اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

تعجب رئیس بنیاد شهید از انتشار نامه نمایندگان/ اوحدی: جلسات کمیسیون پزشکی تعطیل نیست

سعید اوحدی در واکنش به انتشار نامه نمایندگان با عنوان شکایت از بنیاد، گفت: جای تعجب دارد نامه‌ای که سه هفته گذشته برای بنیاد ارسال شده و بنیاد هم توضیحات خود را مطرح کرده، حالا در رسانه‌ها منتشر شده است.

تعجب رئیس بنیاد شهید از انتشار نامه نمایندگان/ اوحدی: جلسات کمیسیون پزشکی تعطیل نیست

 گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، زهرا بختیاری: روز گذشته نامه‌ای از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر شد و عنوان شد این نمایندگان طبق ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی پارلمان، از رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شکایت کرده‌اند. 

در این نامه آمده بود:

بنیاد شهید و امور ایثارگران به بهانه شیوع ویروس کرونا از وظیفه اصلی خود که رسیدگی به وضعیت سلامتی و معیشتی جانبازان و ایثارگران است سر باز می‌زند در شرایطی که جانبازان برای احقاق حقشان و تعیین درصد و بهره‌مندی از مزایا و تسهیلات دارویی نیازمند تشکیل فوری کمیسیون‌ها هستند ولی بنیاد شهید با برگزاری کمیسیون‌ها مخالفت می‌نماید و دلیل آن را اجرای پروتکل‌های ستاد پیشگیری از کرونا عنوان می‌نماید مشخص نیست:

استنکاف از قانون با چه هدفی صورت می‌پذیرد؟
چرا بنیاد شهید برای حل این مشکل راهکاری ارائه نمی‌دهد؟
آیا به صورت مجازی امکان تشکیل کمیسیون وجود ندارد؟ 

به نظر می‌رسد که بنیاد شهید با وجود توانمندی‌های بسیار در زمینه‌های مختلف از تمام ظرفیت خود جهت حل مشکل جانبازان و ایثارگران استفاده نمی‌نماید و نسبت به ارائه خدمات به آنان بی‌تفاوت شده است.

برخی جانبازان سال‌هاست در نوبت تشکیل کمیسیون هستند که این موضوع خلاف ماده قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است. جانبازی که هر لحظه امکان شهادت او به لحاظ وخیم شدن وضعیت  جسمانی و درد و رنج ناشی از بیماری وجود دارد، چگونه سال‌ها او را منتظر تشکیل کمیسیون نگه می‌دارند در صورتی که باید مشکلات آنها به صورت اورژانسی حل شود. این گونه بی‌تفاوتی در بنیاد شهید که وارثان اصلی نظام و انقلاب تحت پوشش آن هستند قابل درک نیست. رسیدگی فوری به این مسئله مورد درخواست و انتظار است.

این نامه که حدود سه هفته پیش توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارسال شده بود توسط حسینعلی حاجی دلیگانی، رضا آریان پور، الهام آزاد، موسی احمدی، احسان ارکانی، علی‌اکبر بسطامی، حسین حق وردی، علی خضریان، فاطمه رحمانی، حسن رزمیان مقدم، یعقوب رضازاده، علیرضا سلیمی، اصغر سلیمی به امضا رسیده بود.

سعید اوحدی روز یکشنبه هفته جاری به همراه عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد و رئیس کمیسیون پزشکی بنیاد برای بر طرف کردن ابهامات مطرح شده در نامه فوق، طبق زمان مشخص و قانونی به کمیسیون اجتماعی مجلس به ریاست اسماعیلی نایب رئیس این کمیسیون، حاضر شده است. 

سعید اوحدی در واکنش به انتشار این نامه با عنوان شکایت از بنیاد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، گفت: جای تعجب دارد نامه‌ای که سه هفته گذشته برای بنیاد ارسال شده و بنیاد هم توضیحات خود را مطرح کرده، امروز در رسانه‌ها منتشر شده است.

وی با بیان اینکه شکایتی از بنیاد مطرح نبوده، افزود: در هیچ کجای این نوشته، کلمه شکایت به چشم نمی‌خورد و نمایندگان صرفاً سوالاتی در آن مطرح کرده بودند.

اوحدی بیان داشت: ما روز یکشنبه برای نامه‌ای که حدود سه هفته پیش به بنیاد شهید ارسال شد، به کمیسیون اجتماعی مجلس رفتیم و اعضای کمیسیون اجتماعی همگی حضور داشتند.

وی ادامه داد: حاجی دلیگانی به نمایندگی تعدادی دیگر از نمایندگان سوالی مطرح کرد مبنی بر اینکه، چرا بنیاد شهید در دوران کرونا کمیسیون پزشکی را تعطیل کرده است؟ ما هم توضیح دادیم که به هیچ وجه کمیسیون پزشکی تعطیل نشده و حتی با آمدن بنده به بنیاد، یک سیاست‌های ساختاری و یک سیاست‌های عملیاتی و اجرایی اعمال شد که اولاً تعداد پزشکان کمیسیون پزشکی افزایش پیدا کرده و الان با ۷۰ پزشک متخصص و فوق تخصص، برای انجام امور کمیسیون پزشکی قرارداد داریم و دوم اینکه در واقع مصوب کردیم تمرکززدایی به وجود بیاید، به این منظور که به دلیل شیوع کرونا لازم نباشد جانبازان از شهرهای دیگر به تهران برای کارهای کمیسیونبیایند، بلکه اعضای کمیسیون پزشکی به شهرستان‌ها بروند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت:  تا امروز در ۲۴ استان کشور کمیسیون پزشکی تشکیل شده که این اولین بار در طول سال‌های تاسیس بنیاد شهید تاکنون است، اینکه کمیسیون از تهران به استان‌ها برود سیاستگذاری جدید است. در واقع نه تنها تعطیل نکردیم بلکه کمیسیون پزشکی را با همکاری پزشکان استان‌ها در ۲۴ استان تشکیل دادیم.

وی افزود: از ۹ ماه قبل تا به امروز ۱۱ هزار پرونده در کمیسیون‌ها مطرح شده و بسیاری درصد جانبازی گرفتند. بیش از ۴۹ هزار پرونده نیز تا به امروز در کمیسیون پزشکی که در استان‌ها تشکیل شده، مطرح شده است که همه در دوره کرونا بوده است.

اوحدی گفت: کل پرونده‌هایی که در سال گذشته مطرح شده ۵۴ هزار مورد بوده است که پیش‌بینی ما این است در دو ماهه باقیمانده سال، تعداد پرونده‌های مطرح شده به مراتب از سال گذشته که کرونا هم نبوده بالاتر برود.

وی بیان داشت: نکته مهم دیگر این است که با همکاری نیروی قدس، حتی یک ماه پیش برای رزمندگان ایرانی مدافع حرم که مجروح شدند نیز پزشک متخصص به سوریه اعزام کردیم تا جلسات کمیسیون پزشکی آنها همانجا تشکیل شود و این عزیزان دیگر نخواهند زحمت بکشند و وقتی به ایران آمدند، تازه به دنبال کارهای خود بروند.

رئیس بنیاد شهید افزود: در بعضی از استان ها مثل هرمزگان، بوشهر، ایلام، فارس، آذربایجان غربی و کردستان به علت عدم اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز این کمیسیون‌ها تشکیل نشده که امیدواریم در این شهرها هم به زودی اجرا شود که البته سه روز پیش استان فارس اعلام آمادگی کرد تا اعضای کمیسیون پزشکی را اعزام می‌کنیم.

اوحدی ادامه داد: همچنین کمیسیون پزشکی با موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا هفته آینده به آذربایجان غربی به ویژه شهرستان سردشت که تعداد زیادی از عزیزان جانباز شیمیایی حضور دارند، اعزام خواهد شد. 

وی گفت: در برخی از استان‌ها حتی بیش از یک تیم کمیسیون پزشکی تشکیل شده و چهار مورد هم کمیسیون پزشکی را به صورت غیر حضوری و به صورت وبینار تشکیل داده‌ایم. جلسات در تهران هم به صورت منظم و بدون تعطیلی در حال انجام است.

اوحدی افزود: نکته مهم دیگر در این خصوص، آن است که برای اولین بار مصوب کردیم جانبازان عزیزی که نمی‌توانند خودشان مصدومیت خودشان را به صورت تخصصی در کمیسیون ارائه کنند، می‌توانند همراه پزشک معتمد خود حضور داشته باشند، در واقع به نوعی وکیل پزشکی آنهاست. این مورد نیز برای اولین بار اجازه داده شده است.

وی با بیان اینکه بعد از توضیحات ما نمایندگان مجلس از کادر بنیاد تشکر و قدردانی نیز کردند، گفت: در کمیسیون اجتماعی اعلام کردیم نمایندگان اگر مواردی دارند و یا عزیزانی بودند که باید پرونده آنها مطرح شود و مطرح نشده یا در استان‌هایی هستند که ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه و اعزام کمیسیون پزشکی نداد، به ما اعلام ‌کنند حتماً رسیدگی می‌شود که البته هنوز منتظر هستیم اگر مواردی هست به ما اعلام شود.

اوحدی بیان داشت: در پایان جلسه، نمایندگان درخواست کردند گزارش‌های اعلام شده مسئولان بنیاد به صورت مکتوب نیز برایشان ارسال شود که ارسال کردیم.

وی اظهار داشت: جلسات متعددی با حضور بنده و فرماندهی نیروی قدس، ایثارگران سپاه، فرمانده ناجا نیز در این خصوص انجام شده که به نتایج مطلوبی نیز رسیده‌ایم.

در پایان این گزارش خبرگزاری فارس از جانبازان و جامعه بزرگ ایثارگری می‌خواهد چنان چه نکته‌ای در خصوص کمیسیون‌های پزشکی بنیاد دارند در ذیل این مطلب، جهت پیگیری، مطرح کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول