اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

برگزاری جلسه هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها | لزوم توجه به محتوا در تمامی بخش‌های جشنواره‌های قرآنی دانشگاهیان

هفتاد و سومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور با حضور جمعی از مسئولان آموزش عالی برگزار شد.

برگزاری جلسه هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها | لزوم توجه به محتوا در تمامی بخش‌های جشنواره‌های قرآنی دانشگاهیان

به گزارش حوزه دانشگاهی خبرگزاری فارس، هفتاد و سومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس دانشگاه آزاد و معاونین وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت در ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

حجت‌الاسلام رستمی در این نشست ضمن اشاره به فعالیت‌های قرآنی در سطح دانشگاه‌های کشور گفت: میزان استقبال از برنامه‌های دینی مذهبی به ویژه فعالیت‌های قرآنی در محیط‌های آموزش عالی بالاست و این یک افتخار بزرگ برای ماست.

وی ادامه داد: خیلی تلاش‌ها برای نشان دادن عدم وابستگی آموزش عالی به ارزش‌ها و باورهای دینی و اسلامی صورت گرفته است که بخشی از آن کم کاری ما هم هست اما حقیقت ماجرا و واقعیت نشان دهنده این است در آموزش عالی شاهد صحنه‌های بی نظیر و پرمخاطب در حوزه فعالیت‌های قرآن و عترت هستیم.  

رستمی در ادامه افزود: یکی از این فعالیت‌های مهم همین جشنواره‌های دانشجویی و قرآنی است که نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند. می‌توان گفت این جشنواره ملی قرآنی جامعه دانشگاهی، پر مخاطب‌ترین جشنواره قرآنی در کل کشور است و برخی فعالیت‌های دیگر مانند فعالیت‌های فراوان کانون‌ها، هیئات، نمازهای جماعت و فعالیت‌های مذهبی است که روح جاری و دائم قرآن و عترت و فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به این فعالیت‌ها پس از شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور تمامی فعالیت‌های دانشگاهی تحت تاثیر آن قرار گرفت و یکی از همین فعالیت‌ها جشنواره قرآنی است که اخیرا برگزار شد و وزارت بهداشت متولی آن بود و اختتامیه آن در ماه آینده برگزار می‌شود.

وی افزود: به واسطه شیوع ویروس ما از دیدن صحنه‌های حضور دانشجویان در جشنواره محروم بودیم و فعالیت‌ها به صورت محدود و کم جمعیت و در بستر فضای مجازی رخ داد اما حلاوت عطر قرآن در این فضاها باز هم جاری شد و باید از مسئولان و دست اندرکاران برگزاری این جشنواره سپاسگزار باشیم مخصوصاً مجموعه معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت و سرکار خانم دکتر لاری که علیرغم درگیری وزارت بهداشت با موضوع کرونا این بخش را در حد مطلوب برگزار کردند.

رستمی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های قرآنی در فضای دانشگاهی تاکید کرد: موضوع مهم این است که تاکید و توجه و خدمتگزاری به قرآن در کشور و آموزش عالی لازم است؛ هر چقدر برای قرآن و عترت کار کنیم کم است؛ به تعبیر روایات انس با قرآن و عترت درجوانان ضامن سلامت آنهاست و در صورت انس جوانان با قرآن، از وسوسه‌ها و هجمه‌های شیاطین به دور هستند. ما لازم است که این مهم را در دانشگاه‌ها عملی کنیم و این موضوع یکی از رسالت‌های بزرگ دانشگاهیان و مسئولان دانشگاهی است که هر مقدار لازم است باید به آن توجه کرد و برای انس بیشتر با قرآن تلاش کرد.

وی گفت: با شیوع ویروس کرونا با واقعیت‌هایی مواجه شدیم و اقتضائاتی در آموزش عالی بود که با مسئله ویروس کرونا و مسائل بعد از آن نوع حضور ما و فعالیت‌های دانشگاهی در محیط دانشگاه تغییر پیدا کرد و بیشتر به سمت بستر فضای مجازی رفتیم که کم کم دارد به یک فرهنگ دانشگاهی تبدیل می‌شود. در موضوع جشنواره‌های قرآن و عترت هم باید این به این اقتضائات توجه شود و ضمن توجه به جنبه‌های ترویجی در بخش‌های مختلف جشنواره قرآن و عترت باید به بخش پژوهشی هم توجه شود. توجه به محتوا و عمیق‌تر شدن در معارف قرآنی در تمامی بخش‌های جشنواره در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به میزبانی دانشگاه آزاد برای برگزاری دوره سال گذشته جشنواره قرآنی دانشگاهیان گفت: دانشگاه آزاد مسئول برگزاری دوره گذشته جشنواره قرآنی دانشگاهیان در شهر شیراز بود که میزبانی خوبی هم در این شهر صورت گرفت و کار ارزشمندی در آن انجام شد؛ افتخار خدمت به قرآن ارزش معنوی و اجر بالایی دارد که خیلی بیشتر از این تقدیر و تشکر‌های دنیایی است و ان‌شاالله شفاعت قرآن شامل حال همه ما بشود.

* فعالیت‌های دینی؛ حیطه همراهی و یکپارچگی دستگاه‌های فرهنگی

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این نشست اظهار کرد: یکی از مواضعی که بیشترین همراهی و یکپارچگی را با یکدیگر داریم، حوزه فعالیت‌های دینی است و در صدر آن‌ها جشنواره مربوط به قرآن است. همیشه در بین دستگاه‌های مختلف این حوزه، اتفاق نظر و اجماع را داشتیم که امیدواریم با قدرت و قوت بیشتری ادامه داشته باشد.

وی افزود: ما سه سال پیش میزبان جشنواره قرآن سراسری در مشهد مقدس بودیم و سال بعد در شیراز و امسال هم وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی متولی برگزاری آن شد، اما در این بین جشنواره‌های مربوط به وزرات علوم را هم داشتیم. سه سال پیش دانشگاه زنجان میزبان این جشنواره‌ها بود و سال‌های بعد دانشگاه قم میزبان بود که فرصت این را داشتیم تا از بیانات ارزشمند علمای شهر قم بهره‌مند شویم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز چهل فعالیت قرآنی در جهت مشارکت بیشتر دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه پیش‌بینی شده است، گفت: اقدام دیگر ما در جهت جذب به فعالیت‌های قرآنی، این است که صاحبان پایان‌نامه و رساله‌هایی که در زمینه قرآن تولید می‌شود، دعوت کنیم و از بین آن‌ها برگزیدگانی را مشخص و تقدیر کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول