اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

مرکز داوری و صلح و سازش موقوفات تشکیل می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از ابلاغ دستورالعمل تشکیل مرکز داوری و صلح و سازش موقوفات خبر داد.

مرکز داوری و صلح و سازش موقوفات تشکیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، علی دیزجی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران امروز در جمع خبرنگاران از ابلاغ دستورالعمل تشکیل مرکز داوری و صلح و سازش موقوفات خبر داد و اظهار کرد: در ادامه اقدامات انجام گرفته در اجرای سند تحول قضایی و در پیش‌بینی و تدوین راه‌کار‌های عملی کاهش دعاوی و احقاق حقوق موقوفات از راه‌کار‌های غیرقضایی، تفاهم نامه‌ای بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران و سازمان اوقاف و امور خیریه امضاء و دستورالعمل تشکیل مرکز داوری و صلح و سازش موقوفات ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه محور اصلی اقدامات این معاونت همواره بر تسهیل فرآیند رسیدگی به دعاوی مردم و کاهش آمار ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی بوده است، ادامه داد: با توجه به قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه که در آن صلح و استرداد دعاوی موقوفه در مراجع قضایی و ارجاع اختلاف به داوری پیش‌بینی شده و اصولاً، موقوفات از شمول اموال عمومی خارج بوده و مالکیت اموال موقوفه متعلق به خود موقوفه است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران افزود: در سند تحول قضایی ابلاغی از سوی ریاست قوه قضائیه در خصوص صلح و سازش و استفاده از روش‌های جایگزین رسیدگی قضایی در تمامی دعاوی و اختلافات بدون حد نصاب ریالی تأکید شده است که بر همین اساس و بر طبق تفاهم‌نامه امضاء شده میان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران با سازمان اوقاف و امور خیریه، دستورالعمل ارجاع به داوری و صلح و سازش در دعاوی مربوط به موقوفات تهیه شد.

دیزجی یادآور شد: دستورالعمل تشکیل مراکز داوری و صلح و سازش موقوفات برای اجرا از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران به کلیه واحد‌های قضایی ابلاغ شده است تا با نظارت مسؤولان قضایی، فرهنگ استفاده از ظرفیت‌های صلح و سازش و داوری در دعاوی مربوط به وقف نهادینه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دستورالعمل فوق با ابلاغ ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه به کلیه مدیران کل استان‌های این سازمان در کل کشور نیز برای اجرا ابلاغ شده است و طبعاً نظارت مسؤولان قضایی نسبت به اجرای این دستورالعمل در کاهش آمار ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول