اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«استقلال» به معنای واقعی کلمه دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی ایران است

کارشناس مسائل منطقه گفت: استقلال ایران به معنای واقعی کلمه دستاورد بزرگ و منحصر به فرد انقلاب اسلامی است.

«استقلال» به معنای واقعی کلمه دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی ایران است

«نعمت میرزا احمد» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت و نقش انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: نهضتی که امام خمینی (ره) پرچمدار و پایه گذار آن بود، نه تنها سیمای ایران را به طور اساسی تغییر داد، بلکه بر روندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی منطقه و جهان تاثیر بسیار عمیق گذاشت.

میرزااحمد ادامه داد: 22 بهمن سال 1357 تنها روز سقوط یک رژیم و آغاز نظام جدید نبود، بلکه سرفصل و شروع مرحله سرنوشت ساز در حیات سیاسی ایران و مبارزات ملت سربلند آن در راه آزادی ‌ و عدالت‌ خواهی بود.

حرکت استوار ایران طی بیش از 4 دهه در این مسیر، جمهوری اسلامی را در چشم ملت‌های جهان به کشوری تبدیل کرده است که در هر شرایطی علیه استکبار جهانی قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، اظهار داشت: همزمان با اینکه طی بیش از 4 دهه غرب و متحدانش علیه انقلاب ایران اقدام می‌کنند، به این نتیجه رسیده‌اند که ایران را باید به عنوان واقعیت غیر قابل انکار و کشوری دارای نقش و مواضع قوی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی پذیرفت.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه «بدون تردید تبدیل ایران به قدرت منطقه‌‌ای و بین‌المللی از فیض انقلاب اسلامی بوده» تصریح کرد: ایران در شرایطی به این جایگاه رسیده که همواره تحت فشار قرار داشته است. اگر برای هر کشور دیگری جنگ هشت ساله و تحریم‌های بی شمار و سنگین اقتصادی تحمیل می شد، نه تنها فرصت‌های توسعه را از دست می‌داد، بلکه مجبور بود از دو عنصر «استقلال» و «بقا» یکی را انتخاب کند.

واقعیت امر این است که امروزه خیلی از کشورها قرار گرفتن در خط منافع قدرت‌های جهانی را ضامن حفظ بقای خود می‌دانند که استقلال واقعی ملی‌شان را با تهدیدات جدی مواجه کرده است.

میرزااحمد ادامه داد: اما ایران تحت هیچ شرایطی استقلال خود را موضوع معامله قرار نداده و نه تنها به تهدیدات و چالش‌های که توسط دشمنانش ایجاد می‌شود، پاسخ مناسب داده بلکه تا جایی قدرتمند شده که آمریکا و غرب و متحدانشان را نه تنها در منطقه بلکه در هر نقطه‌ای از جهان تحت فشار قرار می‌دهد. چنین ویژگی برای کشورهای به اصطلاح جهان سوم منحصر به فرد است.

این کارشناس مسائل منطقه در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: باید به این نکته نیز توجه داشت که فعالیت‌های شبانه روزی دستگاه‌های تبلیغاتی آمریکایی و غربی علیه جمهوری اسلامی تا حدودی بر افکار عمومی کشورهای مختلف تاثیر گذاشته و مانع شناخت واقعی آنها از ایران شده است. این وضعیت به گونه‌ای در آسیای مرکزی نیز به مشاهده می‌شود. بنابراین در کنار دید و بازدیدهای رسمی بین مقامات ایران و کشورهای منطقه، همچنین ضرورت افزایش نشست‌ها در سطوح مختلف و به خصوص کارشناسان و فرهنگیان دو طرف احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: کشورهای آسیای مرکزی باید از اهداف جمهوری اسلامی در منطقه تصویر روشنی داشته باشند. واقعیت امر این است که تبلیغات غربی‌ها و متحدان منطقه‌شان در میان اقشاری از جوامع منطقه این ذهنیت را ایجاد کرده است که تقویت حضور ایران در آسیای مرکزی می‌تواند در بلندمدت در برخی از زمینه‌ها منافع ملی آنها را با مشکلاتی مواجه کند. فقط با برگزاری نشست‌ها و گفت‌وگوهای صریح و صادقانه می‌توان منافع مشترک ایران با کشورهای منطقه را تعریف و شک و تردیدها را از بین برد.

میرزااحمد در پخش پایانی این گفت‌وگو بیان کرد: البته بیشتر مردم به نقش اساسی ایران در مقابله با استکبار جهانی و حفظ منافع مشترک همه مسلمانان اذعان دارند. بنابراین در جهت رفع تصور دوگانه از نقش ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی باید تلاش‌های لازم به کار گرفته شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول