اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

هم‌نامی با فاطمه(س) حکمتی دارد

ادب و بزرگواری و ولایتمداری حضرت ام‌البنین (س) تا حدی بود که از علی (ع) خواسته بود او را فاطمه صدا نزند تا حسنین با شنیدن نام مادر دل‌تنگ و بی‌قرار نشوند، از این را امیر المومنان ایشان را ام ابنین یعنی مادر پسران می‌خواندند

هم‌نامی با فاطمه(س) حکمتی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، یکی از فضائل حضرت ام‌البنین (س) لیاقت همسری با مولا امیر المومنین (ع) است، بعد از شهادت حضرت زهرا (س)، علی (ع) به عقیل فرمود: زنی را برایم پیدا کن که از خانواده‌ای نجیب و شجاع باشد، برایم فرزندی شجاع و قهرمان بیاورد تا سالار شهیدان را در کربلا یاری کند، عقیل گفت: با فاطمه دختر حزام کلبی ازدواج کن که در میان عرب شجاع‌تر از پدرانش وجود ندارد.

این بانوی پاک همواره فرزندان حضرت زهرا (س) را بر فرزندان خود مقدم می‌دانست، روزی به حضرت عباس (ع) فرمود: ببین عباس من! نسبت تو  فرزندان فاطمه نسبت برادر با برادر و خواهر نیست، همچنان که نسبت من با علی نسبت همسر و شوهر نیست، خدا لباس کنیزی این خاندان را بر تن پوشانده و اگر خدا دستم را نمی‌گرفت این لباس بر تن گشاد می‌بود؛ وصلت با علی هزاران بار از سر من زیاد مبادا فکر کنی که ما همسان و هم‌شأن این خانواده بی‌نظیریم.

ام‌البنین (س) می‌گوید: این خاندان تافته جدا بافته‌اند زمینی نیستند افلاکی‌اند، این‌ها جانشینان خدا در زمین هستند خدا به زمین منت نهاده که دردانه‌های خود را راهی زمین کرده است، عباس جان! مبادا پدر را به لفظ خالی پدر صدا کنی! مبادا حسن و حسین را برادر خطاب کنی! مبادا از پشت سرشان قدمی فراتر بگذاری! مبادا پیش از آنان آب بنوشی!

ادب و بزرگواری و ولایتمداری این بانوی زلال تا حدی بود که از علی (ع) خواسته بود او را فاطمه صدا نزند تا حسنین با شنیدن نام مادر دل‌تنگ و بی‌قرار نشوند، از این را امیر المومنان ایشان را ام ابنین یعنی مادر پسران می‌خواندند، چراکه ایشان چهار فرزند پسر به دنیا آوردند که همگی در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند.

در همین خصوص عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه زنان در دین مبین اسلام همواره دارای جایگاه بسیار والا و ارزشمندی بوده‌اند، اظهار کرد: در دین اسلام زنانی مانند حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س)، حضرت ام‌البنین (س) و حضرت زینب (س) دارای جایگاه والا و بسیار ارزشمندی در پیشگاه پروردگار بوده و این امر نشان‌دهنده نقش ویژه زنان در دین اسلام است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عطایی با اشاره به چگونگی انتخاب حضرت ام‌البنین (س) توسط امیرالمؤمنین (ع) برای ازدواج پس از شهادت حضرت زهرا (س) گفت: پس از شهادت حضرت زهرا (س) امیرالمؤمنین علیه‌السلام برادرش عقیل بن ابی‌طالب را که آشنا به انساب عرب بود فراخواند و از او خواست تا برایش همسرى از خاندان شجاعان برگزیند و به‌این‌ترتیب فاطمه کلابیه از خاندان بنی‌کلاب به همسری حضرت امیر درآمد که به‌افتخار  شیر پسران خود به ام‌البنین ملقب شد.

استاد حوزه و دانشگاه با اذعان به اینکه خاندان حضرت ام‌البنین (س) دارای ویژگی‌های اخلاقی و صفات‌ بسپار خوب و پاکی بوده‌اند، خاطر نشان کرد: حضرت ام‌البنین (س) دختری پاک‌دل و باتقوا و دارای فضایل اخلاقی چون کمالات انسانی، نیروی ایمانی، ثبات و پایداری، شکیبایی و بردباری، بصیرت و دانایی بود و به شایستگی بانوی بانوان شد.

وی حضرت ام‌البنین (س) را نمونه بارز مادری نمونه برشمرد و تصریح کرد: بینش عمیق، دوستی با اهل‌بیت و دوستی با فرزندان در کنار وظیفه مهم مادری و چنان معلمی دلسوز آموختن باورهای اعتقادی و مسائل مربوط به همسرداری و آداب معاشرت با دیگران ازجمله ویژگی‌های خاص این بانو است.

عطایی با اشاره به دلایل نام‌گذاری اسم حضرت ام‌البنین (س)‌ بر روی این بانوی بزرگوار افزود: ثمره ازدواج حضرت علی با او، چهار پسر رشید بود به نام‌های عبّاس، عبدالله، جعفر و عثمان بوده و به دلیل داشتن همین پسران، او را ام‌البنین، یعنی مادر پسران می‌خواندند.

استاد حوزه و دانشگاه حضرت ام‌البنین (س) را شایسته مادری حضرت عباس (ع) دانست و تصریح کرد: هنگامی‌که مژده ولادت عباس به امیرالمؤمنین (ع) داده شد، به خانه شتافت او در برگرفت، باران بوسه بر او فروریخت و طبق سنّت اسلامی گوسفندی را به‌عنوان عقیقه ذبح و گوشت آن را به فقرا صدقه داد و امیرالمؤمنین (ع) از پس پرده‌های غیب، جنگاورى و دلیرى فرزند را در عرصه‏‌هاى پیکار دریافته بود و می‌دانست که او یکى از قهرمانان اسلام می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم‌ توجه به تکریم مادران شهدا در سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) گفت: در سالروز وفات این بانو باید از مادران‌ شهید یادکرد، مادرانی که بعضی از آنان در میان ما نیستند اما با اقتدا به مادر عباس (ع) جگرگوشه‌های خود را در برای احیای خط امامت فدا کردند تا امت اسلامی را احیا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان حضرت ام‌البنین (س) را نمونه‌ای از بانوان قهرمان در صدر اسلام معرفی کرد و افزود: با توجه به بحران معرفتی و معنایی حاصل از عصر رسانه، امید است که دختران و زنان جامعه ما چنین دختر و زنی را الگوی خود قرار داده تا بدین‌صورت از غبار جهل مدرن رسانه عبور کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول