اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

مخالفت فرمانداری با مصوبه شورای شهری‌ها/ زیست شبانه، تهران یا کرونا را بیدار می‌کند؟

لایحه تهران بیدار یا زیست شبانه با رأی اکثر اعضای شورای شهر به تصویب رسید ولی این لایحه اکنون با مخالفت فرمانداری پایتخت همراه شده و بسیاری معتقدند اجرای لایحه نه تهران بلکه کرونا را بیدار می‌کند.

مخالفت فرمانداری با مصوبه شورای شهری‌ها/ زیست شبانه، تهران یا کرونا را بیدار می‌کند؟

خبرگزاری فارس گروه شهری: لایحه «تهران بیدادار»با رأی اکثر شورای شهری ها در پایتخت به تصویب رسید. لایحه پرحاشیه‌ای که به نوعی قبلا هم با عنوان طرح زیست شبانهنه به تصویب رسیده بود ولی به دلیل مخالفت‌ها با این طرح این بار با نام جدید مورد بررسی قرار گرفت. هرچند بیشتر اعضای شورا با این لایحه موافق بود‌ه‌اند ولی برخی اعضا مانند بهاره آروین اعلام کرده‌اند؛ این طرح می‌تواند رانت و فساد به همراه داشته باشد.

 محسن هاشمی:مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم 

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران سال گذشته در جریان روند تصویب طرح زیست شبانه گفت: مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. ما دودوست نداریم فرزندانمان دیر به خانه بیایند، بنابراین تمایلی به این طرح ندارم.

تغییر رویه آقای رئیس/ زیست شبانه برای مردم خوب است 

امااما امسال با تغییر نام طرح زیست شبانه به لایحه تهران بیدار هاشمی هم موافق این موضوع شد و بیان داشت: تصویب این لایحه علاوه بر اهداف فرهنگی سبب می‌شود شب‌مردگی از تهران دور شود.

وی گفت:همچنین این مسأله همچنین باعث خواهد شد شهروندانی که دیر می‌خوابند و به موضوع فرهنگی علاقه‌مند هستند بتوانند شب‌هنگام زمانی را با خانواده خود به این موضوع اختصاص دهند.

لایحه ای که تبدیل به شوخی کاربران فضای مجازی شد

همزمان با تصویب این لایحه دوباره موجی از انتقادات به اجرای آن به راه افتاتاده و حتی دستمایه طنز و شوخی کاربران فضای مجازی هم شده است و بسیاری معتقدند تا کرونا کرونا وجود دارد اجرای این طرح اصلا امکان پذیر نیست.

البته موضوع لایحه تهران بیدار که پیش از این زیست شبانه نام داشت با مخالفت بسیاری از کارشناسان و حتی مسؤولین مواجه شده بود چرا که برخی معتقد بودند این موضوع اشاعه و توسعه فرهنگ غربی است و از طرفی به خطر افتادتادن امنیت شهروندان را می‌تواند به همراه داشته باشد.

فرماندار تهران: زیست شبانه با وجود کرونا معنا ندارد

امروز هم عیسی فرهادی، فرماندار تهران آب پاکی را روی دست شورای شهری‌ها ریخت و اعلام کرد: زیست شبانه در پایتخت با وجود کرونا معنا ندارد. بررسی این طرح منوط به اتمام وضعیت کرونایی در تهران است چرا که طرح شبانه در شرایط وجود کرونا و منع تردد از ساعت 21 معنا ندارد.

وی تصریح کرد: تا شرایط کرونایی ادامه دارد با چنین طرحی مخالفت می‌کنیم و در حقیقت طرحی برای زیست شبانه بررسی و تصویب نخواهد شد مگر بعد از اتمام کرونا چنین طرحی از سوی شورا مطرح شود.

قرار نیست به همین زودی ها لایحه اجرا شود 

اما برخی از شورای شهری ها می گویند قرار نیست به همین زودی ها لایحه اجرا شود و نباید جای نگرانی باشد. ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره اجرای لایحه شهر بیدار به خبرنگار فارس،‌گفت:‌ قرار نیست که همین فردا این لایحه را اجرایی کنیم بر اساس شرایط مختلف و پروتکل‌های جدید اجرای آن مدنظر است.

زیست شبانه روزهای تهران را خلوت می کند

وی اعلام کرد: اجرای لایحه شهر بیدار از ازدحام روزانه جمعیت جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود آخر هفته‌های خلوت‌تری در روز شاهد باشیم.

وی با تأکید بر اینکه نباید جای نگرانی برای اجرای لایحه شهر بیدار باشد گفت: قطعا در شرایط بحران کرونا دستورالعمل خاصی در این راستا می‌تواند پیش‌بینی شود.

اجرای فاز نخست لایحه در 5 نقطه تهران

زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیز درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت:‌ این موضوع رونق مشاغل در پایتخت به همراه دارد و سرزندگی و تأمین امنیت را به ویژه در محل‌های بی‌دفاع شهری به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: محدوده حصار ناصری، محدوده حرم امامزاده شاه‌ عبدالعظیم (ع)، محدوده امامزاده صالح (ع)، حاشیه خلیج‌فارس و محدوده هفت‌حوض 5 نقطه‌ای که فاز نخست این لایحه در آن اجرا خواهد شد و پس از آن در بخش‌های مختلف شهر توسعه خواهد یافت.

مغایرت زیست شبانه با ارزش های دینی و فرهنگی

برخی کارشناسان اجتماعی نیز به دلیل آسیب های اجتماعی این طرح مخالف اجرای آن هستند از جمله این مخالفان محمد مهدی فتوره چی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس اجتماعی است. وی درباره افزایش ناامنی در زیست شبانه گفت: زیست شبانه علاوه بر سست کردن بنیان خانواده و مغایرت آن با اصول و ارزش های دینی و فرهنگی منجر به افزایش ناامنی در کلان شهرهای پرآسیبی چون تهران شده و زمینه  ارتکاب جرائمی چون کیف قاپی، گوشی قاپی و مزاحمت های نوامیسی را بشدت افزایش خواهد داد و سارقان و خلافکاران با استفاده از تاریکی معابر و محله ها و کاهش شمار ماموران انتظامی بدون مزاحمت های ترافیکی و ترددی یحتمل از مهلکه و یا محل ارتکاب جرم بسادگی خواهند گریخت.

وی درباره آسیب پذیری برخی از خانواده ها و افراد به هنجار در طول شب به خاطر اجرای زیست شبانه و افزایش خطرات حضور افراد نابهنجار  نیز خاطر نشان کرد: در زیست شبانه معمولا افراد مجرد، و احتمالا بیکار و بی هدف به چنین زیست غیر متعارفی تمایل نشان داده و بی تردید تجمع و پرسه زنی این افراد خوشگذران و یا حتی جویای کسب و کار در زیستگاه های شبانه احتمالا منجر به رنجش و نگرانی معدود خانواده های شب بیدار هنجارگرا و افراد ناتوان و ضعیف خواهد شد.

به گزارش فارس، همزمان با تصویب لایحه پرحاشیه «تهران بیدار» در شورای شهر تهران موج انتقادات از این لایحه بالا گرفته است، برخی آن را در مغایرت با ارزش های فرهنگی و اسلامی و برخی آن را مخالف رویکردهای مقابله با کرونا می‌دانند.

لایحه شهرداری تهران یا کرونا را بیدار می‌کند؟

هر چند شیب ابتلا به کرونا در تهران نسبت به ماه های قبل کاهش یافته و آمار متوفیان ناشی از ویروس منحوس کووید ـ 19 به 15 نفر در پایتخت رسیده است ولی هنوز این بیماری مهار نشده و وضعیت بسیاری از شهرها ازجمله تهران ویژه است و به گفته کارشناسان هر نوع عادی انگاری سبب اوج دوباره این ویروس در پایتخت خواهد شد و در شرایطی که ممنوعیت تردد خودروها از ساعت 21 در تهران اجرا می‌شود مطرح شدن موضوع زیست شبانه و لایحه بیدار برای شهروندان پایتخت عجیب است و حالا باید دید این موضوع در ماه های پایانی سال جاری اجرا می‌شود و یا با مخالفت‌های مسوولان در حوزه های مختلف برای همیشه کنار گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول