اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پاسخ ریاست جمهوری لبنان به اتهام زنی الحریری علیه میشل عون در روند تشکیل کابینه

ریاست جمهوری لبنان به اتهام زنی مامور تشکیل کابینه این کشور به رئیس جمهور لبنان و متهم کردن او به تشکیل کابینه لبنان پاسخ داد.

پاسخ ریاست جمهوری لبنان به اتهام زنی الحریری علیه میشل عون در روند تشکیل کابینه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ریاست جمهوری لبنان با صدور بیانیه‌ای به انتقاد دفتر اطلاع رسانی مامور تشکیل کابینه این کشور از رئیس جمهور لبنان پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است:« بیانیه سعد الحریری حاوی پاسخ‌ها و اطلاعاتی دروغ و غیرواقعی است.»

ریاست جمهوری لبنان افزود: «برای اینکه وارد بحث بی فایده نشویم، ما به بیان این نکته اکتفا می‌کنیم که مامور تشکیل کابینه لبنان با پاسخ خود ثابت کرد که مصمم است دولت را یک جانبه تشکیل دهد و ملاحظات میشل عون رئیس جمهور لبنان را نادیده می‌گیرد.»

بر اساس این بیانیه، ملاحظات عون درباره تشکیل کابینه لبنان بر اساس ماده ۵۳ قانون اساسی و موید اصل مشارکت در تشکیل کابینه است و این یک نکته اصلی در تشکیل دولت است به خصوص که انحصارگرایی در نقطه مقابل مشارکت است.

در پایان بیانیه آمده است: «در هر صورت و به طور خلاصه  باید گفت دولتی که با اصول مشارکت، انطباق با میثاق ملی لبنان و همزیستی واقعی مغایرت داشته باشد هرگز دارای تعادل ملی نخواهد بود و اصول و بنیان‌های آن مصون نمی‌ماند.»

سعد الحریری، مامور تشکیل کابینه لبنان روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «کشور در باتلاقی از درد و رنج به سر می‌برد و پیمان طائف لبنان با بی تفاوتی و انکار مواجه است.»

در این بیانیه آمده است: «محافل کاخ بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) می‌خواهند اختلافات بر سر تشکیل دولت را به سمت اختلافات طائفه‌ای سوق دهند. از همین رو ما تأکید کنیم که خواستار تشکیل دولت تکنوکرات هستیم در حالی که رئیس جمهور، خواستار دولت حزبی است.»

رئیس جمهور لبنان به تازگی گفته بود که  بر سر اعضای مسیحی کابینه لبنان با الحریری اختلاف نظر دارد.

الحریری که رئیس جریان المستقبل است،  در بیست و دوم اکتبر گذشته(یکم آبان ماه) مأمور به تشکیل دولت جدید لبنان شد، موضوعی که تا به امروز نهایی نشده است.

به دنبال انفجار مهیب در بندر بیروت به تاریخ چهارم آگوست (۱۴ مرداد) و وارد آمدن خسارت گسترده به این بندر و پایتخت لبنان، بحران در این کشور عمیقتر شد و تلاش‌ها برای تشکیل دولت جدید بعد از استعفای دولت حسان دیاب به ثمر ننشست و سعد الحریری طی ماه های اخیر، بعد از انصراف مصطفی ادیب مأمور به تشکیل کابینه شده است.

سعد الحریری  بر موضع خود درباره نحوه تشکیل کابینه و سازوکارهای آن اصرار دارد و در مقابل  رئیس جمهور لبنان و التیار الوطنی الحر( جریان ملی آزاد لبنان) حزب متبوع او، موضع متفاوتی درباره تشکیل کابینه دارند و در این مدت کارشان  به مجادله لفظی هم کشیده است و از همین رو هنوز نشانه‌های مثبتی از تشکیل کابینه وجود ندارد.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول