اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

توافق طرف‌های درگیر لیبی بر سر تقسیم پست‌های دولت موقت بعد 10 سال جنگ

رسانه‌ها از توافق اولیه نمایندگان طرف‌های درگیر در این کشور آفریقایی بر سر توزیع مناصب حاکمیتی و وزارت‌خانه‌ها در بین احزاب و جریان‌های سیاسی لیبی خبر دادند.

توافق طرف‌های درگیر لیبی بر سر تقسیم پست‌های دولت موقت بعد 10 سال جنگ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های لیبی و عربی از توافق نمایندگان طرف‌های درگیر در این کشور آفریقایی بر سر توزیع وزارت‌خانه‌ها در بین احزاب و جریان‌های سیاسی لیبی خبر دادند.

طرف های درگیر لیبی امروز شنبه در ادامه سلسه گفت‌وگوها برای تشکیل دولت موقت در این کشور جنگ زده، در شهر «بوزنیقه» واقع در نزدیک «الرباط»، پایتخت مغرب دور هم جمع شدند و درباره نحوه توزیع مناصب و وزارت‌خانه‌های مهم به توافق‌هایی دست یافته‌اند.

شبکه العربیه سعودی به نقل از خبرنگار اعزامی خود در مغرب گزارش داد که مشارکت کنندگان در نشست بوزنیقه که با حضور وزیر خارجه مغرب صورت گرفت، بر سر توزیع تقسیم هفت منصب حاکمیتی به صورت اولیه توافق کرده و آن را امضا کردند.

بر اساس این  گزارش، توافق‌های اولیه شامل توزیع مناصب بر اساس منطقه‌های سه‌گانه (سه اقلیم لیبی) و سازوکار نامزد شدن برای تصدی این مناصب است.

وب‌سایت لیبیا ۲۴ که نزدیک به دولت خودخوانده شرق لیبی یا دولت طبرق است و حامی ژنرال خلیفه حفتر است، مدعی شد که مناصب کمیساریای عالی انتخابات، دادستانی کل و دیوان حسابرسی به منطقه غربی رسیده است.

اقلیم‌های سه‌گانه در لیبی

اقلیم‌های سه‌گانه لیبی شامل بَرقه در شرق، طرابلس که پایتخت اصلی این کشور است در غرب و منطقه فَزّان در جنوب می شود.

یکی از نمایندگان گروه‌های شرکت کننده در مذاکرات امروز گفت که این گروه‌ها همچنین سازوکار تعیین مناصب در مؤسسات حاکمیتی شامل تشکیل کمیته‌ای کوچک از مجموعه ۱۳+۱۳ است که شش عضو خواهد داشت.

هفته گذشته فرستاده ویژه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که کمیته مشورتی «مجمع گفت‌وگوی لیبی» به فرمولی برای انتخاب اعضای کابینه دست یافته‌ است (جزئیات بیشتر).

لیبی از زمان سرنگونی حکومت معمر القذافی در سال ۲۰۱۱ فاقد دولت مرکزی است. طرف‌های درگیر در این کشور بعد از چند سال درگیری وارد گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری‌ها و تشکیل دولت موقت شدند. باب آن گفت‌وگوها بعد از آن باز شد که تشدید درگیری پای بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را باز کرد و می‌رفت تا درگیری لیبیایی-لیبیایی به درگیری منطقه‌ای تبدیل شود.

ترکیه، قطر، الجزائر و ایتالیا از دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت سازمان ملل بوده و به رسمیت شناخته شده، حمایت کرد و نتیجه آن طی دو سال گذشته، پیشروی نیروهای تحت امر این دولت به شرق و جنوب لیبی که تحت سیطره ارتش ژنرال خلیفه حفتر بود، شد؛ حفتر از سوی امارات، عربستان سعودی، روسیه و مصر مورد حمایت بود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول