اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

افزایش امنیت و نظم در پروژه های برق صنعتی

هر چه بیشتر می‌گذرد، نیاز به استفاده از برق هم افزایش می‌یابد.

افزایش امنیت و نظم در پروژه های برق صنعتی

. امروزه کمتر وسیله‌ای بین استفاده‌های روزمره‌ی خودمان می‌توان یافت که برای کار کردن نیاز به انرژی برق نداشته باشد. فعلا بهترین راه برای انتقال این انرژی، سیم‌ها هستند. یکی از بخش‌های اصلی هر پروژه‌ی ساختمانی را کار برق‌کشی و سیم‌کشی آن تشکیل می‌دهد. مخصوصا با توجه به این که ساختمان‌های چند طبقه، روند صنعت ساختمان‌سازی امروز شده‌اند، رساندن برق با سیم به همه‌ی اتاق‌ها و واحدهای این ساختمان‌ها، پیچیده‌تر شده است. شاید در هر ساختمان، چند صد متر سیم مورد استفاده قرار گیرد.

برای مدیریت این سیم‌ها، دو چالش اساسی مطرح می‌شود:

باید امنیت این سیم‌ها تامین شود. چرا که در صورت خرابی، فرآیند تعمیر و تعویض آن‌ها در یک ساختمان چند واحده، کاری بسیار دشوار خواهد بود.
چینش سیم‌ها باید به گونه‌ای باشد که در آینده، در صورت نیاز به تعمیر و تعویض یک بخش، کار دنبال کردن سیم‌ها ساده‌تر باشد. به عبارت دیگر، هر متخصص برقی از این که هر سیم به کجا وصل است و چه مسیری را طی کرده است، مطلع شود.

برای حل این دو چالش، استفاده از محصولات جانبی سیم‌کشی، بهترین راه‌حل موجود در بازار است. برای حل چالش امنیت، معمولا از لوله فلکسیبل استفاده می‌شود. برای مدیریت بهتر و سیم‌کشی تمیز نیز، جعبه تقسیم‌ها، یکی از محصولاتی هستند که استفاده از آن‌ها رایج است. در ادامه، کمی بیشتر درباره‌ی این دو محصول صحبت خواهیم کرد.

احتمالا اگر برایتان پیش آمده باشد که برای کاری نیاز به باز کردن پریز و بررسی سیم‌کشی داشته باشید، دیده‌اید که سیم‌ها داخل دیوار، درون یک جنس لوله‌مانند قرار گرفته‌اند. این محصول، همان لوله فلکسیبل است. لوله فلکسیبل، یک روکش محافظتی برای سیم‌ها و کابل‌های داخل ساختمان است. وظیفه‌ی این محصول جلوگیری از پارگی، خوردگی، تماس با رطوبت و سایر اشیای مضر و به طور کلی حفاظت از سیم‌ها است. در بازار محصولات برقی، به لوله فلکسیبل، لوله خرطومی نیز گفته می‌شود.

برای نصب لوله‌های فلکسیبل، از بست‌های مخصوصی استفاده می‌شود. خود لوله فلکسیبل با توجه به کاربردی که دارد، می‌تواند اندازه‌های مختلفی داشته باشد. اندازه‌ی بست‌هایی که برای نصب لوله نیز استفاده می‌شود، با توجه به ابعاد آن متفاوت خواهد بود.

لوله‌های فلکسیبل از لحاظ نوع پوشش به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

لوله فلکسی روکش‌دار
لوله فلکسی بدون روکش

نوع روکش‌دار این محصول، دارای یک لایه‌ی محافظتی PVC است که نقش محافظت بیشتر را برای سیم ایفا می‌کنند. استفاده از این روکش‌ها هنگامی رایج است که بخواهیم سیم‌ها را در محیط بیرونی نصب کنیم (مانند نصب دوربین مداربسته). با توجه به این که روکش PVC موجود در لوله، قابلیت مقاومت در برابر رطوبت و آب دارند، سیم‌هایی که داخل این لوله‌ها قرار می‌گیرند، از امنیت بالاتری برخوردار خواهند بود.

نوع بعدی، لوله فلکسیبل بدون روکش است. همانگونه که از نامش هم پیداست، این دسته از لوله‌ها، دارای لایه‌ی PVC نیستند. این امر سبب می‌شود که میزان محافظت از سیم‌ها در مقابل آسیب‌های بیرونی نیز کاهش یابد. برای همین استفاده از این دسته لوله‌ها در زمان‌هایی توصیه می‌شود که سیم‌کشی داخل ساختمان انجام می‌گیرد.

لوله‌های فلکسیبل از لحاظ اندازه نیز به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. قطر این لوله‌ها با توجه به شرایطی که قرار است از آن‌ها استفاده شود، متغیر است.

جعبه تقسیم و علت استفاده از آن

یکی دیگر از چالش‌هایی که در سیم‌کشی با آن مواجه هستیم، مدیریت مسیر سیم‌ها است. در خیلی از شرایط نیاز است که سیم‌ها، تغییر مسیر دهند، یا در بعضی شرایط، مسیر سیم‌ها با هم تلاقی دارد و باید بدون در هم تنیدگی، از هم انشعاب یابند. در چنین شرایطی استفاده از جعبه تقسیم، اهمیت دارد.

جعبه تقسیم که به آن، جعبه‌ی ترمینال یا جانکشن باکس هم گفته می‌شود، جعبه‌هایی هستند که سیم‌ها در آن به یکدیگر متصل می‌شوند. البته جعبه تقسیم، کاربرد امنیتی نیر دارد و سیم‌ها را از خوردگی محافظت می‌کند. همچنین در صورتی که به علت اتصال سیم‌های متقاطع به هم، جرقه به وجود بیاید،‌ جعبه تقسیم از انتقال آتش به خارج از جعبه جلوگیری می‌کند.

 

جنس جعبه تقسیم‌ها متفاوت است. دو ماده‌ی اصلی که جعبه تقسیم‌های موجود در بازار از آن‌ها ساخته شده‌اند، پلاستیک و فلزات هستند. بر اساس جنس ساخت، می‌توان جعبه تقسیم را به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

جعبه تقسیم فلزی
جعبه تقسیم PVC
جعبه تقسیم ABS
جعبه تقسیم فایبر گلاس

اما علاوه بر جنس ساخت، جعبه تقسیم را بر اساس نوع نصب نیز می‌توان دسته‌بندی کرد. برخی از جعبه تقسیم‌ها، روی دیوار و در محیط خارجی نصب می‌شوند. به این محصولات، جعبه تقسیم روکار می‌گویند. در مقابل، برخی دیگر از جعبه تقسیم‌ها، درون دیوار نصب می‌شوند و روی آن‌ها گچ‌کاری می‌شود. این محصولات در ظاهر ساختمان دیده نمی‌شوند. به آن‌ها، جعبه تقسیم توکار گفته می‌شود.

در صورتی که برای خرید محصولات فوق، نیاز به دریافت مشاوره دارید، یا به دنبال فروشگاهی هستید که انواع این محصولات را به صورت یکجا و با بهترین کیفیت ارائه دهد، پیشنهاد ما، مشاهده‌ی وبسایت الکتروکارن است. در صورت نیاز به دریافت مشاوره هم می‌توانید با متخصصان فروش شرکت تماس بگیرید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول