اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

آماده‌باش گیلان برای برف پس از بحران آتش

ستاد مدیریت بحران استان گیلان پس از پشت سر گذاشتن روزهای سخت و طاقت‌فرسای آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، از امروز خود را برای مقابله با بحران برف آماده کرده است.

آماده‌باش گیلان برای برف پس از بحران آتش

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پس از سپری کردن دو هفته پرتنش در گیلان به جهت وزش بادهای گرم و شدید و همچنین وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع استان که چند ۱۰ هکتار درگیر آتش شدند، اکنون استان آبستن بحرانی دیگر است.

دستگاه‌های خدماتی، امدادی، اجرایی و از همه مهم‌تر مردم استان گیلان پس از روزهای سخت و طاقت‌فرسای روزهایی اخیر که بیشتر وقتشان به جهت مراقبت، افزایش سطح ایمنی و همچنین یاری‌رساندن برای اطفاء حریق‌های پرشمار در گیلان بود، اکنون در حالت آماده‌باش هستند تا بحران سنگین برف را پشت سر بگذرانند.

هواشناسی اعلام کرده که از روز دوشنبه سامانه‌ای ناپایدار وارد استان و با شمالی شدن جریانات، شرایط برای افزایش ابر و وزش باد در استان مهیا شده است.

آن‌طور که هواشناسی گفته هم‌اکنون سامانه سرد و بارش زا در استان تقویت‌شده و از امروز بارندگی در ارتفاعات و به‌تدریج در دامنه‌ها به‌صورت برف خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی گیلان اعلام کرده که از اواخر وقت چهارشنبه لغایت پنجشنبه در بعضی نواحی جلگه‌ای مخلوط برف، باران و باد شدید پیش‌بینی می‌شود و از پنج‌شنبه بعدازظهر با تضعیف سامانه به‌تدریج از غرب استان ناپایداری‌ها کاهش‌یافته و برای روز جمعه یخبندان مورد انتظار است.

محمد دادرس از اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی در گیلان خبر داد و گفت که از امروز تا فردا بارش برف و باران شدید همراه با وزش باد و کاهش محسوس دما در انتظار گیلانیان است.

ستاد مدیریت بحران کشور نیز با ارسال اطلاعیه‌ای به استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و آذربایجان غربی نسبت با بارش برف سنگین هشدار داد.

ستاد مدیریت بحران کاهش دما برای گیلان را تا ۲۰ درجه اعلام کرده و گفته راه‌های مواصلاتی به‌ویژه در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها به‌هیچ‌وجه مناسب نیستند و در پی آن خواسته تا نسبت به مسدود کردن آن‌ها نیز اقدام شود.

در پی هشدار سازمان هواشناسی، نشست‌های ستاد مدیریت بحران در استان و به‌تبع در شهرستان‌ها و بخش‌های استان گیلان نیز برگزار شد.

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان که روزهای نفس‌گیری را در پس آتش جنگل‌ها و مراتع استان پشت سر گذاشته، اکنون نیز اعلام آمادگی کرده که ستاد مدیریت بحران استان تمام توان خود را در روزهای آینده که استان درگیر برف نسبتاً سنگینی خواهد شد، برای هماهنگی بین بخشی به جهت تسریع خدمات امدادی، خدماتی و اجرایی به کار خواهد گرفت.

در برخی از شهرستان‌ها همچون لاهیجان تمامی مرخصی‌های کارمندان دولت به‌ویژه دستگاه‌های خدماتی و امدادی تا پایداری وضعیت از سوی محمودی، رئیس ستاد مدیریت بحران این شهرستان لغو شد.

محمدرضا محسنی، رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان فومن نیز تمامی امکانات دولتی و بخش خصوصی را برای مقابله با بحران‌های پیش رو بسیج و بر لزوم هم‌پوشانی اقدامات دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی تأکید کرد.

در شهرستان رودسر نیز دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران در فرمانداری گرد هم آمدند و محمدمهدی مظفری، رئیس ستاد مدیریت بحران این شهرستان آخرین آمادگی‌ها و تمهید مقدمات را برای پشت سر گذاشتن بحران برف پیش رو بررسی کرد.

اختلال در تردد جاده‌ای، محورها و گردنه‌های برف‌گیر، مه آلودگی و کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها، خسارت به سازه‌ها، خسارت به محصولات کشاورزی، آب‌گرفتگی منطقه‌ای و بالا آمدن آب رودخانه‌ها، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال لغزش و رانش، کولاک برف و احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات، دامنه‌ها و مناطق کوهستانی ازجمله اثر مخاطره پیش‌بینی‌شده طی امروز و روزهای آینده است.

هواشناسی در اطلاعیه‌ای که صادر کرده از دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران خواسته تجهیزات برف‌روبی و نمک‌پاشی  را آماده کنند.

اولین برف بحران احتمالی امروز و روزهای آینده در گیلان در گردنه حیران شهرستان آستارا در ساعات ابتدایی امروز گزارش شد.

البته در شرایط کنونی بخش مختلف کشاورزی نیز باید تمهیدات لازم را به عمل‌آورند و در تردد جاده‌ای و عدم توقف و استقرار وسایل نقلیه در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها احتیاط شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول