اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

بار یک اشتباه ریلی بر دوش کرمانشاه/ استاندار: تلاش برای راه‌اندازی فاز اول قطار شهری ادامه دارد

استاندار کرمانشاه گفت: فاز یک قطار شهری کرمانشاه به هر شکلی باشد راه‌اندازی خواهد شد، ولی پروژه‌ای که از اول پی آن خوب ریخته نشود همین مشکلات را دارد، این پروژه اصلا منابع مالی مشخصی نداشت.

بار یک اشتباه ریلی بر دوش کرمانشاه/ استاندار: تلاش برای راه‌اندازی فاز اول قطار شهری ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ۹ سال از شروع پروژه قطار شهری کرمانشاه می‌گذرد، پروژه‌ای که در اواخر سال ۸۹ بصورت منوریل با هدف اجرای کریدور ریلی شمال-جنوب این شهر کلید خورد.

بعدها با توجه به مشکلات ویژه و هزینه‌های بالای ساخت منوریل و کمبودهای بودجه‌ای با تغییراتی به صورت قطار شهری درآمد، حال بعد از گذشته نزدیک به یک دهه از ساخت و ساز آن تنها مردم نظاره‌گر پایه‌های سیمانی از این پروژه هستند که جای درختان یکی از خیابان‌های شمالی شهر را گرفته و انگار خبری از پایان کار پروژه نیست.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه با توجه به گله‌مندی به حق مردم از طولانی شدن این پروژه، اظهار داشت: در رابطه با این پروژه یک نظر کارشناسی و یک نظر مدیریتی دارم.

وی در توضیح نظر کارشناسی و مدیریتی خود در خصوص منوریل کرمانشاه، گفت: اگر کارشناس پروژه بودم این پروژه را به شکل مونوریل قبول نمی‌کردم و مخالف کلیات قضیه هستم، ولی الان در بحث مدیریتی باید این پروژه را به اتمام برسانیم و تمام شود.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: اگر این پروژه برای مونوریل تعریف نمی‌شد که بعدا نشد خیلی بهتر بود، چون این بلوار بسیار خوب و قدیمی بود و یکی از منظره‌های زیبای کرمانشاه محسوب می‌شد.

وی تصریح کرد: قرار بر این بود بتوانیم با ۷۰۰ میلیارد تومان فاز اول آن انجام شود که براساس آن ما باید ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری بدهیم که کار آن خوشبختانه در حال انجام است و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگری ما به شهردار کمک کنیم که در مجموع به ۳۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.

بازوند خاطرنشان کرد: براساس این قرار، شهرداری هم ۳۵۰ میلیارد تومان از فروش اموال و یا درآمدهای خود صرف این کار کند تا بتوانیم فاز یک این پروژه از میدان آزادی تا ورودی طاق‌بستان را به اتمام برسانیم.

وی اضافه کرد: این قرار و زمانبندی بهره‌برداری آن طی جلسه‌ای در اواخر سال گذشته بود که الان با توجه به این تورم‌ها باید مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان را حداقل تا یک‌هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

بازوند افزود: هر چند اعتقاد دارم راه‌اندازی قطار شهری از طاق‌بستان تا میدان آزادی واقعا توجیح مسافری ندارد. مگر چقدر مسافر در این مسیر داریم؟.

وی ادامه داد: فاز یک این پروژه به هر شکلی باشد راه‌اندازی خواهد شد، ولی پروژه‌ای که از اول پی آن را خوب ریخته نشود همین مشکلات را دارد، این پروژه اصلا منابع مالی مشخصی نداشت.

بازوند تعیین و تکلیف منابع انجام یک پروژه را خیلی مهم دانست و گفت: یکی از مشکلات پروژه‌های کشور با توجه به تحریم‌ها منابع است، نفت می‌فروختیم و کار عمرانی انجام می‌دادیم چون درآمد دولت از مالیات به تنهایی پاسخگو نبود ضمن اینکه شرایط کشور هم طوری نیست که همه چیز را با درآمد مالیات انجام دهیم الان با این تحریم‌ها نه تنها نفت نمی‌فروشیم اگر هم پولی بابت نفت طلب داریم، پس نمی‌دهند.

گفتنی است، فاز نخست قطار شهری کرمانشاه از میدان معلم در سه‌راه مسکن آغاز شده و در مسیری حدود ۸.۵ کیلومتری تا میدان آزادی ادامه می‌یابد. در مرحله دوم، این طرح میدان آزادی را در مسیری ۴.۴ کیلومتری به میدان فردوسی وصل می‌کند. از مجموع ۱۳ کیلومتر طول مسیر، هفت کیلومتر ابتدایی آن، روگذر (میدان معلم تا بالاتر از سه‌راه ۲۲ بهمن) و ۶ کیلومتر باقی‌مانده نیز (از سه‌راه ۲۲ بهمن تا میدان فردوسی) به شکل زیرگذر خواهد بود.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول