اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

توضیحاتی در مورد چک برگشتی در قانون جدید

امروزه بسیاری از افراد در مورد چک برگشتی در قانون جدید حرف می زنند و برایشان جالب است که چه قانونی در این مورد وضع شده است.

توضیحاتی در مورد چک برگشتی در قانون جدید

در واقع باید بدانید اخبار جدید در مورد چک برگشتی زیاد عجیب و غریب نیست که شما فکر می کنید. البته پیشنهاد میکنیم حتما با یک وکیل کیفری مجرب مشورت کنید

چک یکی از گرفتاری هایی به شمار می رفت که تا همین چند وقت پیش از جمله معامله های مهم در کشور به شمار می رفت. افراد در واقع خبر نداشتند که در آن حساب پولی وجود دارد و یا ندارد. اینکه پول به دستشان با آن چک کشیده شده می رسید و یا نمی رسید یکی از دغدغه های مهم آنها به شمار رفت.

بانک مرکزی به دلیل مشکلات زیادی که در مورد چک وجود داشت و تعداد زندانیان چک برگشتی روز به روز زیاد می شد چک برگشتی در قانون جدید را به نحو مشخص شده ای معرفی کرد. اجرا کردن این قانون تا حدودی به دلیل مشکلات بسیار زیادی که جامعه با آن سر و کار داشت عقب افتاد. ولی به طور کلی این قانون را در کشور اجرا کردند و قوانین تازه ای را برای چک ها لازم دانستند. شما باید بدانید که بسیاری از دستورات و قوانین وضع شده اجرا نشده و در حال بررسی می باشد.

 نکاتی در مورد چک برگشتی در قانون جدید :

برخی از نکات بسیار مهمی که در مورد چک برگشتی در قانون جدید وجود دارد و شما با مشاوره حقوقی تخصصی می توانید با آنها آشنایی داشته باشید که عبارت می باشد از :

-1دسته چک هایی که جدید هستند و افراد می خواهند برای حساب خود باز کنند از 20 دی ماه سال 99 وضع می گردد.

-2در آن دسته چک هایی که جدید هستند صادر کردن چک در وجه حامل ممنوع می باشد و نباید از این عبارت استفاده شود. البته که باید بدانید این تغییر از 22 آذر ماه قرار بود اجرا شود.

-3عملیات مربوط به صادر کردن چک انتقال پیدا کردن و وصول برگه هایی که در دسته چک ها وجود دارد پیش از 20 دی ماه به مشتریان ارائه داده می شود.  شما باید بدانید که برخی از قوانین به روال سابق انجام می شود و در آن تغییراتی را به وجود نیاورده اند.

-4در قانون جدید شما باید بدانید که فردی که صاحب دسته چک می باشد را اعتبار سنجی می نمایند. در گذشته هر فردی قادر بودن که حتی با حساب خالی چک بنویسد و طرفی را که با او طرف حساب بود را معطل بگذارد تا حساب را پر کند.

اکنون دیگر این وضعیت رایج نیست و بانک مرکزی افراد را به خوبی اعتبار سنجی می نماید. همچنین شما باید بدانید که در گذشته فردی که دریافت کننده چک بود تنها می توانست از حسابی که متصل است چک برداشت نماید و برداشت کردن از دیگر حساب های فرد مشروط به قوه قضائیه می شد. ولی اکنون فرد می تواند چک را به بانک ببرد و در صورت خالی بودن حساب متصل از حساب های دیگر پول برداشت نماید.

-5یکی از دیگر ویژگی هایی که چک برگشتی در قانون جدید دارد این است که شما به راحتی می توانید آن را برگشت بزنید و مجرم را در دام بیندازید. در گذشته اگر فردی یک چک بلامحل می کشید فردی که دارنده چک بود نمی توانست فرد را ممنوع الخروج کند و یا اموال او را توقیف سازد. او برای این کار مجبور می شد که دادخواست تنظیم نماید تا دادگاه چنین حکمی به او دهد. اما امروزه دیگر این شرایط جاری نمی باشد و شما به راحتی می توانید فرد را ممنوع الخروج و اموال او را توقیف نمایید.

 مراحل گام به گام چک برگشتی در قانون جدید :

برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد چک برگشتی در قانون جدید داشته باشید باید به خوبی در مورد مراحل گام به گام آن آگاهی خود را افزایش دهید. برخی از مراحلی که برای برگشت زدن چک های جدید وجود دارد و شما باید نسبت به آنها آگاه باشید عبارت می باشد از :

-1 فردی که دارنده چک می باشد باید به بانک مراجعه کند و تقاضای صدور گواهی نامه ای که مربوط به عدم پرداخت می باشد را نماید.

 -2هر یک از اطلاعاتی که روی چک وجود دارد به صورت آنی ثبت می شود که آن را در سامانه چک های برگشتی وارد می کنند. همچنین باید بدانید کد رهگیری را هم بر روی گواهی نامه ای که مربوط به عدم پرداخت می باشد باید وارد نمایند.

-3باید به یکی از دفترهای خدمات الکترونیکی که مربوط به قوه قضائیه است مراجعه کنید و شکایت تان را ثبت نمایید. دقت داشته باشید که شما باید کد رهگیری را در دست داشته باشید و در غیر این صورت نمی توانید اقدام به برگشت زدن چک نمایید.

-4ظاهر چک را باید بررسی کنید تا قاضی پرونده آن را مورد تایید قرار دهد. شما در این صورت می توانید در مدتی بسیار کوتاه چک را برگشت بزنید و حکم اجرائیه آن را دریافت کنید.

-5بعد از اینکه تمامی مراحل قانونی را انجام دادید به فردی که صادر کننده چک می باشد 10 روز زمان داده می شود تا موجودی را تامین کند.

-6در صورتی که مبلغ تامین نشود باید به مرحله پیگیری قضایی وارد شوید تا دستور توقیف اموال و ممنوع الخروجی صادر کننده چک را دریافت کنید. این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد و باید شما در انتهای دریافت نکردن مبلغ چک از این مرحله استفاده کنید.

 موارد چک برگشتی در قانون جدید که مورد بررسی قاضی قرار می گیرد :

قاضی برای صدور اجرائیه 3 شرط بسیار مهم را در ظاهر چک ها مورد بررسی قرار می دهد تا کد رهگیری را صادر کند. این 3 مورد عبارت می باشد از :

-1در متن چک وصول کردن وجه آن نباید منوط به تحقق شروط خاصی باشد.

-2در متن چک نباید قید شده باشد که چم به دلیل تضمین کردن معامله و یا تعهدی می باشد.

-3گواهینامه عدم پرداخت نباید به دلیل دستور عدم پرداخت به وسیله صادر کننده باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ومشاوره حقوقی با وکیل کیفری در مورد چک برگشتی و نحوه وصول چک برگشتی با وکلای گروه یعقوبی تماس بگیرید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول