اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

طعم خوش گردشگری در شیراز با گلچینی از خوراکی‌های دلپذیر

سوغاتی‌های خوشمزه و پرطرفدار شیرازی همچنین غذاهای بومی آن، ظرفیت مناسبی در رونق‌بخشی به گردشگری خوراک دارد.

طعم خوش گردشگری در شیراز با گلچینی از خوراکی‌های دلپذیر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شیراز سومین حرم اهل بیت با آب و هوایی باصفا، درختان نارنج و عطر بهارش، سروهای بلند قامت، عرقیات خوش‌عطر، صنایع دستی زیبا، سوغات خوشمزه، پایتخت فرهنگی، مهد علم و ادب، شهر عارفان و شاعران و فیلسوفان همچون ملاصدرا، حافظ ، سعدی و..... گل سرسبد شهرهای ایران است.

آغاز فصل بهار با عطر بهار نارنج و گلهای محمدی در شیراز، هر گردشگری را به سمت خود می‌کشاند. این شهر یکی از مقاصد توریستی همراه با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان است که در تعطیلات، پذیرای تعداد بی‌شماری گردشگر می‌باشد.

هر شهری برای خود سوغاتی‌هایی دارد و شیراز، شهر راز با جاذبه‌هایش از مکانهای تاریخی و صنایع دستی گرفته تا سوغاتی‌های خوشمزه ای مانند فالوده، عرقیات خوش‌عطر، نان یوخه، آبلیمو، آبغوره، همچنین پلوهای معروف شامل شیرازی پلو، کلم پلو، لوبیاپلو شیرازی، شکرپلو و رب‌پلو و غذاهایی مانند اشکنه، کوفته هلو، یخنی نخود و دوپیازه دل هر گردشگری را به دست می آورد.

شاید برایتان جالب باشد ریشه نخستین شیرینی به ایران باستان (قرن هفت میلادی) برمی گردد اولین شیرینی نوعی کیک با نام  'لاویش' و بسیار محبوب بوده است.

در کتب تاریخی آمده که شاهان هخامنشی وقتی می خواستند از مکان های تاریخی مانند تخت جمشید و .... دیدن کنند، خدمه به قنادان سفارش  پخت کیک و شیرینی می دادند.

در آن دوران علاوه بر غذای اصلی مردم، شیرینی و کلوچه بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گرفت. اوایل قرن چهاردهم میلادی با قدمتی کمتر از ایران و آسیا، شیرینی در اروپا برای طبقه ثروتمندان پخت میشد و بعد از ورود مسلمانان به اروپا پخت شیرینی به شکل عام‌تری آغاز شده است.     

اگر به شیراز سفر کنید و از غذاها و شیرینی‌های محلی نچشید، نیمی از لذت شیرازگردی را از دست خواهید داد.

مسئول مردم‌شناسی و ثبت آثار معنوی اداره‌کل فارس با اشاره به خوراک‌های بومی و شاخص استان فارس گفت: آش سبزی، حلوا کاسه، فالوده، کلوچه‌مسقطی و سمنوی شیراز، نان فسا، حلوا سنتی ماجون لامرد، مسقطی لاری، آلو بخارا بوانات و نان تاوه‌ای داراب به ثبت ملی رسیده است.      

مژگان ثابت قدم گردشگری خوراک را از شاخه‌های مهم گردشگری برشمرد و بیان کرد: گردشگری خوراک یک گردشگری مجزا و منحصر به فرد است و گردشگرانی هستند که برای تست خوراک به سفر می روند همچنین خوراک در جذب گردشگر تاثیر به سزایی دارد و تمام آنها در کنار بازدید از آثار باستانی و صنایع دستی به سمت خوراک‌های بومی هم کشیده می شوند.      

او ادامه داد: با توجه به تنوع غذاها ، آداب و رسوم ، خوراکی و شیرینی‌های سنتی که در شیراز و هر یک از شهرستانهای فارس وجود دارد می توان گردشگری خوراک را رونق داد.    
 
 ثابت قدم اظهار داشت: همچنین قدمت این سوغات به قبل از دوره قاجار برمی‌گردد و فالوده شیرازی در دوران قاجار نیز بسیار معروف و مشهور بوده است.

رضا یکی از قنادان قدیمی شیراز نیز با اشاره به قدمت خوراکی‌های بومی این شهر گفت: در قدیم کافه قنادی وجود داشت که در واقع همین قنادی بود اما در کنارش چای و قهوه سرو میشد همانند کافی‌شاپ‌های امروزی اما در حال حاضر همه شیرینی‌فروشی‌ها با نام قنادی مشهور شدند و با انواع کیک و شیرینی در حال کار هستند.

وی با اشاره به دستور پخت کلوچه و مسقطی بیان کرد: یکی از شیرینی‌های مشهور استان فارس کلوچه‌مسقطی است که دو شیرینی متفاوت اما همیشه در کنار همدیگر سرو می شود که در اصل باید با هم سرو شود تا مزه اش در دهان ماندگار شود.     

این قناد شیرازی ادامه داد: سوغاتی‌های خوشمزه شامل نان یوخه، نان فسا، مسقطی لاری، فالوده شیرازی، حلوا کاسه و کلوچه مسقطی را ارج نهیم و قدر آنها را بدانیم همچنین طرز تهیه و پخت آن را نسل به نسل و سینه به سینه به نسل جوان انتقال داده تا از یاد نروند.

 بیشترین فروش کلوچه و مسقطی در زمان اعیاد، شب های جمعه، عید نوروز و در مراسم شادی و ختم مورد استفاده قرار می گیرد. سفارشات این شیرینی معروف آنقدر زیاد است که یا باید ساعت ها در صفی طولانی ایستاد و یک جعبه خرید و یا اگر مقدار بیشتری بخواهید چند روز قبل سفارش داد. 

رضا با معرفی عرقیات، یکی دیگر از سوغاتی‌های شیراز و استفاده آنها در شیرینی‌پزی اظهار کرد: یکی از سوغاتی‌های مشهور شیراز عرقیات شامل بیدمشک، شاطره، نسترن، کاسنی و مهمترین آنها عرق گل محمدی یا همان گلاب و عرق بهار نارنج است.

عرقیات در صنعت شیرینی‌پزی یکی از مواد مهم و غیرقابل حذف و به غیر از خواص درمانی و دارویی، دارای کاربردهای فراوان است.   
         
مراکز اقامتی که چند سالی است در شیراز راه‌اندازی شده اند، همگی با انواع غذاهای خوشمزه محلی و معروف همچنین دسرها و شیرینی‌های مشهور در کنار آنها، هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی هستند و این یکی از افتخارات شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت است که ظرفیتهای متعددی در عرصه گردشگری مذهبی، طبیعی، تاریخی، خوراک و... دارد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول