اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مصالحه ۵۳ پرونده قتل با ورود اعضای شوراهای حل اختلاف در فارس

رئیس کل دادگستری استان فارس در همایش سالانه منادیان صلح گفت: از ابتدای امسال ۵۳ پرونده قتل با ورود اعضای شوراهای حل اختلاف به مصالحه ختم شده است.

مصالحه ۵۳ پرونده قتل با ورود اعضای شوراهای حل اختلاف در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی در همایش تجلیل از منادیان صلح و سازش شوراهای حل اختلاف فارس با تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و سلاله پاک آن بانوی اطهر امام خمینی (ره) و ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: در اجرای سند تحول قضایی و براساس هدف‌گذاری‌ها مقرر شده است که تا پایان سال جاری کارگروه‌های ویژه در این خصوص  تشکیل شود تا با اهتمام رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی و  استفاده از ظرفیت ائمه جمعه، علما و روحانیون و بزرگان استان فارس بتوانیم بیش از  ۵۰ درصد از پرونده‌های موجود ورودی دادگستری در شوراهای حل اختلاف استان به صلح و سازش ختم شود.

وی  ضمن قدردانی از حضرت آیت الله رئیسی ریاست معظم قوه قضائیه  و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در خصوص پیگیری لایحه شوراهای حل اختلاف گفت: در صورت تأیید لایحه شوراهای حل اختلاف در آینده نزدیک شاهد جذب بخشی از همکاران مجموعه شوراهای حل اختلاف خواهیم بود.

موسوی به افزایش میزان رضایتمندی و امیدواری مردم نسبت به دستگاه قضا در دوران تحول قوه قضائیه اشاره و با بیان برخی از اقدامات دادگستری استان فارس به عنوان پهناورترین و بزرگترین حوزه قضایی کشور به لحاظ وسعت گفت: به همت قضات و کارکنان دادگستری استان ضمن کاهش  آمار جرائم خشن و امنیتی، در جرائم خرد، با کاهش  روبرو بوده و  در  مجموع استان فارس از نظر امنیت درجایگاه  مطلوبی قرار دارد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان این که از آغاز ایجاد شوراهای حل اختلاف استان فارس تا کنون ۴۴۰ فقره قتل عمد به مصالحه ختم شده است گفت: با اهتمام اعضا و کارکنان مجموعه شوراهای حل اختلاف استان فارس در سال جاری تا کنون ۵۳ فقره پرونده قتل به صلح و سازش ختم شده و همچنین بیش از ۴۲ درصد از پرونده های وارده به مجموعه شوراهای حل اختلاف استان به  سازش ختم شده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی به موضوع طرح غربالگری زندانیان در اجرای دستور ریاست قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در طرح پایش و غربالگری زندانیان جرائم غیر عمد در سال جاری ۱۵۰۰ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد استان  فارس آزاد شده و با تلاش قضات اجرای احکام ۲۳ هزار مورد مرخصی به زندانیان واجد شرایط اعطا شده است. 

وی با بیان این که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس شش سال متوالی  در سطح کشور رتبه برتر را به خود اختصاص داده است از افتتاح  پژوهشکده پیشگیری از فساد اداری در ایام دهه فجر اشاره کرد و گفت: در راستای سند تحول قضایی و به منظور جلوگیری از فساد اداری لازم است فسادهای اداری در گلوگاه هایی که سبب فساد می شوند شناسایی و پیشگیری شوند.

وی  از میزان بالای مردم از مجموعه شوراهای حل اختلاف استان فارس نام برد و گفت: دیدارهای مردمی  قضات و مسئولان مجموعه قضایی استان، تکریم و احترام ارباب رجوع  از سوی همکاران دادگستری  و مجموعه شوراهای حل اختلاف  سبب افزایش اعتماد عمومی مردم  شده است و تلاش خواهیم کرد در اجرای سند تحول قوه قضائیه در گام  دوم انقلاب میزان رضایتمندی مردم را افزایش دهیم.

وی تلاش اعضا و کارکنان مجموعه شوراهای حل اختلاف استان را قابل تقدیر دانست و با اشاره به حدیثی از امام  موسی کاظم علیه السلام  که می فرمایند:" طوبى لِلْمُصْلِحینَ بَیْنَ النّاسِ، اُولئِکَ هُمُ الْمُقَرَّبونَ یَوْمَ الْقیامَةِ؛. خوشا به حال اصلاح کنندگان بین مردم، که آنان همان مقرّبان روز قیامت اند" گفت:  همکاران ما در مجموعه شوراهای حل اختلاف استان با اقدام خداپسندانه و تلاش شبانه روزی خود به اصلاح بین مردم و تلاش در راستای صلح و سازش  می پردازند ودر این راه به خداوند متعال امیدوارند.

دادستان مرکز استان  فارس نیز در ادامه این همایش به همکاری مؤثر شوراهای حل اختلاف با دادسراهای استان اشاره و عنوان کرد: یکی از اولویت‌های اساسی دادسراهای کشور، پیشگیری از جرائم و دعاوی است.

سیدمصطفی بحرینی افزود: سعی بر این است به جای مقابله و برخورد از مؤلفه پیشگیری استفاده شود و در این راستا باید به خوبی از ظرفیت شواهای حل اختلاف استان بهره ببریم.

وی با بیان اینکه اقدامات دادسراها در سه محور کاهش ورودی پرونده‌ها به ویژه در جرائم قابل گذشت و دعاوی خانواده، اجرای احکام و زندان قرار دارد، گفت: میزان پرونده‌های ورودی به دادسراها در سال گذشته ٧٧٠٠ فقره بوده که امسال با کاهش یک هزار فقره‌ای به ٦٧٠٠ پرونده رسیده است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز خاطرنشان کرد: ماهانه دو هزار پرونده که قابلیت سازش دارند از دادسرا  به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود تا با ورود اعضای شورا در مسیر سازش قرار گیرد.

 گفتنی است در پایان این مراسم از اولیاء دم، اعضای برتر شوراهای حل اختلاف و روساء و دادستان‌های حوزه‌های موفق در امر صلح وسازش تقدیر شد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول