اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

دهه فجر دهه عزت و افتخار ملت ایران است

۱۲ بهمن ماه یادآور استقبال تاریخی ملت ایران از حضرت امام خمینی (ره) در سال ۵۷، پس از ۱۴ سال تبعید است چهل و دو سال از این روز تاریخی می‌گذرد می‌توان گفت این ایام روزهای جاوید و ماندگار در تاریخ ملت ایران است و عزت، استقلال و بالندگی را برای ملت ایران به همراه داد.

دهه فجر دهه عزت و افتخار ملت ایران است

به گزارش خبرگزاری  فارس از ارومیه، امروز ۱۲ بهمن ماه یادآور استقبال تاریخی ملت ایران از حضرت امام خمینی (ره) در سال ۵۷، پس از ۱۴ سال تبعید است چهل و دو سال از این روز تاریخی می‌گذرد می‌توان گفت این ایام روزهای جاوید و ماندگار در تاریخ ملت ایران است و عزت، استقلال و بالندگی را برای ملت ایران به همراه داد.

12 بهمن، اولین روز ایام دهه فجر، روز ورود تاریخی امام راحل به کشور بعد از 14 سال دوری و تبعید است که یک روز تاریخی در کشور محسوب می‌شود و این اتفاق فرخنده مقدمه‌ای برای حرکت بی‌سابقه مردم و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی بود که در قرن‌های اخیر این اتحاد و همدلی مردم بی‌سابقه بود.

بازگشت امام خمینی(ره) به ایران

امام خمینی(ره) از سیزده آبان سال ۱۳۴۲ تا دوازده بهمن سال ۱۳۵۷، یعنی حدود چهارده سال در تبعید به سر برد و در سال ۱۳۴۳ ابتدا به ترکیه و پس از مدتی به عراق تبعید شد و اوقات پایانی دوری از وطن را در فرانسه و در دهکده‌ای به نام نوفل لوشاتو گذراند نوفل لوشاتو در روزهای اوج نهضت، به قلب تپنده انقلاب ایران تبدیل شده بود و هنگامی که امام را به ترکیه تبعید می‌کردند، شاه و امریکا هیچ گاه پیش بینی نمی‌کرد که او روزی پیروزمندانه به ایران باز گردد و رژیم شاهنشاهی را از بن برکند.

در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷، امام خمینی(ره) طی پیامی اعلام کردند: خروج شاه از ایران، اولین مرحله پایان یافتن سلطه جنایت بار پنجاه ساله رژیم پهلوی است که به دنبال مبارزات قهرمانانه ملت ایران انجام شده و من این پیروزی را به ملت تبریک می‌گویم و در ادامه بیان کردند در اولین فرصت به ایران باز می‌گردند.

ورود امام خمینی رحمه الله به ایران

با  قیام مردم ایران و خروج شاه از کشور، شاپور بختیار به عنوان آخرین و تنها امید رژیم پهلوی و سردمداران غربی پشتیبان این رژیم، به عنوان نخست وزیر باقی مانده بود در طرف مقابل تظاهرات مردم هر روز پر شورتر و مصمم‌تر می‌شد و شعار استقلال،‌ آزادی، جمهوری اسلامی به عنوان اصلی ترین خواسته مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی مطرح می‌شد.

امام خمینی که شرط ورود خود را به کشور، خروج شاه، اعلام کرده بودند، با فرار شاه در ۲۶ دی ۱۳۵۷، تصمیم به بازگشت گرفتند و این اتفاق باید در تاریخ پنجشنبه پنجم بهمن ۱۳۵۷ انجام می‌شد اما بختیار، با بستن فرودگاه‌ها مانع از انجام این امر شد و با انتشار خبر بسته شدن فرودگاه‌ها، مردم خشمگین به خیابان‌ها ریخته و با تحصن و شعارهای کوبنده، دولت بختیار را تحت فشار شدیدی قرار دادند.

سرانجام، تحصن‌ها و تظاهرات عظیم مردم بختیار را مجبور کرد،‌ فرودگاه‌ها را باز کند و کارکنان اعتصابی تلویزیون اعلام کردند برای ضبط و پخش مستقیم مراسم آماده‌اند و فرودگاه مهرآباد آماده استقبال از پرواز انقلاب بود و روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، پرشکوه‌ترین استقبال تاریخی رقم خورد و هواپیمای ایرفرانس در حوالی ساعت ۹ صبح در فرودگاه مهرآباد نشست و حضرت امام، با قلبی آرام و مطمئن پس از ۱۵ سال هجرت، پا به خاک میهن اسلامی گذاشتند.

در این روز صدها خبرنگار و عکاس و فیلمبردار به ثبت این رویداد تاریخی پرداختند جمعیت استقبال کننده در طول ۳۳ کیلومتر از فرودگاه امام تا بهشت زهرا که مقصد بعدی امام بود بین ۴ تا ۸ میلیون نفر تخمین زده می‌شد و امام از فرودگاه مستقیما به بهشت زهرا رفتند و ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی، سخنرانی تاریخی خود را در آنجا ایراد کردند.

در این سخنرانی امام نخست وزیری شاپور بختیار را غیر قانونی اعلام کرده و فرمودند: "من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌کنم"‌ بدین ترتیب از ورود امام ده روز تاریخی که بعدها دهه فجر انقلاب اسلامی نام گرفت، سپری شد تا طومار رژیم پهلوی و ۲۵۰۰ سال استبداد شاهنشاهی برای همیشه در هم تنیده شود.

در این میان آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از استان‌های موثر در پیروزی انقلاب و تثبیت اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تقدیم شهدای جان بر کف همچون امینی و باکری‌ها، همواره پیشگام ولایت‌مداری و دفاع از کیان اسلامی بوده و رشادت‌های دلاورمردان این دیدار سترگ در تاریخ این سرزمین نقش بسته است.

از امروز ویژه برنامه‌های مختلفی برای بزرگداشت ایام الله دهه فجر تدارک دیده شده است و در بیش از هزار شهر و شهرستان، امت متدین، ولایت مدار و همیشه حاضر در صحنه ایران اسلامی ضمن تجدید میثاق و تأکید بر پیوند ناگسستنی خود با آرمان‌های والای احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) این روز بزرگ را گرامی می‌دارند و آذربایجان‌غربی نیز این امر مستثنی نبوده و همزمان با سراسرکشور، و با برگزاری برنامه‌های این روز به یادماندنی را گرامی می‌دارد.

 برگزاری ۶۰۰ برنامه به مناسبت دهه فجر در آذربایجان‌غربی

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در آذربایجان‌غربی از برگزاری ۶۰۰ برنامه در شهرستان‌های مختلف استان به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر خبر داد و گفت: گل باران مزار شهدا در روز ۱۶ بهمن، برگزاری محفل انس با قرآن به صورت مجازی توسط نیروهای مسلح، مسابقه حفظ سوره مبارکه فجر، مهمانی لاله ها، جشن مولودی خوانی، مسابقه نقاشی، همایش مشترک طلاب شیعه و سنی، دیدار با خانواده های شهدا و ارایه خدمات پزشکی رایگان از جمله این برنامه‌ها ست.

آقایی افزود:برنامه های گرامیداشت دهه مبارک فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از صبح امروز همزمان با ۱۲ بهمن سالروز ورود معمار کبیر انقلاب به کشور آغاز شده است.

وی تصریح کرد: آئین نمادین نواختن زنگ انقلاب صبح امروز همزمان با ورود غرور افرین رهبرکبیر انقلاب اسلامی به میهن با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان غربی و مسوولان استانی در مدرسه شاهد نورالزهرا ارومیه برگزار می‌شود.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در آذربایجان‌غربی تصریح کرد:گلبانگ انقلاب در مدارس دیگر نیز از طریق شبکه شاد به صدا در می آید و ناقوس کلیساهای استان نیز نواخته و همچنین به این مناسبت رژه موتورسواران هم در ارومیه در مسیر فرودگاه تا مزار شهدا در باغ رضوان ارومیه برگزار می‌شود

حجت الاسلام آقایی خاطرنشان کرد: راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن نیز به دلیل شرایط کرونایی به صورت "خودرویی" برگزار خواهد شد.

نسل‌های آینده باید شعار استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی را بیش از پیش عملیاتی کنند 

 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در آیین گرامیداشت دهه فجر (زنگ انقلاب)  با تبریک آغاز دهه فجر و سالروز ورود امام عزیز به ایران اسلامی اظهار داشت: مردم با پیروی از امام راحل(ره) انقلاب اسلامی را بنا نهادند و شعار استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی در میهن عزیزمان بنا نهادند.

وی افزود: نسل آینده باید بیشتر و عمیق تر شعار استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی  را ساری و جاری کنند.

نماینده ولی فقیه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی نمادش همین شعار هست که باعث شد استقلال فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی اتفاق بیفتد و در فرهنگ دین و ایدئولوژی اسلامی نیز باید مسلمانان مستقل باشند و به بیگانگان نباید اتکا کرد.

حجت الاسلام قریشی عنوان کرد: آزادی نیز مسئله برگرفته از آیات الهی است و هیچ انسانی نباید بندگی کسی را کند که ملت ایران نیز با آزادی از یوغ ستمگران، سرنوشت خود را خودشون تعیین کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی افزود: قبل از انقلاب احکام دین مورد تهاجم قرار داشتند که با آمدن امام و قیام بر اساس دین اسلام این شعارها در کشور به اجرا گذاشته شدند.

وی یادآور شد: با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری و پایبندی به آرمان های انقلاب اسلامی می توانیم پاسدار این میراث بزرگ و ادامه دهنده راه امام و شهدا باشیم.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول