اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کودتای میانمار| شورای امنیت خواستار آزادی «آنگ‌سان سوچی» شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از جلسه غیر علنی درباره کودتای نظامی در میانمار، خواستار آزادی تمام افراد بازداشت شده و همچنین لزوم حفظ دموکراسی در این کشور شد.

کودتای میانمار| شورای امنیت خواستار آزادی «آنگ‌سان سوچی» شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای، خواستار آزادی «آنگ‌سان سوچی» رئیس دولت میانمار و دیگر افراد بازداشت شده در جریان کودتای نظامی این کشور شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شورای امنیت بامداد امروز (جمعه) در جلسه‌ای غیر علنی به بررسی کودتای نظامی در میانمار پرداخته و بیانیه‌ای در این باره صادر کرد.

بر این اساس، ۱۵ عضو شورای امنیت ملل متحد در بیانیه‌ای بر لزوم حفظ فرایندها و نهادهای دموکراتیک، اجتناب از خشونت، احترام کامل به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، و همچنین مُر قانون تاکید کردند.

رویترز درباره این بیانیه نوشت که لحن آن از پیش‌نویسی که انگلیس تنظیم کرده بود، نرم‌تر شده و بدون اشاره به واژه «کودتای» نظامی و محکوم کردن آن، خواستار آزادی افرااد بازداشتی شده بود.

دفتر نمایندگی چین در سازمان ملل نیز ابراز امیدواری کرد که پیام‌های اصلی در این بیانیه «توسط همه طرف‌ها در میانمار درک شده و خروجی مثبتی» داشته باشد.

رویترز همچنین نوشت که نتوانسته با هیچکدام از اعضای دولت میانمار برای اظهار نظر درباره این بیانیه شورای امنیت، ارتباط برقرار کند.

روز دوشنبه بود که پس از انتشار اخباری درباره بازداشت «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب حاکم میانمار و دیگر رهبران این حزب، ارتش این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که قدرت را به مدت یک‌ سال در اختیار گرفته است.

ارتش میانمار با اعلام حکومت نظامی در این کشور اعلام کرد که قدرت برای مدت یک سال به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش میانمار منتقل شده است.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در ۲۳ آبان ماه با کسب ۸۳ درصد از آراء در انتخابات پارلمانی میانمار پیروز شده بود.

سخنگوی «حزب ملی برای دموکراسی» به رهبری سوچی روز چهارشنبه اعلام کرد، دادگاهی در میانمار وی را به نقض قوانین صادرات و واردات متهم کرده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول