اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کاروانسرای باغ شیخ ساوه در راه جهانی شدن

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: کاروانسرای باغ شیخ نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی شد.

کاروانسرای باغ شیخ ساوه در راه جهانی شدن

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مصطفی مرزبان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ثبت جهانی این اثر تاریخی، اتفاقی بسیار مهم برای استان مرکزی و شهرستان ساوه است که تحقق آن نیاز به همکاری و مشارکت مسئولان و مالک خصوصی دارد.

وی افزود: کاروانسرای باغ شیخ یا عبدالغفارخان یکی از گزینه‌های سال ۲۰۲۰ به منظور ثبت جهانی در یونسکو است که مقدمات این رخداد مهم در دست انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: کاروانسرای باغ شیخ مربوط به دوره قاجار به‌عنوان یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین کاروانسراهای ایران به لحاظ فرم پلان، تزئینات، رعایت تناسبات و الگوی چینش فضاهای کاربردی در پلان، است.

مرزبان بیان داشت: هزینه مطالعات و تهیه طرح مرمت این کاروانسرا نیز به منظور ثبت جهانی از سوی میراث فرهنگی پرداخت می‌شود.

به گفته وی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حامی حفظ آثار تاریخی در استان است و در صورت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ تسهیلات و مشوق‌های ویژه‌ای اعطا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تصریح کرد: به‌طور قطع ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ در استان مرکزی جدای از معرفی فرعی از معماری ایرانی به جهان با شاخصه‌ها و عملکردهای خاص خود، زمینه‌های رونق گردشگری، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در شهرستان تاریخی ساوه با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوع را فراهم می‌آورد.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: کاروانسرای باغ شیخ از بناهای دوره زندیه است که علاوه بر فضای کاروانسرایی دارای یک آب‌انبار، حسینیه و محراب است که در چهاردهم مهر سال ۱۳۵۴ خورشیدی به ثبت ملی رسید.

رحمتی اظهار کرد: کاروانسراها در ایران حداقل از دوره هخامنشی نقش ویژه‌ای داشته و نقش عملکردی و کارکردی خود را بخصوص در ارتباط با راه بزرگ شاهی یا راه بزرگ خراسان در دوره‌های بعدی یعنی دوره اشکانی، ساسانی و بعدها در تمام طول دوره اسلامی حفظ کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این کاروانسرا در اوایل دوره قاجار، توسط عبدالغفارخان خلج در مسیر قم، اصفهان به همدان و قزوین و تبریز ساخته شده است. افزود: توجه به پلان چهار ایوانی و بخصوص توجه به سرسرای ورودی با رسمی بندی پرکار و جانمایی دقیق فضاهای مورد نیاز، کاروانسرای باغ شیخ را به‌عنوان یکی از آخرین تجارب ساخت کاروانسرا در ایران معرفی می‌کند.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: همین شاخصه‌ها بعلاوه سلامت کالبدی بنا باعث شده تا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با همکاری مالکین نسبت به ایجاد زمینه برای تهیه مستندات لازم شامل نقشه عرصه و حریم، نقشه‌های به‌روز بنا، گزارش‌های حفاظتی و مرمتی، باستان‌شناسی و کلیه اسناد مرتبط تاریخ و معماری بنا اقدام شده و برای ثبت در فهرست جهانی به سازمان یونسکو ارسال خواهد شد.

رحمتی ادامه داد: در استان مرکزی تعداد ۲۰ کاروانسرا شناسایی شده که قدیمی‌ترین آنها مربوط به دوره آل‌بویه و جدیدترین مورد آن مربوط به اواخر دوره قاجار است؛ و از این تعداد تاکنون تعداد ۱۱ کاروانسرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول