اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

چشم انداز همکاری محور گفت‌وگوهای مقامات ازبکستان و نروژ

معاون وزیر امور خارجه ازبکستان و مدیر کل آژانس توسعه همکاری‌های نروژ در نشست ویدئویی چشم انداز همکاری های دوجانبه را بررسی کردند.

چشم انداز همکاری محور گفت‌وگوهای مقامات ازبکستان و نروژ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شیرزاد اسداف» معاون وزیر امور خارجه ازبکستان و «باردوم ویگار» مدیر کل آژانس توسعه همکاری‌های نروژ در نشست ویدئویی چشم انداز همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

معاون وزیر امور خارجه ازبکستان گزارشاتی را در مورد تحولات گسترده، مفاد اصلی پیام «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور این کشور به مجلس عالی و همچنین اولویت‌های سیاست خارجی این کشور در اختیار طرف نروژی قرار داد.

وی بر علاقمندی ازبکستان برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های همه جانبه با کشورهای اسکاندیناوی از جمله نروژ تاکید و به ظرفیت‌های بزرگ برای گسترش همکاری‌های متقابل اشاره کرد.

با توجه به سهم قابل ملاحظه‌ای «اسلو» در بنیاد تراست در حوزه امنیت انسانی برای منطقه دریاچه آرال به طرف نروژ پیشنهاد شد که عضو کمیته مشاوره‌ای در توسعه پایدار منطقه دریاچه آرال باشد.

مدیر کل آژانس توسعه همکاری‌های نروژ نیز در این دیدار برای روند اصلاحات و تغییرات مثبت در ازبکستان، تلاش‌های کشور در تحکیم ثبات و روابط حسن همجواری در آسیای مرکزی ارزش بسیاری قائل شد.

وی همچنین بر دستاوردهای ازبکستان در سال‌های اخیر در زمینه‌های تامین حقوق بشر، آزادی رسانه‌های گروهی و توسعه جامعه مدنی تاکید کرد.   

ویگار ضمن اشاره به همکاری‌های موثر نروژ و ازبکستان در رفع پیامدهای خشکی دریاچه آرال، آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های متقابل جهت حل و فصل این چالش ابراز داشت.  

طرف نروژی اعلام کرد: این کشور امکان ارائه کمک فنی به «تاشکند» در اجرایی دیگر طرح‌های اجتماعی در این کشور را نیز بررسی کند.   

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، نروژ استقلال این کشور را در تاریخ 2 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 ژوئن سال 1992 میلادی بین این  دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول