اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| انتقاد داوطلبان از عدم تمدید کنکور نظام قدیم در سال 1400/ گفت‌وگو با سردبیر سوژه

تعدادی از داوطلبان کنکور نظام قدیم با ثبت سوژه‌ای در «فارس من» ضمن اعتراض به تمدید نشدن این کنکور در سال 1400، خواستار بررسی آن در کمیسیون اصل ۹۰ شدند.

فارس من| انتقاد داوطلبان از عدم تمدید کنکور نظام قدیم در سال 1400/ گفت‌وگو با سردبیر سوژه

به گزارش خبرگزاری فارس، حذف کنکور نظام قدیم در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ یکی از مهمترین تصمیماتی بود که توسط شورای سنجش گرفته شد که با حواشی و اعتراضات گسترده داوطلبان نظام قدیم همراه است. شورای سنجش با اعلام این خبر که آمار داوطلبان کنکور نظام قدیم کم است، کنکور  نظام قدیمی‌ها را حذف کرد. 

 

در همین زمینه مطالبه‌ای از سوی مخاطبان خبرگزاری فارس در بخش «فارس من» با عنوان «تمدید کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰» به ثبت رسید و «فارس من» را بر آن داشت تا طی مصاحبه‌ای در جریان مشکلات این مخاطبان که بارها سوژه‌ای مشابه این را عنوان کرده‌‌اند، قرار گیرد.

 

مخاطب ثبت‌کننده سوژه در گفت‌وگو با «فارس من»، ضمن گلایه از اینکه طی ۷ ماه گذشته بارها موضوع تمدید کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ از طرق مختلف پیگیری شده اما هر بار با موانعی به در بسته خورده است، اظهار داشت: با توجه به موافقت وزارت آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، اما سازمان سنجش و وزارت علوم با این مطالبه مخالفت نمودند.

 

وی اضافه کرد: سازمان سنجش و وزارت علوم با دلایل ناامیدکننده‌ای همچون عدم صرفه اقتصادی و تعداد کم داوطلبان نظام قدیم از این تعامل سر باز زده و در این برهه با توجه به مشکلاتی که ویروس کرونا برای داوطلبان ایجاد کرده همچنین هزینه هنگفت برای خرید منابع و آشنا نبودن با دروس نظام جدید حاضر به مساعدت نیستند.

 

این مخاطب با انتقاد از اینکه چرا وزارت علوم تعداد داوطلبان نظام قدیم را ۸۰ هزار نفر اعلام می‌کند، گفت: طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس و آمار وزارت آموزش و پرورش، تعداد داوطلبان کنکور نظام قدیم بیش از چند صد هزار نفر است ولی وزارت علوم زیر بار قبول این آمار نمی‌رود.

 

وی رفتن به خدمت سربازی، شرکت نکردن برخی از داوطلبان در کنکور ۹۹ به دلیل بیماری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها را از دیگر موانع حضور در کنکور عنوان کرد و گفت: خیل عظیمی از دانش‌آموزان برحسب وعده داده شده مبنی بر تمدید سه ساله نظام قدیم اقدام به گذراندن خدمت سربازی کرده به امید آنکه در سال سوم بعد از اتمام خدمت، کنکور دهند که با خلف وعده از سوی وزارت علوم مواجه شدند.

 

مخاطب سوژه با طرح پرسشی مبنی بر اینکه کنکورهای زبان، هنر و معارف هر ساله برگزار می‌شود، چرا این آزمون‌ها صرفه مالی دارند اما تمدید کنکور نظام قدیم خیر؟ تصریح کرد: عدم تمدید کنکور برابر است با ترک تحصیل دائم یا موقت داوطلبان نظام قدیم، بسیاری از داوطلبان که در شرایط اقتصادی مناسبی قرار ندارند با عدم تمدید مجبور به ترک تحصیل می‌شوند. 

 

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای به دلیل شرایط موجود امکان شرکت در کنکور را نداشتند علی‌رغم اینکه ما زمان کافی برای تسلط به نظام جدید را هم نداریم، با توجه به عدم مساعدت وزیر علوم و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های داوطلبان، در این ۵ ماه باقیمانده دیگر امکان تغییر وجود ندارد.

 

این مخاطب در پایان با تأکید بر اینکه داوطلبان کنکور نظام قدیم از ابتدای مطالبه تا به امروز برای آخرین بار و فقط تا سال ۱۴۰۰ خواستار تمدید و محقق شدن وعده داده شده سه ساله هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول