اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

تقاضای بررسی اولویت دار طرح شفافیت آرا در دستور کار مجلس قرار گرفت

اجرای تبصره 1 ماده 100 در خصوص گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی درباره شفافیت آراء نمایندگان امروز در دستور کار مجلس قرار دارد؛ این تبصره مربوط به تقاضای اولویت در رسیدگی به طرح‌ها و لوایح است.

تقاضای بررسی اولویت دار طرح شفافیت آرا در دستور کار مجلس قرار گرفت

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس جمعی از نمایندگان مجلس اجرای تبصره 1 ماده 100 در خصوص گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی درباره شفافیت آراء نمایندگان را خواستار شده‌اند و این تقاضا در دستور کار امروز مجلس قرار دارد.

ماده 100 آیین نامه داخلی مجلس می‌گوید: دستور هفتگى مجلس باید به‌ترتیب وصول طرح‌ها و لوایح از کمیسیون‏ها و سایر موضوعات طبق این آیین‌نامه توسط هیأت رئیسه مجلس تهیه و پس از چاپ و توزیع بر تابلو مخصوص نصب شود. رعایت ترتیب مذکور الزامى است. طرح‌ها و لوایحى که داراى اولویت باشند ممکن است بنا به تقاضاى دولت و یا پانزده نفر از نمایندگان و با موافقت هیأت رئیسه خارج از ترتیب وصول، در دستور هفتگى مجلس قرارگیرد. گزارش‌های تحقیق و تفحص، تفریغ بودجه و کمیسیون‌ها به‌جز گزارش طرح‌ها و لوایح، خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. این گزارش‌ها باید حداقل چهل و هشت ساعت قبل از طرح در مجلس چاپ و در اختیار نمایندگان قرارگیرد وخلاصه آن حداکثر به مدت نیم‌ ساعت درجلسه قرائت و متن‌ کامل‌ گزارش در مشروح مذاکرات چاپ ‌شود.

بر اساس تبصره 1 این ماده حداقل پنجاه نفر از نمایندگان می‌توانند از رئیس جلسه مجلس تقاضا نمایند گزارش چاپ شده کمیسیون خارج از نوبت در دستور کار جلسه علنی قرار گیرد و رئیس درخواست متقاضیان را پس از صحبت یکی از متقاضیان و یک مخالف و یک موافق هرکدام به مدت پنج دقیقه، به رأی می‌گذارد. درصورت تصویب، رسیدگی به گزارش مورد تقاضا در همان جلسه یا جلسه بعد شروع می‌شود و با اعمال مجدد این تبصره نمی‌توان آن را متوقف نمود.

تبصره 2 این ماده همچنین می‌گوید: در صورتی‌ که پنجاه نفر از نمایندگان برای طرح یا لایحه‌ای تقاضای اولویت کنند هیأت رئیسه موظف است آن را در دستور هفتگی مجلس قرار دهد.

اخیرا جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به رئیس مجلس این تقاضا درباره طرح شفافیت آرا مطرح کرده‌اند؛ در این نامه تصریح شده بود: طرح شفافیت آراء نمایندگان نخستین طرحی که در مجلس یازدهم با امضاء 176 تن از نمایندگان تهیه شد، همچنان در نوبت رسیدگی صحن علنی قرار دارد و به دلیل اولویت موارد اعاده شده از شورای نگهبان یا طرح‌ها و لوایح فوریتی متفاوت و متعدد فرصت مطرح شدن نیافته است.

در این نامه همچنین تاکید شده بود: با عنایت به وعده انتخاباتی اکثر نمایندگان انقلابی به مردم درباره شفافیت آراء و نیز مطالبه اکثریت بدنه انقلابی مردم از مجلس یازدهم، مستند به تبصره 1 ماده 100 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، خواهشمند است رسیدگی به گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی در مورد این طرح را در اولویت رسیدگی صحن علنی قرار دهید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول