اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید روسای جمهور ازبکستان و کره جنوبی بر تقویت روابط تجاری

رؤسای جمهور ازبکستان و کره جنوبی طبق توافقات پیشتر به دست آمده در سطح عالی نشست ویدئویی برگزار کردند.

تأکید روسای جمهور ازبکستان و کره جنوبی بر تقویت روابط تجاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی طبق توافقات پیشتر به دست آمده در سطح عالی نشست ویدئویی برگزار کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در این نشست ویدئویی بابت حمایت جائه این در جلوگیری، درمان و بازپروری افراد مبتلا به همه گیری کروناویروس تشکر کرد. 

رؤسای جمهور در مورد تداوم رایزنی‌های سیاسی و تشدید تبادلات پارلمانی، تدوین مراسم‌های دوجانبه برای تجلیل سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور به توافق رسیدند.

طرفین همچنین دستورات لازم برای تداوم روابط در سطح دولت و سازمان‌های دو کشور برای پیشبرد طرح‌های سرمایه گذاری و حل و فصل سریع مسائل موجود را دادند.

برنامه ریزی شده در سال جاری میلادی در چارچوب اجرای طرح‌های مشترک با حضور همکاران کره‌ای به مقدار 400 میلیون دلار سرمایه گذاری جذب شود.

علاوه بر این، در حال حاضر 55 طرح جدید در زمینه‌ فن آوری‌های نوین به ارزش بیش از 3 میلیارد و 400 میلیون دلار در بخش انرژی، مجتمع نفت و گاز، شیمیایی و پتروشیمی، داروسازی، صنعت مونتاژ، کشاورزی، بازسازی زیربنایی، حمل و نقلی و لجستیکی و گردشگری در دست تنظیم است. 

روسای جمهور بر اهمیت افزایش حجم مبادلات بازرگانی با توجه به تنوع بخشی اقلام معاملات صادراتی- وارداتی، همکاری‌های متقابل در عرصه داروهای گیاهی برای توسعه صادرات فرآورده‌های کشاورزی تاکید کردند.

دو طرف با اهداف مذکور در مورد امضا قرارداد دوجانبه تجارت آزاد تصمیم گرفتند. 

جائه این بار دیگر تاکید کرد که در مورد عضویت ازبکستان در سازمان تجارت جهانی حمایت همه‌جانبه را ارائه می‌دهد.

روسای جمهور همکاری‌های متقابل در زمینه محیط زیستی از جمله حمایت از بنیاد تراست چند ملیتی برای منطقه دریاچه آرال را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دادند.

طرفین به همکاری‌های متقابل در چارچوب سازمان ملل متحد و دیگر ساختارهای بین المللی و همچنین در چارچوب همایش همکاری‌های «کره جنوبی و آسیای مرکزی» برای پیشبرد برنامه‌ها در زمینه های فن آوری‌های نوین، اقتصاد «سبز» و دیجیتالی ادامه می‌دهند.  

میرضیایف بر حمایت تغییر ناپذیر از تلاش‌های «سئول» در حل و فصل صلح آمیز اوضاع در شبه جزیره کره تاکید کرد. 

طرفین همچنین برنامه مراسم‌های قریب الوقوع در سطح عالی را نیز بررسی کردند.

جائه این مجددا از همتای ازبک خود برای سفر به «سئول» دعوت کرد.

در پایان این نشست ویدئویی یادداشت تفاهم همکاری در زمینه دیجیتالی سازی برای کمک به «چهارمین انقلاب صنعتی»، قرارداد اجرای برنامه 3 ساله با بنیاد توسعه همکاری‌های اقتصادی (EDCF) به ارزش یک میلیارد دلار ، قرارداد وامی در مورد طرح‌های ساخت درمانگاه تخصصی و مرکز فن آوری‌های شیمیایی به امضا رسید.  

همچنین در سطح شرکت‌های بزرگ قراردادهای در مورد تاسیسات زیربنایی مدرن انرژی در ازبکستان منعقد شد.

هم اکنون کره جنوبی یکی از بزرگترین سرمایه گذاران «تاشکند» است.

کره جنوبی تاکنون برای حضور در اقتصاد این کشور بیش از 10 میلیارد دلار اختصاص داده است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 800 کارخانه با مشارکت سرمایه‌گذاران کره جنوبی در بخش‌های ماشین سازی، بازرگانی، صنایع شیمیایی، غذایی، فلز سازی، داروسازی، جهانگردی، نفت و گاز و خدمات فعالیت می‌کنند.

مبادلات بازرگانی بین دو کشور در 11 ماه سال  2020 میلادی در سطح یک میلیارد و 908 میلیون دلار قرار گرفت.

کره جنوبی استقلال این کشور ‌را در 30 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در 29 ژانویه سال 1992 میلادی روابط سیاسی خودرا با ازبکستان برقرار کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول