اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

افتتاح یکصد طرح جهاد کشاورزی در ملایر/ بهره‌برداری از ۲۰ طرح آبیاری

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه همزمان با دهه مبارک فجر یکصد طرح جهاد کشاورزی با ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح خواهد شد گفت: از این تعداد ۲۰ طرح مربوط به اجرای سیستم‌های آبیاری با ۱۵۸ هکتار است.

افتتاح یکصد طرح جهاد کشاورزی در ملایر/  بهره‌برداری از ۲۰ طرح آبیاری

 به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر سید مهدی میرباقری عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شهرستان ملایر در حوزه کشاورزی دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه‌‌ای است اظهار کرد: ملایر در تولید محصول انگور رتبه برتر را دارد و در حال حاضر نیز به عنوان شهر جهانی انگور ثبت شده است.

وی با اشاره به تولید سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن انگور در سطح شهرستان و با بیان اینکه از این میزان ۴۵ هزار تن کشمش تولید شده است گفت: ۳۵ هزار تن از این کشمش‌ها از نوع تیزابی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه حدود ۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای طیور استان همدان داریم تصریح کرد: از این میزان ۲۵۰ هزار قطعه مربوط به شهرستان ملایر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ واحد مرغداری پرورش مرغ گوشتی و ۹ واحد تولیدی پرورش مرغ تخمگذار در ملایر فعال است افزود: ماه گذشته نهاده‌های ما کامل و به صورت دولتی توزیع شد، در این راستا تهیه نهاده‌های دامی به صورت مستقیم از بازارگاه بوده و در حال حاضر مشکلات توزیع نهاده‌های دامی رفع شده است.

میرباقری با بیان اینکه در حال حاضر در تامین مرغ و تخم مرغ مشکلی در شهرستان وجود ندارد تصریح کرد: طی چند ماه اخیر نظارت‌ها بهتر و هدفمندتر شده و بازدیدهای مستمری نیز از واحدهای مرغداری صورت گرفته است.

تولید سالانه ۵ هزار و ۴۳۱ تن گوشت قرمز

وی از تعیین میزان سهمیه جوجه‌ریزی برای شب عید خبر داد و با بیان اینکه با تشویق صاحبان واحدهای تولیدی و مرغداری‌ها می‌توانیم به میزان تولید مورد نظر برسیم گفت: در حوزه تولید نباید شعاری عمل کرد بلکه باید تولیدکننده را در راستای تولید بیشتر و با کیفیت‌تر تشویق کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به تولید سالانه ۵ هزار و ۴۳۱ تن گوشت قرمز در شهرستان افزود: طبق مصوبه قرار شد که امسال این میزان ۱۴۹ تن بیشتر شود که ما توانسته‌‌‌ایم این میزان را ۱۸۴ تن افزایش دهیم و ۱۲۲ درصد تحقق برنامه‌‌ریزی ما بوده است.

وی میزان تولید گوشت مرغ را ۷ هزار تن برشمرد و با بیان اینکه تولید سالانه ماهی‌های سردابی و گرمابی نیز ۷۰۰ تن است بیان کرد: برای تامین تخم مرغ در شب عید نیز مشکلی در شهرستان نداریم.

میرباقری با بیان اینکه امیدواریم با نظارت و هماهنگی بیشتر سیستم‌های نظارتی در توزیع اقلام مورد نیاز مردم مشکلی وجود نداشته باشد از وجود ۱۵ هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی در شهرستان خبر داد و گفت: این بهره‌برداران در حوزه باغداری و زراعت فعالیت دارند.

امسال ۲۵۴ فقره تسهیلات کشاورزی پرداخت شده است

وی با بیان اینکه امسال ۲۵۴ فقره تسهیلات توسط جهاد کشاورزی به مبلغ ۳۴ میلیارد و ۳۳۶ میلیون تومان پرداخت شده است، میزان اشتغال ایجاد شده را ۵۲۵ مورد برشمرد و گفت: سهمیه اشتغال ما در این زمینه ۴۴۷ نفر بوده که بیشتر از سهمیه و به میزان ۱۱۶ درصد اشتغال ایجاد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر اشتغال ایجاد شده را در بخش گلخانه، کشت زعفران، تولید قارچ خوراکی، دام، طیور، صنایع و... دانست و گفت: تسهیلات در زمینه ایجاد ۱۱.۵ هکتار طرح فراز با ۹ فقره، در حوزه مشاغل خانگی ۸ فقره با ۲۳۰ میلیون تومان و در حوزه مکانیزاسیون نیز ۲۱۳ فقره با ۱۵ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای دریافت تسهیلات در اجرای طرح فراز ۸۵ فقره پرونده برای اجرای ۱۲۱ هکتار در سامانه کارا ثبت نام شده است ادامه داد: ۶۰ فقره ثبت نام قطعی شده که هدف ما از اجرای طرح فراز در باغات بهبود سیستم باغداری نوین در شهر جهانی انگور است.

میرباقری با بیان اینکه ۳ هزار و ۹۷۳ هکتار از باغات ملایر زیر کشت گردو است، میزان تولید سالانه این محصول را ۱۱ هزار و ۴۹۵ تن عنوان کرد و گفت: امسال ۱۳ هزار و ۸۶۸ پیوندک سرشاخه‌های گردو اجرا شده در حالی که میزان سهمیه ۷ هزار پیوندک بوده؛ یعنی تونسته‌‌ایم حدود ۱۹۵ درصد بیش از تعهد برنامه را اجرایی کنیم.

اجرای هشت طرح قطره‌ای در ۸۲ هکتار

وی در ادامه توسعه کشت محصولات کم آب‌بر را در اولویت دانست و با بیان اینکه در تولید زعفران و گل محمدی رتبه اول استان را داریم افزود: توسعه کشت حبوبات در تناوب زراعی نیز جزو برنامه‌های ماست که در این زمینه ۶۰۰ هکتار برنامه داریم و  یکصد هکتار آن انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه برای کشت‌های پاییزه ۳ هزار و ۹۰۰ تن کود ازته وارد کرده‌ایم گفت: در سال جاری ۳۴ هزار و ۴۰۰ هکتار مبارزه با آفت سن غلات و ۱۷ هزار و ۶۰۰ هکتار نیز مبارزه با علف‌های هرز انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح خوبی طی امسال با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و وزارتخانه انجام شد افزود: در شهرستان ملایر ۸ هزار و ۳۱۳ هکتار از اراضی گندم و جو در برنامه قرار گرفته که باید در مدت پنج سال میزان عملکرد تولید تا ۳۰ درصد افزایش داشته باشد، سال اول اجرا یک‌هزار و ۷۰۰ بهره‌بردار در ۳۰ روستای شهرستان مورد حمایت قرار گرفتند و قرار است ستاد اجرایی فرمان امام(ره) کود را یارانه‌‌ای به کشاورزان عرضه کند.

میرباقری با بیان اینکه همزمان با دهه مبارک فجر یکصد طرح جهاد کشاورزی با ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح خواهد شد اظهار کرد: از این تعداد ۲۰ طرح مربوط به اجرای سیستم‌های آبیاری با ۱۵۸ هکتار است.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است تصریح کرد: اجرای هشت طرح قطره‌ای در ۸۲ هکتار با یک ‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و ۱۶ طرح سیستم کم‌فشار و زراعی در ۶۹۹ هکتار به مبلغ ۴ میلیارد و ۸۹۳ میلیون تومان از دیگر طرح‌های افتتاحی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با بیان اینکه در بحث احیای و مرمت و لایه‌روبی قنوات نیز ۲۶ طرح در دهه فجر افتتاح خواهد شد افزود: در این زمینه ۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به احداث پنج طرح گلخانه سبزی و سیفی به میزان ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و هفت فقره طرح فراز با ۱۱.۵ هکتار بیان کرد: در بخش واحدهای تولیدی دو واحد مرغداری با ظرفیت تولید ۴۰ هزار قطعه با ۴ میلیارد تومان، در حوزه دامپروری نیز سه واحد و در حوزه شیلات یک واحد ۲۰۰ هزار قطعه‌ای افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/89013

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول