اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

نارضایتی شهروندان گرگانی از عدم توجه نانوایی‎های دولتی به کیفیت طبخ نان/ ملاک کیفیت نان،تنها ظاهر نیست

در حالی که بسیاری از شهروندان گرگانی از کیفیت پایین طبخ نان در نانوایی‎های دولتی ناراضی هستند اما اتحادیه خبازان معتقد است مردم تنها سفیدی نان را مبنای کیفیت قرار می‎دهند و تمام نانوایی‎های دولتی، نان با کیفیت طبخ می‎کنند.

نارضایتی شهروندان گرگانی از عدم توجه نانوایی‎های دولتی به کیفیت طبخ نان/ ملاک کیفیت نان،تنها ظاهر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، از گذشته بسیار دور نان جزو قوت اصلی مردم در اکثر نقاط جهان محسوب می‎شود در این میان گندم و نان از حرمت و قداست بالایی در منظر بسیاری از ایرانیان و مسلمانان برخوردار است.

با این وجود کیفیت پایین نان طی سال‎های اخیر موجب گلایه‎مندی بسیاری از مردم شده است، در حالی‎که گلستان یکی از استان‎های رتبه نخست تولید گندم در کشور محسوب می‎شود مردم این استان انتظار دارند آرد باکیفیت‎تری در اختیار  نانوایی‎ها قرار گیرد و از طرفی نانواها نیز نان با کیفیت‎تری طبخ کنند.

بسیاری از مردم معتقدند در حال حاضر کیفیت نانوایی‎های آزادپز بسیار بهتر از نانوایی‎های دولتی است و نانوایی‎های دولتی چندان به کیفیت نان توجهی ندارند.

* نان‎هایی که تنها شکم مردم را سیر می‌کنند/ بی‎توجهی برخی نانوایی‎ها به کیفیت نان

در همین رابطه یک شهروند گرگانی در خصوص کیفیت پایین طبخ نان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان، اظهار کرد:من سالهاست به صورت روزانه برای خانواده نان خریداری می‎کنم و مدتی است که اصلأ کیفیت نان طبخ شده در نانوایی‎های دولتی را قبول ندارم.

ابوذر اصلانی با بیان اینکه نان‎های طبخ شده در نانوایی‎ها تنها حکم سیر کردن شکم مردم را دارند، افزود: متأسفانه کیفیت نان‎ها بسیار پایین است و گویی نظارتی در این رابطه انجام نمی‎شود.

وی بیان کرد: نانی که غروب برای خانواده تهیه می‎کنم به هیچ عنوان نمی‎توان در وعده صبحانه مصرف کرد با این وجود نانوایی‎های آزادپز کیفیت بهتری دارند به همین دلیل آزادپزها بسیار شلوغ‎تر از نانوایی‎های دولتی هستند.

این شهروند گلستانی خاطرنشان کرد: نانواها اصلأ اجازه نمی‎دهند خمیر به عمل آید بسیار مشاهده کردم نانوا به محض خمیر درست کردن آن‎را در فر قرار داده و اجازه نمی‎دهد خمیر به اصطلاح ور آید.

اصلانی گفت: استفاده از جوش‌شیرین هم در نانوایی‎ها متداول است این عوامل آسیب جدی به دستگاه گوارش مردم وارد می‎کند. درخواست من از مسوولان این است حتمأ نان‎های پخت شده را  مورد بررسی و آزمایش قرار دهند چرا که اکثر مردم در وعده‎های اصلی غذای خود از نان استفاده می‎کنند و استفاده دراز مدت از نان بی‎کیفیت سلامت مردم را به مخاطره خواهد انداخت.

*قیمت‌گذاری واقعی نان، کیفیت نان را افزایش می‎دهد

رئیس اتحادیه خبازان گرگان در رابطه با گلایه شهروندان از کیفیت پایین نان گفت: متأسفانه چیزی که به صورت عام بین مردم رواج یافته این است که سفیدی نان را کیفیت قلمداد می‎کنند، آرد موجود در نانوایی‎های آزاد کمی سفیدتر از آرد یارانه‎ای است که در نانوایی‎های دولتی توزیع می‎شود.

حمید مقیمی یکی از مشکلات مهم نانواها را عدم قیمت‎گذاری مناسب بر روی نان عنوان کرد و گفت:باید مسوولان پیش‌قدم شوند و قیمت واقعی نان را اعلام کنند مطمئن باشند در این صورت کیفیت نان هم افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد:دولت تنها ۳۰ درصد یارانه به نانوا می‎دهد و ۷۰ درصد یارانه دیگر را خود نانوا پرداخت می‎کند این در حالی است که قیمت  بیمه، اقلام بهداشتی، حامل‎های انرژی و کارگر افزایش یافته اما در قیمت نان شاهد افزایشی نیستیم.

*هیچ کمبودی در توزیع آرد وجود ندارد/ کیفیت نان در نانوایی‎های دولتی بالاست

رئیس اتحادیه خبازان گرگان نوع نگهداری نان توسط مردم را یکی از عوامل مهم در ماندگاری نان دانست و افزود: مردم بعد از خرید نان باید آن را برش دهند، مقداری صبر کنند تا نان کمی سرد شود و بعد داخل یک پارچه نخی و نایلون بگذارند تا ماندگاری نان افزایش یابد، متأسفانه بیشتر مردم به کامل بردن نان به خانه اصرار دارند.

مقیمی دلیل ایجاد صف‎های طولانی در اطراف خیابان‎های اصلی شهر را به صدور مجوز برای نانوایی در خیابان‎های اصلی شهر عنوان کرد و گفت: هیچ‌گونه کمبودی در خصوص توزیع آرد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تفاوت نان در نانوایی آزاد پز و دولتی به آرد هم باز می‎گردد افزود: نان یارانه‎ای در نانوایی دولتی ۱۵ تا ۱۸ درصد سبوس دارد از این‎رو ماندگاری آن کمتر است اما از لحاظ بهداشتی نانوایی‎های دولتی خیلی بهتر هستند در نانوایی‎های آزاد پز خرید نان رقابتی است هر کارخانه‎ای که آرد سفیدتر بدهد و سبوس بیشتر داشته باشد طبیعی است که ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود اما ارزش غذایی آن بسیار کمتر خواهد بود.

*آمادگی کامل نانوایی‎های دولتی گرگان برای رفتن به سمت آزادپزی

رئیس اتحادیه خبازان گرگان گفت: اگر ملاک کیفیت نان تنها ظاهر است ما آمادگی کامل داریم تمام نانوایی‎های گرگان را به سمت آزادپزی ببریم‌.

مقیمی ابراز کرد: بعد از شیوع کرونا تمام نانواها مکلف شدند یک کارگر اضافه کنند بدون آن‎که قیمت نان افزایش یابد از مسوولان خواهش کنیم یا سرانه آرد را اضافه کنند یا فکری به حال قیمت واقعی نان داشته باشند.

*عدم استقبال فرمانداری گرگان از بحث آزادسازی نانوایی‎ها

دبیر شورای آرد و نان گرگان نیز در خصوص ایجاد صف‎های طولانی جلوی نانوایی‎ها و شایعاتی مبنی بر کمبود و عدم توزیع آرد گفت: مردم باید مدیریت زمان خرید داشته باشند بیشتر در مواقع غروب و مسیرهای اصلی شاهد ایجاد صف‎های طویل هستیم چرا که مردم بیشتر در آن ساعت برای خرید نان مراجعه می‎کنند با توجه به منع ترددها و کاهش ساعت کاری نانوایی‎ها مردم بین ساعت هفت تا ۹ شب به نانوایی می‎روند از آنجایی که اکثر نانوایی‎ها در مسیرهای اصلی هستند این ازدحام بیشتر در این ساعات مشاهده می‎شود وگرنه هیچ‌گونه کمبود در خصوص توزیع آرد و شایعاتی مبنی بر گران شدن آن وجود ندارد.

مهدی رادمهر تصریح کرد: اکثر نانوایی‎های دولتی با توجه به آردی که برای آنها تعریف می‎شود نان با کیفیتی ارائه می‎دهند با این وجود مردم در صورت نارضایتی از نانوایی‎ها می‎توانند با شماره ۳۲۲۲۰۴۱۵ تماس گرفته و کد هر نانوایی که بالای سر در آن نصب شده را به ما اعلام کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: اگر چه سبوس‎گیری در آردهای دولتی ۱۵ درصد تا ۱۸ درصد است و در آزادپزها ۲۰ درصد می‎باشد و این ‌امر بر ماندگاری نان تأثیرگذار خواهد بود با این وجود نانواها موظف به طبخ نان با کیفیت هستند.

دبیر شورای آرد و نان گرگان بیان کرد: در خواست‎های متعددی در رابطه با نانوایی‎های دولتی داشتیم که می‎خواستند به سمت آزادپزی بروند اما در کارگروه فرمانداری در راستای حمایت از مردم و اقشار کم درآمد با این امر مخالفت شد و فرمانداری اعلام کرد از بحث آزادسازی نانوایی‎ها استقبال نخواهد کرد.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول