اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

آخرین وضعیت اتصال ریلی فارس به کرمان/ تأثیر خط آهن شیراز-گل گهر در تسهیل انتقال سنگ آهن

معاون ساخت و توسعه راه آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به پیشرفت 75 درصدی قطعه 3 و پیشرفت 55 درصدی قطعه 4 خط آهن شیراز-گل گهر، کمبود منابع مالی را یکی از دلایل زمان بر شدن اجرای این پروژه عنوان کرد.

آخرین وضعیت اتصال ریلی فارس به کرمان/ تأثیر خط آهن شیراز-گل گهر در تسهیل انتقال سنگ آهن

عباس خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت احداث خط آهن شیراز-گل گهر که از شمال شرق شیراز به سمت گل گهر می‌رود، اظهار داشت: خط آهن شیراز-گل گهر با هدف ایجاد مسیر میان بر ریلی بین دو محور بافق- بندرعباس و اصفهان- شیراز- بوشهر- عسلویه در راستای تسهیل حمل و نقل ریلی مسافر و بار بین استان‌های هرمزگان و کرمان با استان‌های فارس، بوشهر و خوزستان اجرا می شود.

وی اضافه کرد: خط آهن شیراز-گل گهر از شهرستان مرودشت قبل از شیراز آغاز می‌شود، از بالای دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز از خط آهن شیراز-بوشهر انشعاب میگیرد و به ایستگاه گل‌گهر کرمان ختم می شود؛ این مسیر ریلی از شهرستان های سروستان، استهبان، نیریز و سپس قطرویه و سیرجان می گذرد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: این خط آهن در 70 کیلومتر مسیر با راه‌آهن شیراز ـ بوشهر مشترک است.

خطیبی با اشاره به اینکه این طرح در قانون به عنوان راه‌آهن گل گهر ـ شیراز نام‌گذاری شده است، افزود: در این مسیر قطعات 3 و 4 به طول 200 کیلومتر در دست اجرا است، البته با مشکل تأمین مالی در این پروژه مواجه هستیم، در قطعه 3، حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی داریم و در قطعه 4 میزان 55 درصد پیشرفت فیزیکی داریم.

وی درباره وضعیت توپوگرافی مسیر اجرای پروژه گفت: 20 د‌‌‌رصد‌‌‌ مسیر این خط ریلی کوهستانی است که اجرای آن زمان بر است، همچنین در اجرای این خط آهن با معارضان مختلفی مواجه هستیم که بخشی رفع شده و بخشی هنوز وجود دارد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طول کل این مسیر ریلی را 345 کیلومتر اعلام کرد و گفت: این خط آهن در قالب چهار قطعه اجرا می شود، 315 کیلومتر از مسیر ریلی در استان فارس و 30 کیلومتر در استان کرمان است.

خطیبی اضافه کرد: خط آهن شیراز-گل گهر به عنوان یکی از حلقه های مفقوده کریدور ترانزیتی ریلی، شیراز و استان فارس را به استان کرمان و معدن سنگ آهن گل‌گهر به عنوان یکی از مناطق اقتصادی کشور متصل می کند و در حمل بار خصوصا سنگ آهن از معن گل گهر به خوزستان و هرمزگان و کارخانجات فولاد فارس تأثیرات بسزایی دارد.

وی کاهش سوانح رانندگی به دلیل انتقال بارهای ریل پسند از جاده به ریل را یکی دیگر از مزایای اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: کاهش تردد خودروهای سنگین حامل مواد معدنی به کاهش سوانح رانندگی و کاهش آسیب وارده به جاده ها می‌انجامد در این راستا امیدواریم با تأمین منابع مالی به سرعت این خط تکمیل شود.

به گزارش فارس کاهش خسارت سوانح رانندگی معادل 34 هزار میلیون ریال، صرفه جویی در مصرف سوخت نزدیک به 10 میلیون لیتر و اشتغال زایی در کل طرح به میزان 400 نفر از مزایای راه آهن شیراز-گل گهر عنوان شده است.

حدود 10 سال از کلنگ زنی راه آهن شیراز- گل گهر می گذرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول