به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اتیسم، اختلال عصبی رشدی است که در سه سال اول زندگی نمایان میشود، گفت: مهمترین علائم اتیسم، نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعامل اجتماعی و وجود الگوهای تکراری در رفتار، علایق و فعالیتهاست.
وی با بیان اینکه بر اساس DSM-5 سطح شدت برای اختلال طیف اتیسم در سه سطح معرفی میشود، گفت: سطح ۱ نیازمند حمایت، سطح ۲ حمایت زیاد و سطح ۳ حمایت بسیار زیاد است که آموزش و پرورش استثنایی در سطوح ۱ و ۲ دانشآموزان را تحت حمایت و پوشش قرار میدهد و در سطح ۳ زیرپوشش بهزیستی قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه هماکنون ۴۸مدرسه خاص اتیسم و ۳۲۷ کلاس خاص اتیسم در ۲۲۷ مدرسه پسرانه و ۱۰۰ مدرسه دخترانه در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴ مدرسه اتیسم در کشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یک مدرسه اتیسم به شکل الگویی مناسبسازی خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه دانشآموزان اتیسم تحت پوشش به ۴ گروه تقسیم میشوند، گفت: ۲ هزار و ۷۹ دانشآموزان اتیسم، کمتوان ذهنی نیز هستند، ۲۰۰ دانشآموزان اتیسم با هوشبهر عادی مشغول به تحصیل هستند، ۳۳۸ دانشآموز اتیسم دارای سایر معلولیتها هستند و ۱۷۸ دانشآموز طیف اتیسم در مدارس عادی و در قالب طرح تلفیقی فراگیر تحصیل میکنند.
وی افزود: در مجموع ۲ هزار و ۶۱۷ دانشآموز اتیسم در مدارس خاص و ۱۷۸ دانشآموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند که در مجموع ۲ هزار و ۷۹۵ دانشآموز تحت پوشش قرار داده میشوند.
حسینی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانشآموزان طیف اتیسم از سال ۸۴ تاکنون از ۲هزار و ۵۰۰ درصد رشد برخوردار بوده است، بیان کرد: ۳۸۷ نفر از همکاران در آموزش و پرورش استثنایی کار تعلیم و تربیت دانشآموزان طیف اتیسم را بر عهده دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه همهساله در برنامه سنجش و سلامت جسمانی و آمدگی تحصیلی، غربالگری دانشآموزان با بهکارگیری بیش از ۲۰ هزار نفر نیرو در بیش از ۲ هزار پایگاه سنجش انجام میشود، گفت: دو آزمون SCQ و ADI-R جهت تشخیص اختلالات طیف اتیسم در برنامه سنجش نوآموزان مورداستفاده قرار میگیرد تا جایگاه آموزش این دانشآموزان مشخص شود.
حسینی در خصوص توانمندسازی معلمان، مربیان و مدیران و مشاوران، اظهار کرد: 70 درصد همکاران دورههای تخصصی لازم را در حوزه اتیسم نگذراندهاند لذا نقشه راه آموزش تدوین شده است و تاکنون ۵۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزار شده است.
وی ادامه داد: ۵کارگاه تخصصی جهت تربیت مدرس به مدت ۱۱۲ ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و 20 دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزمایندههای تخصصی اتیسم نیز تاکنون برگزار شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: کارگاه مشترک با همکاری مرکز امور بینالملل و دفتر منطقهای یونسکو به مدت ۶۵ ساعت جهت تربیت مدرس و 128 ساعت دوره جهت تربیتمعلم و مشاور و دورههای تربیتمعلم چند مهارتی با همکاری یونیسف نیز تاکنون برگزار شده است.
وی تصریح کرد: آموزش ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان کمتوان ذهنی برای یادگیری مهارتهای چندگانه در حال انجام است.
حسینی در خصوص محتوای آموزشی دانشآموزان طیف اتیسم گفت: ۸کتاب مهارتآموزی تصویری پایه اول تا ششم با تأکید بر مهارتهای خودیاری، ارتباطی و تعاملی برای دانشآموزان طیف اتیسم تدوین و چاپ شده است.
وی ادامه داد: بسته آموزش والدین و جزوه استاندارد فضا، تجهیزات آموزشی و توانبخشی ویژه طیف اتیسم تدوین شده است و ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانشآموزان طیف اتیسم در سال ۹۸ تدوین شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: اضافه نمودن سرفصل درس اختلال طیف اتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، تدوین مکملهای تصویری درس ریاضی و تهیه کیت تصویری تیچ از اقدامات دیگر در راستای تدوین محتوای آموزشی استاندارد در حوزه دانشآموزان اتیسم است.
وی، توانمندسازی والدین دانشآموزان طیف اتیسم را از ضروریات دانست و گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین، اجرای برنامه آموزشی والد محور بهصورت آزمایشی در مدرسه پیامبر اعظم (ص) بهصورت آموزش والد به والد و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط کرونا از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.
حسینی افزود: همچنین برنامه آموزش والدین با همکاری انجمنهای مردمنهاد در سطح شهر تهران برگزارشده است و ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اتیسم تدوین شده است.
حسینی با بیان اینکه مناسبسازی پودمانها در ۲رشته باغبانی و کمک خدمات اداری انجام شده است، گفت: امکان تحصیل در ۳۶ رشته مهارتی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه ایجاد شده است و پودمان رشته موسیقی برای دانشآموزان طیف اتیسم تدوین شده است و در مرحله تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: همکاری با وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سایر ارگانها در خصوص تدوین برنامه جامعه و هماهنگ برای ارائه خدمات به اختلال طیف اتیسم انجامگرفته است و تاکنون ۴سمپوزیوم تخصصی اتیسم و میزهای تخصصی در حوزه اختلال طیف اتیسم برگزار شده است.
انتهای پیام/