اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رایزنی پوتین و علی‌اف درباره افتتاح مرکز نظارت بر آتش بس قره باغ

روسای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان در گفت‌و گو باهم در زمینه آخرین وضعیت منطقه از جمله افتتاح مرکز نظارت بر آتش بس در قره باغ کوهستانی به تبادل نظر پرداختند.

رایزنی پوتین و علی‌اف درباره افتتاح مرکز نظارت بر آتش بس قره باغ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان بعد از ظهر شنبه در رایزنی تلفنی درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه به ویژه قره باغ کوهستانی به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش منابع خبری، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان تلفنی درباره روابط دوجانبه گفت‌و کردند. این دو همچنین نسبت به آغاز فعالیت مرکز مشترک نظارت بر آتش بس قره باغ از سوی روسیه و ترکیه ابراز خرسندی کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان شنبه اعلام کرد که مرکز نظارت بر آتش بس در قره باغ آغاز به کار کرده است. این مرکز مشترک که از سوی روسیه و ترکیه اداره می‌شود  در منطقه آق دام در جمهوری آذربایجان قرار دارد. 60 پرسنل نظامی از روسیه و ترکیه در این مرکز مشغول هستند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده که با کمک پهپادها  و اطلاعات دریافتی از سایر کشورها بر  آتش بس نظارت دارد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان (نهم نوامبر) ، بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. براساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده طی ۴۴ روز گذشته هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت، به عنوان حافظ آتش بس نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول