اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف عنوان کرد: آمادگی ایران برای تسهیل گفت‌وگو بین طالبان، دولت و دیگر گروه‌های افغانستانی

وزیر امور خارجه در دیدار امروز هیأت طالبان آمادگی ایران را برای تسهیل گفت‌وگو بین طالبان، دولت و دیگر گروه‌های افغانستانی اعلام کرد و گفت: امیدوارم همه تلاش شما آن باشد که آلام و مشکلات مردم هر چه زودتر پایان یابد و با برقراری صلح در افغانستان، بهانه اشغالگران از دستشان خارج شود.

ظریف عنوان کرد: آمادگی ایران برای تسهیل گفت‌وگو بین طالبان، دولت و دیگر گروه‌های افغانستانی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هیأت طالبان به ریاست ملاعبدالغنی برادر که در تهران به سر می‌برد صبح امروز (یکشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این دیدار ضمن ابراز خشنودی از ایده تشکیل حکومتی همه شمول با حضور همه اقوام و گروه‌های سیاسی در افغانستان اظهار داشت: تصمیمات سیاسی نمی‌تواند در خلأ اتفاق بیفتد و تشکیل حکومت همه شمول باید در یک فرآیند مشارکتی و با در نظر داشت ساختارها و نهادها و قوانین بنیادی مانند قانون اساسی شکل گیرد.

* آمادگی ایران برای تسهیل گفت‌وگو بین طالبان و دولت و دیگر گروه‌های افغانستانی

اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل گفت‌وگو بین طالبان و دولت و دیگر گروه‌های افغانستانی بخش دیگری از صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان با طالبان بود و در این ارتباط ظریف تاکید کرد: مردم خوب افغانستان مظلوم واقع شده‌اند جنگ و اشغال افغانستان لطمات سنگینی به مردم افغانستان وارد کرده است، امیدوارم که تمام تلاش شما آن باشد که آلام و مشکلات مردم  هر چه زودتر به پایان رسد و با برقراری صلح در افغانستان هرچه زودتر بهانه اشغالگران از دستشان خارج شود.

در ابتدای این دیدار ریاست هیأت طالبان گزارشی از روند صلح و گفت‌وگوهای بین الافغانی ارائه و تاکید کرد که روابط ایران و افغانستان همواره روابطی بر بنیاد دوستی و حسن همسایگی بوده و امیدوار هستند که با برقراری صلح و آرامش در افغانستان روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

ملابرادر در این ملاقات‌ با اشاره به نقش مخرب داعش در افعانستان و منطقه از روند گفت‌وگوهای بین الافعانی ابراز خشنودی کرده، تشکیل دولتی همه شمول با حضور همه اقوام و گروه‌های سیاسی را امری ضروری برای برقراری صلح کامل در افغانستان خواند.

هیأت طالبان پیش از این نیز با علی شمخانی دیدار کرده بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار هیأت طالبان با بیان اینکه آمریکا به دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نخواهد شناخت. (جزییات بیشتر)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این از سفر این هیأت خبر داده و عنوان‌ کرد: این هیأت بر اساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد سه‌شنبه وارد تهران و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه  قرار گرفت.

خطیب‌زاده همچنین اظهار داشت: هیأت سیاسی طالبان در طول مدت حضور در تهران دیدارهایی را با مقامات مسؤول کشورمان از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و محمدابراهیم طاهریان فرد نماینده ویژه ایران در امور افغانستان داشته و در خصوص روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط تبادل نظر و رایزنی‌هایی صورت خواهد پذیرفت.

وی همچنین در اظهارنظری در این خصوص با بیان اینکه برای صلح افغاستان سرمایه‌گذاری زیادی کردیم، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تنها راه‌حل صلح‌آمیز و پایدار برای این کشور خواند و گفت: موضع ایران به آنچه در واشنگتن رخ می‌دهد متکی نبوده است. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول