اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

74روستای گلستان محروم از آب آشامیدنی/ وعده مسوولان برای آبرسانی به روستاهای محور خالدنبی تا تابستان ۱۴۰۰

وسعت بالا در شرق گلستان و از سویی پراکندگی روستاها موجب شده تعداد زیادی از روستاها به آب آشامیدنی دسترسی نداشته باشند و از امکاناتی همچون گاز و برق نیز محروم باشند.

74روستای گلستان محروم از آب آشامیدنی/ وعده مسوولان برای آبرسانی به روستاهای محور خالدنبی تا تابستان ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گلستان به واسطه قرار گرفتن در نوار شمالی کشور در نظر اکثر مردم یک استان سر سبز با ریزش‎های جوی فراوان و البته بدون مشکل آب دیده می‎شود، اما واقعیت امر این است؛ گلستان با دو استان شمالی دیگر تفاوت‎های زیادی دارد، تمام گلستان را جنگل‎های سر سبز تشکیل نمی‎دهد بلکه نواحی وسیعی از شمال این استان از بیابان‎ تشکیل شده است و در این میان هنوز روستاهای زیادی در گلستان وجود دارد که از داشتن آب شرب محروم هستند.

اگر چه هنوز گلستان یکی از استان‎های محروم کشور محسوب می‎شود اما شرق استان به خصوص وضعیت روستاها از لحاظ فراهم‌سازی زیرساخت‎هایی همچون آب، برق و گاز با مشکلات عدیده‎ای مواجه هستند، وسعت بالا در شرق استان و از سویی پراکندگی روستاها موجب شده تعداد زیادی از روستاها به آب آشامیدنی دسترسی نداشته باشند و از امکاناتی همچون گاز و برق نیز محروم باشند یکی از این روستاها اقچی بزرگ در ۵۵ کیلومتری شهرستان کلاله است، مردم این روستا مدت‎های زیادی است که از مسوولان درخواست لوله‌کشی آب به این روستا را دارند اما هم‎چنان مشکلات آنها پا بر جاست.

*برای تکمیل تمام پروژه‎های آبرسانی گلستان به 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است/ اعتبارات قطره چکانی برای آبرسانی به روستاهای گلستان

در همین رابطه مدیر عامل شرکت آب  و فاضلاب  گلستان در خصوص وضعیت آبرسانی روستای «اقچی بزرگ» کلاله در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:روستای «اقچی» از جمله روستاهای فاقد آب شرب است، این روستا بخشی از مجتمع آبرسانی «زاو» را تشکیل می‎دهد که دو شهرستان را تحت پوشش خود قرار می‎دهد، طی دو سال اخیر با قیمت روز ۴۰ میلیارد تومان لوله‎های چدن خریداری و در منطقه مستقر شده است.

بهزاد هرمزی تصریح کرد: با دو پیمانکار بزرگ در خصوص آبرسانی قراردادی به ارزش ۳ میلیارد تومان منعقد کردیم، ۱۸ کیلومتر از این خط کار لوله‌گذاری انجام شده و ۲۷ کیلومتر از کار را باید ادامه دهیم در حال حاضر نیز ۶ کیلومتر خرید لوله در دست داریم، در مجموع برای اتمام پروژه  به ۱۲ میلیارد تومان دیگر تأمین اعتبار نیاز داریم.

وی بیان کرد: سعی ما این است حداقل برداشت عمومی را از روستای «اقچی بزرگ» با اجرای ۶ کیلومتر خط لوله انتقال به صورت متمرکز برداشت عمومی  برای مردم آن جا داشته باشیم و آن را به شبکه‎های داخلی تعمیم دهیم برای این اقدام بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم تا این پروژه به طور کامل به اتمام برسد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: هدف‌گذاری ما این است تا در یک مقطع کوتاه شیر برداشت عمومی در نزدیکی روستای «گچسو بالا»، «گچسو پایین» و «اقچی» قرار دهیم تا سال آینده با اجرای ایستگاه پمپاژ و راه‎اندازی شبکه‎های داخلی پروژه را تمام کنیم برآورد زمانی ما این است تا تابستان ۱۴۰۰ برداشت عمومی را اجرا کنیم.

هرمزی افزود: برای تأمین آب شرب روستاهای «گچسو بالا» و پایین و «اقچی» با تانکرهای سیار از کلاله این کار را انجام می‎دهیم. در واقع در گلستان ۷۴ روستای فاقد آب داریم و برای تکمیل کل پروژه‌ها آبرسانی در استان ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما در حال حاضر بیش از ۶۰ میلیارد نتوانستیم تامین اعتبار داشته باشیم.

*افزایش قیمت در قراردادهای پیمانکاران، پروژه‎های آبرسانی در گلستان را به تأخیر انداخت

نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات زیرساختی در شرق استان اظهار کرد: متأسفانه در بحث زیرساختی شرق استان نسبت به مرکز و غرب نیاز به کار زیادی دارد، در واقع  با وسعتی که در حوزه شرق وجود دارد و پراکندگی روستاها قطعأ این محرومیت‎ها و مشکلات مضاعف می‎شود با این وجود در حد توان پیگیر مسائل و مشکلات مردم هستیم.

رضا آریان‌پور تصریح کرد: طی دو ماه اخیر دیدارهایی از روستاهای محور «خالدنبی» همچون «اقچی بزرگ» و «گچسو بالا» و پایین داشتیم عمده مشکلات درحوزه آبرسانی و گازکشی بود در خصوص گازکشی مسیرهای مختلف در حال بررسی هستند تا نتیجه‌گیری شود از چه مسیری می‎توان گازرسانی را انجام داد تا ارزان‎تر تمام شود چرا که سقف اعتباری برای هر خانواری که می‎توان در پروژه‎های گازرسانی اختصاص داد محدود است قاعدتأ نباید از سقف اعتباری که شرکت گاز مشخص کرده تجاوز کند چرا که در غیر این صورت نیاز به خودیاری افراد روستا خواهد بود.

وی با اشاره به پروژه آبرسانی روستاها گفت: با توجه به افزایش قیمت در قرارداد پیمانکارها این پروژه‎ها کمی به طول انجامید، پروژه آبرسانی به کلاله در پروژه دیگر تعریف شده که پیگیر آن هستیم در بودجه امسال اعتبار آن را جای دهیم تا در سال آینده به نتیجه برسیم.

براساس این گزارش تأمین آب آشامیدنی برای روستاییان جزو حداقل اقدامات برای رفاه و آسایش این قشر محسوب می‎شود با این وجود نه تنها در گلستان بلکه استان‎های بی‌شماری روستاهایی وجود دارند که از نعمت آب محروم هستند این در حالی است که یکی از شعارهای اصلی و کاربردی برخی نامزدها انتخاباتی برای ورود به مجلس شورای اسلامی خدمتگزاری برای مردم است، حالا روستاییان گلستانی خاصه روستاهای محروم که از حداقل امکانات محروم هستند تقاضای رسیدگی و رفع مشکلات خود را از نمایندگان دارند بدون تردید در سایه همدلی و پیگیری‎های مجدانه نمایندگان مجلس در استان می‎توانند اعتبارات مناسبی برای کم شدن مشکلات مردم روستاها در خصوص پروژه‌های آبرسانی اخذ شود.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول