اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

فارس من| علت کمبود روغن در گلستان چیست؟/ سهمیه 350 تنی برنج هندی برای مردم خطه شمالی

رئیس سازمان صمت استان گلستان در واکنش به نوسان قیمت‌ها و کمبود برخی اقلام در بازار از مردم خواست خویشن‌داری کرده و خودشان را کنترل کنند و برای تهیه برخی اقلام به مغازه‌ها هجوم نبرند، ترس از کمبود و مشکل فرهنگسازی وجود دارد، با این اوصاف خیلی از صف‌های اقلام خوراکی تمام نمی‌شود.

فارس من| علت کمبود روغن در گلستان چیست؟/ سهمیه 350 تنی برنج هندی برای مردم خطه شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، چرا هنوز روغن در استان گلستان کمیاب است؟ سوالی که در سامانه «فارس من» ثبت شد و مسوولان متولی استان با این سوال بارها و بارها از سوی مردم و رسانه‌ها مورد خطاب قرار گرفتند.

مردم می‌گویند این روزها در استان گلستان روغن کمیاب شده است. روغن نباتی که نیست و روغن مایع نیز به زحمت پیدا می‌شود و در نتیجه در ایام کرونا شاهد صف‌های طولانی و متراکم برای خرید روغن هستیم. اما مسوولان عقیده دارند روغن و سایر اقلام ضروری به اندازه کافی در بازار وجود دارد و زیاده‌خواهی مردم و ترس از کمبود کالا باعث شده تا این روزها در قفسه بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌ها شاهد نایاب شدن برخی اقلام باشیم.

برای اینکه شفاف و بی‌واسطه به این مطالبه عمومی پاسخ داده شود حسین طلوعیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان مورد پرسش قرار گرفت که مشروح آن را در ذیل اشاره شده است.

حسین طلوعیان در خصوص وضعیت ارزاق عمومی در بازار استان گلستان اظهار کرد: آنچه که مبتلابه جامعه است نحوه توزیع و نظارت‌ها و بخشی در حوزه تامین است، مهم‌ترین مشکل کنونی در زمینه روغن است که مردم دست به گریبان هستند، اگر سرانه روغن 3 هزار تن باشد 70 درصد این میزان برای بخش مردمی است.

وی نیاز مردم استان به روغن را یک‌هزار و ۸۰۰ تن عنوان و تصریح کرد: روغن خوراکی بیش از نیاز مردم توزیع شده است اما ترس از کمبود اقلام و مشکل فرهنگسازی است مردم وقتی کمبود تخم‌مرغ و روغن را دیدند به سمت مغازه‌ها هجوم آورند و فکر می‌کنند که این کالا نایاب می‌شود.

* جانمایی 130 نقطه برای توزیع روغن در گلستان/ نظارت‌های شخصی امکان‌پذیر نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان یکی دیگر از اتفاقات تلخ را زیاده‌خواهی بیش از نیاز واقعی مردم ذکر کرد و افزود: متاسفانه گاهی دیده می‌شود برخی مردم در صف خرید یک کالای دولتی می‌ایستند و همان کالا را در جای دیگر برای فروش می‌گذارند.

طلوعیان از جانمایی ۱۳۰ نقطه برای توزیع روغن در گلستان خبر داد و گفت: ابزارهای نظارتی الکترونیکی باید تعریف شود تا نحوه توزیع اقلامی که با کمبود مواجه شده به صورت بهینه شود.

وی با تاکید بر اینکه نظارت‌های شخصی امکان‌پذیر نیست، ابراز کرد: با همکاری قرارگاه ربیع و بسیج اصناف مشارکت‌های خوبی انجام‌ شده است.

* کوپنی شدن اقلام اساسی برای جلوگیری از سودجویی/ نظارت بازار از 15 بهمن شدت می‌گیرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: بحث نظارت فقط برای روغن نیست در زمینه تخم مرغ، شکر، برنج و سایر اقلام اساسی نیز وجود دارد، مردم باید خویشتن‌داری کنند، خودشان را کنترل کنند، روغن یک لیتری برای مصرف یک‌ماه هر فرد کافی است، دنبال این نباشیم که از بازار اقلام را در خانه انبار کنیم.

طلوعیان؛ راهکار کوپنی شدن اقلام اساسی و یا استفاده از ابزار الکترونیکی را برای جلوگیری از سودجویی ارائه کرد و گفت: خیلی از صف‌های روغن و اقلام خوراکی تمام نمی‌شود، به دلیل اینکه فرهنگ‌سازی نشده ، متاسفانه دیده می‌شود گاهی کسانی که در صف می‌ایستند این اقلام را در جای دیگری می‌فروشند، اقلام به اندازه مورد نیاز در بازار است باید بساط سودجویی‌ها جمع شود.

این مقام مسوول گلستانی با اشاره به سهمیه برنج تنظیم بازار استان گفت: 350 تن برنج هندی به استان سهمیه دادند که 160 تن آن جذب شده و در شهرستان‌ها درحال توزیع است.

وی در خصوص حوزه نظارت‌ها و شکایات بیان کرد: در پایان سال وزارت‌خانه تاکید دارد نظارت‌ها را گسترده کنیم برنامه نظارت بازار از 15 بهمن شدت بیشتری پیدا می‌کند.

*گلستان در صورت تامین مواد اولیه روغن خام قادر به تامین روغن 5 استان دیگر است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: با مسوولان جی‌تی‌سی جلسه داشتیم که اعلام کردند از ظرفیت واحدهای تولیدی روغن در استان استفاده کنید، تأییدیه بدهید تا مواد اولیه روغن خام را تامین کنیم اگر این اتفاق بیفتد مشکلات روغن حل می‌شود.

طلوعیان با اشاره به فعالیت دو واحد بزرگ تصفیه روغن در استان ابراز کرد: اگر این واحدها به صورت فول کار کنند پنج استان مشابه استان گلستان را می‌توانند پوشش دهند.

وی نیاز ماهانه روغن استان گلستان را ۳ هزار تن اعلام کرد و گفت: اگر مواد اولیه از جی‌تی‌سی تامین شود دو واحد تصفیه روغن استان می‌توانند ماهانه ۱۵ هزار تن تولید روغن داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با بیان اینکه ۹۰ درصد نیاز کشور به مواد اولیه وارداتی است، افزود: واحدهای استان ۷۰۰ تن روغن تولید می‌کنند.

انتهای پیام/۸۳۰۰۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول