اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

حمایت تمام‌قد ستاد فرمان امام(ره) از کشاورزان دیم‌کار/ پیشگامی در «جهش تولید دیم‌زارها»

این بار قرعه به نام کشاورز و تولیداتش افتاده و گویی بارقه‌های امید برای کشاورزان دیم‌کار باریدن گرفته و طرحی به وسعت اراضی ایران آغاز و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تمام‌قد حامی شده است. طرح «جهش تولید دیم‌زارها» آمیزه‌ای از علم و هنر کشاورز است که با چاشنی حمایت و بهره‌وری حداکثری از آب سبز و ارقام جدید و مقاوم، تولید افزایش می‌یابد و درآمدزایی می‌کند.

حمایت تمام‌قد ستاد فرمان امام(ره) از کشاورزان دیم‌کار/ پیشگامی در «جهش تولید دیم‌زارها»

خبرگزاری فارس همدان-سولماز عنایتی: حکایت تولید و کشاورزی و طرح‌های بزرگ حکایت خودکفایی کشور است اما داستان پرغصه کشاورزان و دسترنجی که سفره‌های ایرانیان را رنگ و لعاب می‌بخشد، لقمه نانی است که به سختی به خانه کشاورز می‌رسد.

بی شک دستان پینه‌بسته و کمر خمیده کشاورزان که نشانی ممهور به عشق و تلاش است با سر سوزن حمایتی رمق پیدا می‌کند و گستره خاک بیش از پیش در سیطره بذر و گیاه قرار می‌گیرد، حمایت در برابر جهد و جهاد شبانه‌روزی آنها معنای دیگر دارد و تولید را بیشتر و بیشتر می‌کند.

این بار قرعه به نام کشاورز و تولیداتش افتاده و گویی بارقه‌های امید برای کشاورزان دیم‌کار باریدن گرفته و طرحی به وسعت اراضی ایران آغاز و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تمام قد حامی شده است. طرح «جهش تولید دیم‌زارها» آمیزه‌ای از علم و هنر کشاورز است که با‌ چاشنی حمایت و بهره‌وری حداکثری از آب سبز و ارقام جدید و مقاوم، تولید افزایش می‌یابد و درآمدزایی ایجاد می‌شود.

پرواضح است با در کنار هم گذاشتن اعداد و ارقامی همچون ۹.۱ میلیون هکتار اراضی دیم کشور که سالانه ۶ میلیون هکتار از این میزان کشت و ۳.۱ میلیون هکتار به صورت آیش رها می‌شود به اهمیت طرح جهش تولید در دیم‌زارها پی خواهیم برد.

این طرح علاوه بر برنامه‌های مدون و کارشناسی شده به منظور افزایش بهره‌وری از ۶ میلیون هکتار از اراضی دیم با بکارگیری و انتقال تکنولوژی به دیم‌زارها کاشت در اراضی آیش را نیز دنبال می‌کند تا منتج به افزایش کمی و کیفی محصول در واحد سطح شود.

بدون تردید توجه به اراضی دیم و استفاده حداکثری از ظرفیت این مزارع کار بدیعی است که در سال زارعی جاری برای نخستین بار ۶۶۰ هزار هکتار از این اراضی در کشور زیر پوشش جهش تولید دیم‌زارها قرار گرفته و در افق پنج ساله تمام مزارع دیم را در بر خواهد گرفت.

ناگفته نماند ظرفیت‌های همدان نیز در این زمینه باعث شده نگاه مسوولان طرح به آن معطوف شود و این خطه را به عنوان یکی از پایلوت‌ها در نظر بگیرند، اجرای این طرح روز به روز راندمان تولید را افزایش می‌دهد و درآمد بیشتر و اشتغالزایی به دنبال دارد و این یعنی تحقق «جهش تولید».

۱۲۴ هزار هکتار از اراضی دیم استان زیر پوشش طرح «جهش تولید دیم‌زارها»

معاون مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان همدان طرح «جهش تولید دیم‌زارها» را حامی کشاورزان و بستری برای تحقق «جهش تولید» دانست و گفت : این طرح برای نخستین بار در ۶ استان آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، گلستان، خوزستان و همدان در سال زارعی جاری اجرایی شده است.

علی چهاردولی با اشاره به اینکه در استان ۳۰۰ هزار هکتار اراضی دیم و آیش وجود دارد که ۱۲۴ هزار هکتار از این اراضی زیر پوشش طرح جهش تولید مزارع دیم قرار گرفته است افزود: محصولاتی چون گندم، جو، دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای و حبوبات در این طرح کشت می‌شود.

وی اعتبار طرح «جهش تولید دیم‌زارها» در استان را معادل ۴۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دانست و گفت: طبق تفاهمنامه‌ای که ستاد فرمان امام(ره) با جهاد کشاورزی کشور و استان منعقد کرده این طرح از زمان کاشت، داشت و برداشت زیر نظر کارشناسان ناظر مورد تایید ستاد، اجرایی می‎شود.

معاون مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان همدان با بیان اینکه با اجرای طرح جهش تولید به ازای هر هکتار ۴۶۰ کیلوگرم افزایش تولید خواهیم داشت یادآور شد: سهم استان از ۱۲۴ هزار هکتار سطح زیر کشت این طرح حدود ۵۷ هزار تن افزایش تولید سالانه خواهد بود.

وی به خدمات ستاد فرمان حضرت امام(ره) در طرح جهش تولید دیم‌زارها اشاره کرد و افزود: یکی از خدمات پوشش بیمه کشاورزان است به طوری که به ازای هر هکتار زمین از ۳۶ هزار تومان هزینه بیمه، ۲۶ هزار تومان به عنوان یارانه از سوی ستاد پرداخت می‌شود.

چهاردولی در ادامه توزیع نهاده‌های کشاورزی، تامین بذر، ماشین‌آلات کشاورزی، آموزش و نظارت عالی بر طرح را از دیگر خدمات برشمرد و متذکر شد: ستاد در هر هکتار از اراضی ۷۳ هزار تومان کمک‌هزینه کود پرداخت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه طرح جهش تولید دیم‌زارها در افق پنج ساله پیش بینی شده و سالانه بر میزان اراضی زیر پوشش افزوده خواهد شد تصریح کرد: در حال حاضر هر ۱۰ شهرستان استان همدان با یک هزار روستا و حدود ۴۰ هزار کشاورز زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

استفاده از آب سبز مهمترین هدف طرح «جهش تولید دیم‌زارها»

ناظر فنی طرح «جهش تولید دیم‌زارها» و نماینده ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان همدان طرح جهش تولید در دیم‌زارها را عامل تحقق جهش تولید در مزارع دیم، افزایش تولید، افزایش درآمد کشاورز و محرومیت‌زدایی دانست.

محمد ترابی با تأکید بر عمده‌ترین هدف این طرح که استفاده حداکثری از آب سبز یا همان بارندگی در مزارع دیم است افزود: استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی و آموزش فنی زارعین در این طرح منجر به افزایش تولید در واحد سطح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از این دیم‌زارها متولی نداشت و کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت از همین رو محروم‌ترین بخش کشاورزی دیم‌کاران هستند که با آغاز این طرح از مزیت‌های آن بهره‌مند می‌شوند.

ناظر فنی و نماینده ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در طرح جهش تولید دیم‌زارهای استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۳ هزار هکتار از اراضی طرح جهش تولید استان زیر کشت گندم و جو قرار دارد اگرچه محصولاتی همچون حبوبات، گل رنگ و کشت نباتات علوفه‌ای نیز در دستور کار است یادآور شد: این طرح طی پنج سال اجرا می‌شود و سال پنجم تمام اراضی دیم و آیش در سراسر استان زیر پوشش قرار خواهد گرفت به نحوی که ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش بهره‌وری در کل مزارع ایجاد می‌شود.

وی یکی از مزایای مهم طرح را معرفی و استفاده از ارقام جدید دانست و متذکر شد: توسط ستاد مرکزی ارقام جدید با تولید بیشتر و مقاومت در برابر خشکسالی به کشاورزان معرفی شده که بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش تولید در سطح را به دنبال دارد.

ترابی به تاثیر استفاده از کودهای ریز مغذی در مزارع دیم و افزایش تولید اشاره کرد و ادامه داد: اغلب کشاورزان به دلیل مباحث مالی قادر به تهیه و تامین این نوع کود نیستند که با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) این مهم محقق و با پرداخت یارانه در اختیار کشاورزان قرار گرفته  است.

وی حمایت‌های ستاد در تامین تجهیزات و ماشین‌آلات را حائز اهمیت برشمرد و تصریح کرد: با استفاده از ماشین‌آلات به‌روز کشاورزی تولید بهینه‌سازی می‌شود و در نهایت تمام این نکات منجر به رونق تولید در مزارع دیم و کمک معیشت کشاورزان خواهد شد.

ناظر فنی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با تأکید بر اینکه کاهش ضایعات برداشت محصول قسمت عمده‌ای از مراحل تولید به شمار می‌رود که ستاد در این زمینه نیز برنامه مدون دارد افزود: این طرح در افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد اشتغال مثمر ثمر است.

وی نیمی از اراضی دیم استان را آیش دانست و گفت: در روند اجرای طرح جهش تولید در مزارع دیم، کشت متناوب و استفاده از اراضی آیش نکته طلایی است چراکه ارقام جدیدی مثل ماشک، کاملیا، گل رنگ و دانه‌های روغنی در اراضی دیم و سال آیش کشت می‌شود و درآمد مازاد برای کشاورزان به ارمغان می‌آورد.

ترابی با اشاره به اینکه این طرح بزرگ نمونه بارز تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری است یادآور شد: استقبال کشاورزان از این طرح بسیار خوب بوده و امیدواریم به توصیه‌های فنی و دوره‌های آموزشی بیشتر از گذشته توجه کنند و نکات آموزشی را به مرحله اجرا درآورند.

محرومیت‌زدایی ارمغان طرح «جهش تولید»

مدیر جهاد کشاورزی همدان نیز به لزوم تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد:  یکی از بسترهای بکر اجرای جهش تولید مزارع دیم بوده که در طرح ستاد فرمان امام(ره) مورد توجه قرار گرفته است.

احمد قدیمی با تأکید بر اینکه هر ساله سطوحی از دیم‌زارها به صورت آیش باقی می‌ماند تصریح کرد: در این طرح استفاده بهینه از اراضی آیش مد نظر است به نحوی که برنامه‌های کارشناسی شده و فنی در این راستا مدون شده است.

وی از شناسایی کشاورزان و اراضی مستعد استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح  افزایش کمی و کیفی عملکرد در واحد سطح ایجاد و شعار جهش تولید در بخش کشاورزی محقق می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی همدان یادآور شد: یکی از عواملی که از دیرباز تولیدکننده را رنج می‌دهد نبود عوامل تولید، آموزش لازم، نهاده‌های کشاورزی و پوشش بیمه‌ای است از همین رو در این طرح خدمات فنی در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت به صورت منسجم و مدیریت شده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح با بهینه‌سازی از امکانات موجود افزایش درآمد کشاورز را به دنبال دارد و آغاز راه محرومیت‌زدایی در منطقه است متذکر شد: امیدواریم با اجرای این طرح خوب در پایان پنج سال شاهد بهره‌وری از تمام سطوح آیش در استان باشیم و به رقم قابل توجهی در تولید محصولاتی چون گندم و جو و سایر محصولات دست یابیم.

تولید بیشتر، سود بیشتر

جمعی از کشاورزان منطقه قهاوند میزان قابل توجهی از اراضی خود را زیر پوشش این طرح بردند، آنها معتقدند خدمات خوبی در قالب طرح جهش تولید در نظر گرفته شده که کمک حال کشاورز است.

به گفته کشاورزان این طرح برای اولین بار با این وسعت در حال اجراست و درآمد بیشتری نصیب کشاورز می‌کند از همین رو شاهد اتفاق جدید در حوزه مزارع دیم هستیم، با تامین بذر و کود یارانه‌ای، ماشین‌آلات و مشاوره، ارقام جدید و مقاوم کشت می‌شود و سود چند برابری عاید آنها خواهد شد.

طرح جهش تولید کمک‌کننده معیشت کشاورز است چراکه افزایش تولید، افزایش اشتغال و درآمد را در پی دارد، کشاورزان به این طرح امیدوار هستند و آن را کارشناسی شده و دقیق می‌دانند  بنابراین مشتاقانه استقبال کردند.

مهدی اصلانی، کشاورز قهاوندی در این باره گفت: کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و کشت دیم به دلیل بارندگی متوسط ضعیف ارزیابی می‌شود به ویژه قهاوند که جزو مناطق بحرانی اعلام شده در حالی که با استفاده از امکانات به‌روز و ارقام مقاوم تولید افزایش می‌یابد و مقرون به صرفه می‌شود.

وی طرح جهش تولید را گامی برای رونق مزارع دیم دانست و یادآور شد: با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، کشت ارقام جدید و مقاوم، استفاده از زمین‌های آیش و تامین نهاده‌ها مزارع دیم نقش چشمگیری در تولید کشور خواهند داشت.

ابوالفضل اصلانی، کشاورز پیشرو در طرح جهش تولید دیم‌زارها اظهار کرد: در مزارع دیم برای اولین بار ماشک و گاودانه کشت و به صورت سبز برداشت کردیم به طوری که مبارزه با علف‌های هرز و بهره‌وری در دامداری‌ها از فواید این کشت‌هاست.

وی متذکر شد: این تولیدات در دامداری‌ها بسیار کاربردی است به نحوی که در سال‌های آینده کشاورزان بیشتری جذب این طرح خواهند شد و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/89033/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول