمان بندی مشخص به سمت و سوی توسعه ساختمان های سبز در کلانشهر قم گام برداشته و ضوابط لازم را تدوین کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اهمیت مبحث 19 در ساختمان سازی، خواستار افزایش فضای سبز در ساختمان ها به ویژه بام سبز شد و گفت: شهروندان می توانند ایده های خلاقانه ای برای توسعه فضای سبز و رعایت مسائل زیست محیطی از جمله آبگرمکن خورشیدی و استفاده از آب خاکستری در ساختمان ها به اجرا برسانند.

وی با بیان اینکه ساختمان های دولتی باید برای حرکت به سمت سبز شدن الگو و پیشرو باشند، اظهار داشت: «زیست محوری» به جای «خودرومحوری» باید به عنوان یک اصل در مدیریت شهری مورد توجه جدی قرار داشته باشد تا شهروندان در محیط زیستی پاک و سالم زندگی کنند.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول