اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

«مسجد» قلب تپنده محله جوادیه بیرجند | از ابتکار در توزیع کمک‌های مؤمنانه تا کارسازی برای ازدواج آسان

با شیوع کرونا یکی از مکان‌هایی که نقش اساسی و اهمیت توجه به آن بار دیگر نمود پیدا کرد مساجد بودند. مساجدی که نیروهای همیشه حاضر در آن و بسیجیان توانستند در امر مقابله با کرونا بسیار منظم و قوی عمل کنند و تبدیل به یک الگوی موفق شوند.

«مسجد» قلب تپنده محله جوادیه بیرجند | از ابتکار در توزیع کمک‌های مؤمنانه تا کارسازی برای ازدواج آسان

خبرگزاری فارس- بیرجند؛ مساجد از صدر اسلام تاکنون همیشه مرکز جنبش و حرکت‌های‌‎ ‌‏اسلامی بوده است. جامعیت مسجد در همه زمینه‌های عبادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی، نظامی و قضایی نکته‌ای است که در کارکردهای مسجد از همان روزهای نخستین تأسیس اولین مسجد توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) شاهد هستیم.

در تاریخ ایران اسلامی نیز جایگاه مساجد بسیار ویژه بوده به‌طوری که دوران دفاع مقدس به‌عنوان اصلی‌ترین پایگاه اجتماعی در میان مردم شناخته شد.

با شیوع کرونا یکی از مکان‌هایی که نقش اساسی و اهمیت توجه به آن بار دیگر نمود پیدا کرد مساجد بودند. مساجدی که نیروهای همیشه حاضر در آن و بسیجیان توانستند در امر مقابله با کرونا بسیار منظم و قوی عمل کنند و تبدیل به یک الگوی موفق شوند.

مسجدالحسین جوادیه در شمال شهر بیرجند یکی از مساجدی که در شهرستان بیرجند توانست در امر مقابله با کرونا به خوبی عمل کند

یکی از مساجدی که در شهرستان بیرجند توانست در امر مقابله با کرونا به خوبی عمل کند مسجدالحسین جوادیه در شمال شهر بیرجند بود، مسجدی که توانسته اکثریت قشر جوان منطقه را جذب و در مراسم و برنامه‌های مختلف عملکرد خوبی ارائه دهد.

در این زمینه  با «مجتبی حسین‌پور» فرمانده پایگاه مقاومت سردار شهید «حسین برگی» مسجدالحسین جوادیه به گفت‌و گو نشستیم.

مجتبی حسین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، می‌گوید: پایگاه شهید برگی و یک مرکز خیریه و نیکوکاری  نیز که در مسجد شکل گرفته یعنی از ارکان مسجد هستند، اعضای هیأت امنا، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی بسیج، مرکز خادمیاری آستان قدس رضوی و دیگر بخش‌ها با هم هماهنگ هستند و تحت عنوان مدیریت مسجد برنامه‌ها را اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه همه با همکاری یکدیگر این مرکز خیریه را نیز ثبت کرده‌ایم که یک مرکز نیکوکاری وابسته به کمیته امداد می‌باشد، می‌افزاید: مسئول مرکز امام جماعت مسجد هستند و من هم به‌عنوان یکی از ارکان مرکز مشغول به انجام فعالیت در سطح محدوده شمال شهر هستم.

کمک مؤمنانه در این مسجد قدمت دارد

سابقه کار مرکز به ده‌ها سال قبل برمی‌گردد و این کار به صورتی انجام می‌شد که مومنین یک سری کمک‌ها را تحویل مسجد می‌دادند

فرمانده پایگاه مقاومت سردار شهید «حسین برگی» مسجدالحسین جوادیه بیان می‌کند: سابقه کار مرکز به ده‌ها سال قبل برمی‌گردد و این کار به صورتی انجام می‌شد که مؤمنین یک سری کمک‌ها را تحویل مسجد می‌دادند و مسجد هم به نمایندگی از آن‌ها این کمک‌ها را بین فقرا توزیع می‌کرد و حدودا هفتاد خانواده تحت پوشش مسجد بوده‌اند و نان حدود ۲۰ خانواده به طور همیشگی تأمین می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: از سال گذشته که هم‌زمان با وقوع کرونا بود و بعد از صحبت‌های حضرت آقا در مورد کمک‌های مردمی و با توجه به فشار‌های اقتصادی وارد بر مردم درخواست‌های مردم در مرکز بیشتر شد و همچنین با توجه به فرمایش حضرت آقا در رابطه با کمک‌های مردمی، مسجد وظیفه داشت که جدی‌تر به این مسأله بپردازد.

حسین‌پور با اعلام اینکه از اول سال سازماندهی و انسجام بیشتر شد، مطرح می‌کند: قبلا فقط کمک‌ها در محدوده مسجد انجام می‌شد اما از ابتدای سال، مسجد با مراکز دیگر سطح شهر مانند مسجد باقرالعلوم و خیرین ارتباط تنگاتنگی برقرار کرد.

همه پای کار آمدند

وی تبیین می‌کند: در گذشته شاید فقط کمیته و بهزیستی در این مسائل ورود می‌کردند اما امروزه سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی امام و همچنین هلال‌احمر کمک‌های مردمی دارند.

فرمانده پایگاه مقاومت سردار شهید «حسین برگی» مسجدالحسین جوادیه ادامه می‌دهد: ما سعی کردیم کار شناسایی را در محدوده جوادیه دقیق انجام بدهیم و هرکسی که خواسته باشد در این زمینه در این محدوده کار کند به او آمار و اطلاعات داده می‌شود و می‌تواند کمک‌ها را به دست نیازمند مورد نظر خود برساند.

حسین‌پور با یادآوری اینکه در ابتدا که کار را شروع کردیم درخواست‌ها زیاد بود و بررسی به راحتی نبود و ما برای انجام این کار محدوده را به پنج منطقه تقسیم کردیم و در هر منطقه یک مسئول شناسایی قرار دادیم، عنوان می‌کند: تقریبا نیازمندهای آن منطقه توسط مسئول منطقه شناسایی شد و اکنون همه کمک‌هایی را که به دستمان می‌رسد را به مسئول منطقه‌ می‌دهیم و این مسؤولین با توجه به شناختی که دارند  این کمک‌ها را توزیع می‌کنند.           

یک ابتکار برای توزیع بهتر کمک‌های مؤمنانه

 وی مطرح می‌کند: در مجموع حدود ۳۰۰ نفر مراجعه‌کننده داشته‌ایم که همه مراجعه‌کنندگان و نیازمندان هر منطقه از سطح یک تا پنج نیز سطح‌بندی شده‌اند.

حسین‌پور می‌گوید: در منطقه جوادیه تقریبا این کار به خوبی صورت گرفته و الان در منطقه‌های مجاور این ارتباط را برقرار کردیم و بنای ما این است که این روش در سایر نقاط انجام شود و برای مثال در خیرآباد با یک رابط ارتباط گرفتیم تا اگر بسته‌ غذایی داشته باشیم به آن‌ها تحویل بدهیم.

همه مراجعه‌کنندگان و نیازمندان هر منطقه از سطح یک تا پنج نیز سطح‌بندی شده‌اند.

وی اضافه می‌کند: منطقه جوادیه از لحاظ اقتصادی منطقه ضعیفی است و ما شاید ماهانه حدود دو میلیون جمع‌آوری و توزیع داشتیم ولی اکنون شاید ۱۰ برابر این مبلغ را از منابع دیگر تأمین و ماهانه توزیع بیش از بیست میلیون تومان بسته‌های کمک‌های مؤمنانه را داشته باشیم.

فرمانده پایگاه مقاومت سردار شهید «حسین برگی» مسجدالحسین جوادیه با اشاره به اینکه میزان کمک‌ها از ابتدای کرونا تا به امروز حدود ۳۰۰ میلیون تومان بوده، اضافه می‌کند: البته لازم است که اشاره کنم همه این کمک‌ها صرفا بسته و سبد غذایی نیست بلکه شکل‌های مختلفی مثل کمک نقدی، پرداخت قبوض یا پرداخت بخشی از اجاره‌خانه و غیره را شامل می‌شود.

طرح «۴۰ هفته غذای گرم»

وی بیان می‌کند: حتی در بحث درمان نیز کمک‌هایی انجام شده به‌طوری که هزینه‌های اولیه درمان‌ها با توجه به مدارک پزشکی هر شخص داده شده است.

طرح «۴۰ هفته غذای گرم» در شب‌های جمعه اجرا  و ۳۰۰ بسته غذای گرم طبخ و به مستضعفین منطقه شمال شهر داده می‌شود

وی می‌گوید: موضوع دیگری که با همکاری خیرین ۳۲ هفته است که انجام می‌شود موضوع و طرح «۴۰ هفته غذای گرم» است، در این طرح شب‌های جمعه هر هفته بعد از مراسم دعای کمیل و مراسم عزاداری اباعبدالله در آشپزخانه مسجد بیش از ۳۰۰ بسته غذای گرم طبخ و به مستضعفین منطقه شمال شهر داده می‌شود.

حسین‌پور با اشاره به اینکه این طرح با نیت و نذر یک فرد از خارج از استان شکل گرفت که بخشی از هزینه‌ها را به نیت پایان یافتن کرونا تأمین کردند، اضافه می‌کند: این بسته‌های غذای گرم علاوه‌ بر محله جوادیه به محله‌های دیگر مانند کاظمیه، موسی بن جعفر، انقلاب و خیرآباد به‌صورت نوبتی داده می‌شود به صورتی که این بسته‌ها به رابط مرکز داده می‌شود و توسط آن‌ها توزیع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در این محله حدود هزار و ۳۰۰ خانه داریم و به‌طور متوسط حدود شش یا هفت هزار نفر جمعیت داریم و جمعیت نمازگزاران مسجد جوادیه قبل از شیوع کرونا به صورت روزانه حدود ۵۰۰ نفر بوده است و این به این معناست که یک دهم مردم این محله نمازگزار روزانه مسجد بوده‌اند و ما معتقدیم اگر کمک‌ها از طرف مسجد به فرد نیازمند داده شود این امر مقدمه‌ای برای جذب خانواده و هدایت معنوی افراد آن خانواده به مسجد می‌شود.

می‌خواهیم محور همه کارها مسجد باشد

فرمانده پایگاه مقاومت سردار شهید «حسین برگی» مسجدالحسین جوادیه بیان می‌کند: بنای ما این است که محور همه این کارها مسجد باشد و با همه افراد محله چه افراد نیازمند و چه سایر افراد ارتباط داشته باشیم، برای مثال در عید سعید غدیر سنوات قبل جلسه باشکوهی داشتیم که حدود هزار یا دوهزار غذا در هیأت توزیع می‌شد.

حسین‌پور ادامه می‌دهد: در ماه محرم بسته‌بندی‌های غذایی به درب منازل ساکنان محله برده شد و این یک نوع ارتباط‌گیری است، حتی امروز هم مسجد به‌صورت حضوری و هم به صورت تلفنی تعداد افراد کرونایی و نیازشان را بررسی می‌کند.

با برنامه‌ریزی‌ها و کارکردهایی مانند مباحث علمی و رفع اشکال و مطالعه و هدایت تحصیلی و غیره جوانان محله را جذب مسجد کرده‌ایم

وی می‌گوید: متأسفانه مسجد در همه محله‌ها جایگاه خودش را ندارد و شاید فقط افراد مسن به مسجد بروند و جوانان کمتر از مسجد استقبال می‌کنند و به همین علت ما معتقد هستیم که  مسجد برای همه افراد باید برنامه داشته باشد و ما امروزه با برنامه‌ریزی‌ها و کارکردهایی مانند مباحث علمی  و رفع اشکال و مطالعه و هدایت تحصیلی و غیره جوانان محله را جذب مسجد کرده‌ایم و البته نوجوانی که  وارد این عرصه شود بعدا به واسطه مسجد هدایت معنوی هم خواهند شد.

فرمانده پایگاه مقاومت سردار شهید «حسین برگی» مسجدالحسین جوادیه مطرح می‌کند: به جرأت می‌توانم بگویم که بیشتر نمازگزاران این مسجد جوانان و عمدتاً افراد تحصیل کرده هستند، نکته دیگری که به آن توجه کرده‌ایم خانواده است که این مسجد در سه سال اخیر برای پسرهای مجرد کارگاه تخصصی ازدواج و برای دختران مجرد جلسه کارگاه انتخاب همسر و برای زوج‌ها نیز کارگاه‌های مشاوره و سبک زندگی داشته است.

واسطه‌گری‌هایی که مسجد برای ازدواج آسان انجام می‌دهد بخشی از کارکردهای مسجد است و همه این فعالیت‌ها باعث جذب مردم به مسجد می‌شود

حسین‌پور ادامه می‌دهد: همچنین واسطه‌گری‌هایی که مسجد برای ازدواج آسان انجام می‌دهد بخشی از کارکردهای مسجد است و همه این فعالیت‌ها باعث جذب مردم به مسجد می‌شود.

 ۱۰ تیم پای کار طرح «شهید سلیمانی» 

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی، مطرح کرد: در طرح شهید سلیمانی ما با بخش حضوری شروع کردیم که به ۱۰ تیم تقسیم شدیم و در ابتدا فعالیت به این صورت بود که سوالات در مورد تست و علائم کرونا که از بهداشت تهیه شده بود از مردم محدوده مسجد که حدود ۷۲۰ خانه بود پرسیده شد تا از وضعیت مردم مطلع شویم.

فرمانده پایگاه مقاومت سردار شهید «حسین برگی» مسجدالحسین(ع) جوادیه بیان می‌کند: اگر فردی از خانواده دچار این علائم بود ما آدرس منزل و مشخصات فرد را به پرستارانی که با آن‌ها در ارتباط بودیم می‌دادیم تا وضعیت این افراد را چک کنند و توصیه‌های لازم به آن‌ها داده و همچنین تست کرونا  از آن‌ها گرفته می‌شد.

حسین‌پور تبیین می‌کند: مرکز بهداشت لیستی از افراد پرخطر برای بیماران کرونا را تهیه کرده بود و یکی از کارهای پایگاه خواهران به این شکل بود که بسیجیان خواهر روزانه با این افراد تماس می‌گرفتند و از وضعیت این افراد آگاه می‌شدند و البته این طرح همواره ادامه دارد.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: یک نکته مهم که لازم به ذکر است بحث نیازمندان کرونایی می‌باشد که ما آن‌ها را حمایت ویژه کردیم و حتی بعضی از بسیجیان ما در مسجد هم حضور یافتند و کمک به کادر درمان هم انجام شد و طی یک سال اخیر بحث کمک‌های مومنانه و طرح حاج قاسم سبب شد تا به جایگاه مسجد و کارکردهای آن توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/3403/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول