اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تجهیز گمرک به 4 ایکس ری خودرویی تا یک سال آینده/ کشت و صنعت مغان هنوز در فهرست واگذاری قرار نگرفته است

وزیر اقتصاد گفت: تا یک سال آینده با قراردادی که منعقد شده 14 دستگاه ایکس ری خودرویی با همکاری بخش خصوصی به گمرکات اضافه می‌شود.

تجهیز گمرک به 4 ایکس ری خودرویی تا یک سال آینده/ کشت و صنعت مغان هنوز در فهرست واگذاری قرار نگرفته است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عصر امروز مراسم رونمایی از پروژه‌های گمرک هوشمند، با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک و معاونانش برگزار شد.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در این برنامه گفت: گمرک با اقداماتی که در جهت هوشمندسازی انجام داده،‌ تسهیل‌گر تولید بوده که به جهش تولید و به بهبود جایگاه اقتصاد کشور در بازارهای بین‌المللی کمک می‌کند و هر چه این سازماندهی ارتقاء یابد نقش تسهیل‌گری سرعت بیشتری پیدا می‌کند و متناسب با آن اثرش در اقتصاد بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی در مورد واردات صحبت می‌کنیم، شرایطمان با دنیا فرق می‌کند 85 درصد واردات کشور مربوط به کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه است که در فرایند تولید به کار می‌رود. در دو سه سال اخیر با توجه به شرایط تحریم کالای مصرفی لوکس نداشتیم و گروه 4 ممنوع الورود بود و کالاهایی که می‌آید عمدتاً ضروری است.

دژپسند با اشاره به تأثیر کمبود کالاهای تولید گفت: مثلاً وقتی یک کالا با تعلل وارد کشور شود، ممکن است خطوط تولید با وقفه روبرو شود و البته مشکل در سال‌های اخیر گمرک نیست، بلکه مباحث ارزی بوده و این نشان می‌دهد که چقدر کار گمرک حساس است.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: اقدامات امروز گمرک که با استفاده از فناوری بوده حضور افراد را به حداقل ممکن می‌رساند و با عملیاتی شدن مفاسدی که در حضور چهره به چهره وجود دارد، دیگر نخواهد بود و به طور خودکار طی می‌شود و اگر در زمان مشخص کارشناس اقدام نکند، کار به مرحله بعد می‌رود.

وی به استفاده از کوآد کوپتر در گمرک اشاره کرد و عنوان کرد: ممکن است در جریان بررسی کانتینرها و کالاها انسان بلغزد و در این مسأله خطا وجود دارد، ولی با استفاده از این تجهیزات خطا کاهش می‌یابد. در موضوع جهش تولید مسدود کردن قاچاق را تا جایی که بتوانیم در دستور کار است و با ابزار درست می‌توان جلوی آن را گرفت. همچنین بنا بر گزارش رئیس کل گمرک کشفیات قاچاق افزایش یافته است.

به گفته دژپسند الان بازه زمان ترخیص کالا از یک ماه به 3 روز کاهش پیدا کرده و هنوز هم می‌توانیم به کار سرعت ببخشیم و آن را کمتر کنیم. نباید برای ترخیص کالایی در صف بماند و یا مشکلات دیگری داشته باشد. امروز نیاز داریم که ارتباط خوبی میان گمرک و وزارت ارتباطات ایجاد کنیم و مخاطرات رابه حداقل برسانیم. یکی از دغدغه‌های دولت کمبود منابع است و ایکس ری نیز جزو واجبات و ضروریات است. استفاده از ایکس ری مطابق برنامه جلو نمی‌رود و منابع مالی دولت در تحریم آسیب دید. از نظر تأمین مالی گمرک ابتکار به خرج داده و با روش BOO به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار شده است.

وزیر اقتصاد همچنین در جمع خبرنگاران از انعقاد قرارداد تأمین 14 ایکس ری خودرویی تا یک سال آینده خبر داد.

وی در مورد مالیات بر کالاهای لوکس تصریح کرد: آیین نامه این موضوع در دولت است و در آینده نزدیک تصویب و برای اجرا ابلاغ می‌شود.

دژپسند در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر این که چه زمانی شرکت کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی واگذار می‌شود، گفت: ما در مورد این شرکت برنامه‌ای نداریم. هنوز در لیست واگذاری قرار نگرفته، فعلا وزارتخانه ذی‌ربط آن را مدیریت می‌کند تا زمانی که به ما اعلام کنند، می‌توان آن را در لیست واگذاری قرار داد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول